Lampsken skrev 2011-11-11 07:06:48 följande:
Tunneloperationen är den där man byter urinledarnas plats (vänster med höger och tvärtom) och innan man fäster dem tvinnar man var och en av dem för att bakterierna inte ska kunna ta sig uppåt, då man hinner bli kissnödig innan de skulle vandra uppåt tillräckligt högt och "kissar ner dem" så att säga... Hon gick ochså på medicinering i 1år framåt för att skydda och se till att inga problem skulle uppstå. Hon hade 2st små små urinvägsinfektioner sammanlagt inom 1år efter det, den första kort efter operationen men aldrig en njurbäckeninfektion igen..
Det låter som att det gick bra till slut, även om det var sjukt jobbigt först!
Jag hade själv galet många njurbäckeninflammationer när jag var liten... i journalen tror jag att det stod 12 recidiverande, vilket betyder att de kommer tillbaka x antal gånger inom 2-3 månader. Om jag tolkar det rätt så borde det isf vara 12 plus alla de recidiverande gångerna, dvs 12*x? Oklart. Jag blev iaf opererad när jag var 4,5 år, då tog de bort halva njuren på ena sidan och gjorde säkert "tunnelmanövern". Sedan dess har jag inte haft några njurbäckeninflammationer, nån cystit då o då, men det är allt. Jag har då inte gått på några kontroller som jag minns, jag vet att när jag var liten sa mamma alltid att läkarna INTE ville röntga mer, eftersom jag blivit utsatt för så många röntgen när jag var liten och sjuk. Alltså, inga efterkontroller och inga andra restriktioner heller... tycker att det låter märkligt, när ni har fått gå på efterkontroll varje år och har vikt-restriktioner. Var de slappare på den tiden, missades något, har de lärt sig mer sedan dess, eller var morsan allmänt oförsiktig med mig och min hälsa? Skulle iofs inte förvåna mig, för hon har då rakt inte vunnit pris som bästa mamma direkt. Hon sa till mig när jag var liten att ingen någonsin nämnt att jag borde göra sjukgymnastik efter operationen, istället så upptäckte hon att ryggraden såg ut som ett "s" något år efter operationen. Hon tyckte alltid att det var märkligt att ingen sagt något. Nu när jag har begärt ut min journal så kan jag konstatera att det finns en remiss för sjukgymnastik i den, vi skulle ha sjukgymnastat i Huddinge. Detta har vi uppenbarligen inte gjort. Om det är så att sjukvården missat, eller om de informerade henne och hon struntade i det, det kan jag inte säga... men remissen finns iaf, så mycket vet jag!
Undrar om jag borde kräva en efterkontroll av mina njurar, så här långt efter? Ta reda på om det finns några restriktioner? Hm, tänka tänka....