Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

mia1980 skrev 2011-12-28 23:50:05 följande:
    Såna blodprov har dom tagit varje gång vi varit inne och det har visat på bra funktion. På första scinten var det inom de normala värdena 45%-55% ca, minns inte exakt nu. Men läkaren ville ha lite extra koll på just den njuren som har duplex och se om man kunde se olikheterna mellan övre och undre, detta för att se om den övre (där hydronefrosen är) gör någon nytta över huvudtaget. Gjorde den inte det skulle tydligen beslutet om op vara enkelt, men gjorde den nytta skulle man se om funktionen försämrats så mycket så man kanske var tvungen att göra något.
    Känns som vi har fått en bra läkare som vill åtgärda hennes problem innan det visar spår och försämringar över lag på hennes njurar. Som han sa "Bättre med 1½ friska njurar än 2 dåliga..."
    Ja jag har ju 1.5 och har klarat mig galant :)
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-12-29 13:54:35 följande:
    Datumet blir inom tre månaderObestämd, men de skulle försöka snabbare än tre månader.

Chanserna att defluxen lyckas är mindre om man har blåsdysfunktion, men det är inte på något sätt farligt att pröva så då gör de hellre det först än att dra till med stora op direkt. Jag har däremot inga siffror på hur stora chanserna är för att det ska lyckas.  Jag kan tänka mig att det finns risk att hans megablåsa och därmed megareservoar av kiss "trycker ut refluxerna" igen och på samma sätt med krystkissandet..?. Jag tror det är ungefär så det fungerar, har någon av er några input på detta?
    Tre månader, härligt! Om det inte är nån risk tycker jag också att det är super att köra på deflux. Hoppas att den hjälper! Amanda har inte haft nåt sen defluxen... idag fick hon sista cefadroxilen. Inte för inte att det känns ganska så konstigt... hoppas att det går lika bra för er!
  • e digitalis

hm, vet att det finns en genetisk komponent, men vet inte hur stor risken/sannolikheten är... å andra sidan så borde det ju ha märkts för länge sedan om han hade kraftig VUR?

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-12-31 14:10:06 följande:
    Men "ska" det bli vitt i kalsongerna om man kissar på sig? Jag har ju bara ett barn som inte har blöja så jag har inget att jämföra med. Är det någon av er som har blöjfria barn som kan hjälpa mej där?          
    Nu ska jag ju rådfråga Hildings läkare på måndag och då ska jag passa på att fråga lite om vår potträning också. 
    Hm, kan nog inte hjälpa dig tyvärr... låter konstigt tycker jag. Fråga på :) hoppas att du får svar. Kram och gott nytt till alla!
  • e digitalis
    Blondina skrev 2012-01-01 11:26:54 följande:
    Kollade just vårt försäkringsbolag. mam ska fylla i en hälsodeklaration där man berättar om mam känner till skada/sjukdom på inre organ. Kan inte med gott samvete kryssa nej där. Däremot gäller ju vår gravidplus-försäkring tills barnet är 6 månader. Sen får man väl se hur man ska göra.

Hur har ni andra gjort?  
    Vi fick ju inte reda på att hon var sjuk förrän hon var nästan fem månader, så det var inget vi tänkte på. Vet att en kompis tecknade två st försäkringar, hon kollade och det skulle tydligen gå. Visst, kostar mer, men man kanske kan få mer i ersättning också.

Lycka till! 
  • e digitalis
    Blondina skrev 2012-01-03 12:33:52 följande:
    Vi har länsförsäkringar som försäkringsbolag och både maken och jag är med i JUSEK.

Har nu fått tid för UL. Den 18/1 ska lilleman bli kollad av en läkare, är i v33 då. Hoppas så klart på goda nyheter.
    Håller tummarna!

• e digitalis

Så klart att hon blev sjuk direkt vi tog bort profylaxet... det verkade dock vara virus, förkylning el liknande. Efter några dagars jojo-feber åker vi till barnläkaren, som tycker det ser ut som halsfluss. Prover tas, även urinprov. Denna visar +2 på vita blodkroppar, som väl kan förklaras av halsflussen, samt +2 på röda blodkroppar, som alla är eniga inte kan förklaras av halsflussen. Läkaren tycker inte vi sätter in behandling för UVI, utan bara för halsfluss. Denna skulle hjälpa inom en dag, om hon fortfarande hade hög feber dagen därpå var det kanske fel beslut. Dagen därpå vaknade hon med 40 i örat, jag blev livrädd! Fast redan till lunh var hon bättre. Fick rekordfort slutsvar på urinodlingen (bara en dag, har det nånsin hänt?), blandflora. Det verkar alltså som att hon bara har halsfluss. Nu drygt en vecka utan profylax. Men å andra sidan penicillin av andra orsaker :( Hoppas att hon håller sig frisk sen...

Kramar till alla! 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2012-01-07 15:36:44 följande:
    Men åh...det är så jobbigt att inte veta! Men varför röda kan man ju undra... jag vet att Hilding haft röda utan att det varit något, men jag vet inte hur mycket han hade den gången... 

På storebror här skulle de kolla urinet för att se hur mycket äggvita han har i det, säkert mest för att lugna mig :)     

Ja, man kan ju undra. Men hon blev iaf bättre dag 2 med penicillin, så det torde ju styrka halsfluss kontra UVI teorin...

De kan nog tänkas göra saker för att lugna föräldrarna ibland :) I det här fallet så finns det ju skäl också, lillebrors anamnes... När får ni reda på nåt? 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2012-01-08 13:16:09 följande:
    Vi har inte lämnat kisseprovet ännu, så vi får väl se :)
    Vi väntar med spänning :)
    mia1980 skrev 2012-01-09 16:12:27 följande:
    Då har vi fått tid till scint. Det blir den 20 januari. Sen har vi UL den 1 februari så någon gång där efter blir det väl telemöte eller träff på sjukhuset med läkaren.
    Så nu känner man att det börjar röra på sig igen.
    Vi håller tummarna!
  • e digitalis
    weem skrev 2012-01-21 22:11:04 följande:
    Hej

Någon av er vars barn som gjort deflux op i Göteborg. Hur gick det efteråt? Alla problem borta ? Hur var det efter op ? De sa till mig att vi ska få åka hem samma dag bara hon kissar ? Min dotter är sex år och har reflux grad fem på bägge sidor ...
    Deflux i Sthlm i höstas. Hon var då dryga året. Vi fick åka hem efter det att vi producerat en kissblöja.

I mellandagarna slutade hon med profylax. Ingen njurbäckeninfl eller UVI sedan dess.

Vet att i 20 % av fallen så kan det komma tillbaka efter två år.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2012-01-23 20:11:04 följande:
    Storebrors kisseprov var förresten ok, så nu är jag lugnad ;)
    så skönt! härligt att höra!
    weem skrev 2012-01-23 21:36:52 följande:
    Vi har fått tid till på torsdag :). De har avvaktat med förhoppning om att det ska växa bort har de sagt ... Men nu är det alltså dags. Ska bli skönt när det är klart och man förhoppningsvis slipper all medicin osv :)
    vi håller tummarna!
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2012-01-24 02:45:55 följande:
    Läkare anser att dylans problem är medfött..
    och efter vidare tankar KAN ha orsakats av mediciner jag gick på som läkare DÅ godkände.
    Det låter jobbgit alltihopa. Hoppas att det vänder snart.

Visst hade ni mycket "genetiskt" i släkten? Om det är medfött, borde det kanske inte snarare bero på att det är ärftligt snarare än medicinen? 
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2012-02-04 10:59:22 följande:
    Ska berätta att vi var på UL för några dagar sedan och då syntes inga förbättringar utan istället kanske en anings försämringar. Hennes urinledare var iaf enligt måtten större än hennes urinblåsa nu. Så nu börjar både jag och sambon bli oroliga för den lilla damen...
    Nu väntar vi på att läkaren ska meddela det som kommit fram genom UL och Scint så vi får veta vad som kommer att hända.
    Det låter jobbigt... hoppas att det löser sig! Håller med om att det var mycket vänta, vänta... vi väntade i månader, ja ett år höll vi på att vänta mest hela tiden, kändes det som... fast det hände ju en del ändå... Mucg, DMSA, några stycken UL, genombrottsinfektioner, behandling, deflux, ny Mucg... händelserikt år... även om dt var mycket vänta, vänta så blev det ju bra till slut för oss. Jag tyckte det hjälpte mycket att hänga här, och att vara påläst...

Hej Lisen1 och välkommen till tråden!

Så skönt, mi0709, att det har gått så bra! Ja, ständig oro och många sjukhusbesök... verkligen. 

Sorry för min tystnad... Har varit borta ett tag, mycket på jobbet och galna monsterförkylningar. Men här verkar ju läget vara under kontroll, vilken tur att det finns så många med så mycket erfarenhet :)

@kattis, hoppas att det löser sig med mag-3. måste vara härligt att han mår så bra, jag minns att jag läst en del av dina inlägg och din blogg och att jag tyckte det var helt hemskt vad ni fick gå igenom. så skönt att det är över! kan tänka mig att det är skönt att veta att de kollar upp henne ordentligt! o grattis! :)
    Lowlow skrev 2012-02-16 15:02:25 följande:
    HEJSAN!
    www.facebook.com/groups/258844194191863
    Bra initiativ! Har gått med där :)

• e digitalis
    mia1980 skrev 2012-04-25 13:31:21 följande:
    Inte så aktivt här inne längre sedan gruppen på FB skapades.
    Har inte sett någon "gegga" på dotter varken vid behandling med Cedax eller Trimetoprim.
    Jag hade nog bett dom titta på det?
    Håller med Mia, inte så aktiv sedan FB. Har heller inte sett gegga...
    Fråga gärna, men FB tråden är klart mer aktiv, så svar får man snabbare där...
  • e digitalis
    syntetica skrev 2012-04-27 23:14:45 följande:
    Halloj!
    Hoppar in här jag med om det är okej?
    Har en son på snart 4 månader med njurproblem.
    Vi fick redan på RUL veta att han hade fel,
    så efter många efterkontrollen och njurbäcken på 35mm så beslöt dom
    sig för att sätta igång mig v 38+1 för att avlasta hans njurar.
    Ca 2 veckor efter födsel så begav vi oss till akademiska för hans första operation
    då dom gick in med en kamera i urinblåsa och urinledare för att försöka hitta ett stopp
    men det visade sig att det inte alls fanns något som stoppade och dom förstog inte varför
    hans njurbäcken var så förstorade.

Så vi fick åka hem och gå på extra ultraljud på njurarna efter 2 månader,
    där fick vi veta att höger njurbäcken låg på 55mm och dom ville göra
    en röngten med radioaktivtämne för att se om han tömde blåsan bra..

2 veckor efter det så fick vi åka tillbaka till akademiska där dom skulle göra en ny operation
    dom satte in en j-stent på höger sida,
    några timmar efter den operationen så fick han över 40 grader i feber och man
    såg att stenten hade flyttat på sig, så dagen efter fick dom göra om den..

så på mindre än 3 månader opererades han 3 gånger...
    Han har dessutom åkt på en urinvägsinfektion som gjorde att han blev inlagd 
    Hej,

Det låter jobbigt! Självklart får du hoppa in här, det är mer än OK! Dock så verkar den mesta aktiviteten ha avstannat sedan gruppen startade på FB.

Länk till gruppen på FB: www.facebook.com/groups/258844194191863/

"Vi" har inte haft så dilaterade njurbäcken, vad jag minns. Och inte behövt någon j-stent, men det finns säkert de som haft det i denna tråd... de flesta tror jag har migrerat till FB, så prova att ställa nån fråga där, om det är något du undrar över.

Lycka till!
  • e digitalis
    Molina skrev 2012-05-10 12:34:53 följande:
    Frågar er kunniga föräldrar min dotter på snart 7år har under sitt hela korta liv gått igenom en massa UVI men nu senaste hon fick så blev så illa att hon fick njurbäckeninflammation pga av läkarslarv muttrar surt. För nu blev hon riktigt riktigt sjuk.
    Men akuten reagerade på att vi inte fått någon vidare utredning och läkaren sa nu att hon tar själv ansvaret att se till att min dotter kommer på en ev utredning.
    Vad vi vet har hon haft 7st UVI som visats på odling men alla har inte skickats för odling.

Hur går en sån utredning till?
    Hej, Var det du som skrev i Fb-gruppen också? Om inte så gå gärna med där och kolla på svaret :)
    Kram och lycka till!
  • e digitalis
    Fru Jerez skrev 2012-07-04 21:22:19 följande:
    hej fick reda på i v.18 (RUL) att jag väntar en pojke som kan komma att födas med reflux... Han hade i v.18 en förstorad njure som var 7 mm, och även en förstorad blåsa... Nästa kontroll är i v.32... Jag hoppar in i eran tråd och hoppas att jag kan få mer förståelse för vad som väntar min älskade pojke...

mvh Anah 
    hallon80 skrev 2012-07-29 19:14:51 följande:

Min pojke är 6 år och har hydronefros. Han har sedan dagen han blev torr (3 år och 8-9 mån) alltid läckt i kallingarna. Mina tankar har varit att han inte hunnit och jag har inte velat pressa honom...Men för några veckor sen frågade jag honom och då säger han själv att han inte märker det  att det kommer. Förrän det är för sent. Så nu ska vi i kontakt med uroterapeuten.

Hej, den här gruppen är inte längre så aktiv, all aktivitet sker på FB gruppen istället, leta gärna rätt på den, så får ni svar på alla frågor ni kan tänkas ställa :)
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........