Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Ankiz skrev 2011-01-19 19:41:47 följande:
    Hej!

Provsvaren då... Jo vi fick aldrig nåt svar på proverna eftersom de inte skickats iväg... Ingen vet alltså egentligen vad det var som gjorde honom så sjuk! Jag hade gbs under graviditeten så de kan ju ha varit det som ställde till det, men ja, ingen vet. Eftersom urinstickan visade så högt utslag däremot så behandlas han som att det var en uvi han hade.

Undrar nu lite hur de gör med en liten 11-månaders som absolut inte kommer vilja ligga still när han röntgas? Tar det lång tid att få svar efter röntgen?
    Hej,
    Håller med, väldigt slarvigt att inte skicka provet!
    Lycka till med undersökningen! 
  • e digitalis
    Virga skrev 2011-01-20 23:52:11 följande:
    Kramar till alla! Och välkommna alla nya! Har läst ikapp ikväll. Det tog lite tid så jag orkar inte svara på frågor just nu men skall försöka så gott jag kan. Bara det blir till nytta för någon.
    Godnatt alla!

Milo lillen!  Hjärta  Krya på dig!
    Hej!
    Det låter som att ni har det otroligt jobbigt! Tänk inte på att svara på frågor, gör bara det som känns bra, OM det känns bra. Foka på att må bättre själv, och att ta hand om din familj :)
    Många kramar från oss! 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-20 11:18:12 följande:
    För den som är nyfiken så bloggar jag och min man flitigt.

katarinalofberg.blogspot.com/

mlofberg.blogspot.com/
    Hej! Nu har jag också skummat igenom era bloggar, Milo var otroligt söt, speciellt på bilden vid akvariefiskarna. Jag tycker iaf att det verkar som om det är lite mer solsken i era senare bloggposter... hoppas att han fortsätter att reagera bra på Alvedon, är det stolpiller han får?

Kramar från oss! 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-01-22 09:38:56 följande:
    Hmm. jag kanske har fel vad gäller vårdbidraget Virga, men jag hade fattat det som att man kan få både för merarbetet OCH merkostnaderna.
    Vi har faktiskt begärt vb för våra båda pojkar (man kan göra en syskonansökan) för Hildings storebror har mycket problem med allergier och eksem. Jag har redan pratat med handläggaren och hon gjorde bedömningen att vi skulle göra en ansökan för vi låg precis på gränsen för att kunna få vb. Vi får väl se hur det går.
    inte för att vi ens ligger nära än, men det är bra att veta att det finns, om det skulle bli aktuellt :)
  • e digitalis
    Virga skrev 2011-01-22 00:34:05 följande:
    e digitalis skrev 2011-01-21 17:08:31 följande:
    Det låter som att ni har det otroligt jobbigt! Tänk inte på att svara på frågor, gör bara det som känns bra, OM det känns bra. Foka på att må bättre själv, och att ta hand om din familj :)
    Många kramar från oss! 
     Vi lever i extrem röra sista 3 månader vad gäller bara Julius. Men rörigt var det faktiskt hela tiden mer eller midre i perioder. Nu känns det att det aldrig tar slut på nåt vis. Fast det fan borde ju ta slut väl nån gång?? Hoppas... Jag vet att jag är inte tvingad till någonting här, men det känns bra att hjälpa andra. Och jag hittar tröst här också. Jag vet att jag är inte ensam tack vare denna underbara tråd!Många säger att barn växer ifrån mycket. Dett kanske har hänt till er :) Jag vet inte om jag är för naiv och hoppas för mycket men jag vill tro att Julius kan växa ifrån visa besvär. Det vore ju helt underbart! Jag kan hålla med dig helt och hållet om hur bra är att ha kontakter på större sjukhus. Vi har aldrig vänt oss till Vc för Julius besvär. Det alltid blev sjukhus direkt då vi vårt fall var det meningslöst att åka till VC , dem hade skickat oss vidare ändå...
    Vi tar gärna emot hjälpen och ger tröst :)
    ___

Min kusin hade njurproblem (vet inte exakt vad), hennes växte bort. Det finns hopp :))) 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-25 08:26:18 följande:

Kan berätta att Milo är hemma på permission och mår jättebra! De drog sista katetern igår morse och även vätskesonden. Han började kissa själv på en gång och läkaren var mycket nöjd. Igår kväll kom han hem och var så glad över att vara hemma, det var underbart att se. Efter en vecka med MYCKET oroliga och jobbiga nätter har han inatt sovit som en stock. Inga irriterande slangar och sladdar, ingen blåskramp och egen säng!

Det är så otroligt skönt att det är över. Det har varit en väldigt tuff vecka, men nu är vi Back On Track!

På fredag är det återbesök/utskrivning samt Mag-3. Jag begärt att han ska få lugnande redan innan de sätter nålen, jag hoppas att det inte blir några problem. Han har varit med om mycket jobbiga saker och kommit till ett läge när han skriker så fort någon främmande tar i honom. Dessutom lär han vara svårstucken eftersom han är stucken i varenda synligt kärl redan.

Det som är gjort är att de lossat vänster uretär från blåsan, tagit bort hindret, satt tillbaka uretären, lett den innanför vävnaden på insidan av blåsan så att den mynnar ut på höger sida. När blåsan fylls så trycks uretären till så att det blir som en backventil som förhindrar reflux. Detta kommer inte att funka som det ska än på ett par månader, så han fortsätter stå på profylax en period (dock inte dubbel).

Läkaren tror dock att han inte kommer att ha lika mycket problem som tidigare, även om refluxen är kvar ett tag. Det var kombinationen av reflux och avflödeshinder som gjorde att ha fick så ruskigt täta infektioner. Kisset åkte bakåt, men kunde sen inte rinna tillbaka som det skulle. Perfekt för basilusker.

Tack för alla tankar och lyckönskningar!

Jag ville verkligen "likea" din kommentar, men får nöja mig med att skriva att jag är så glad för er skull!

• e digitalis

Förresten, har fått höra att vi troligen kommer att få göra DMSA i slutet av februari, det är den första för oss. Behöver man göra flera? Flera med en gång, eller kanske en uppföljning vid senare tillfälle?

Dela gärna med er av tips på hur vi bäst tar oss igenom undersökningen, vår lilla solstråle  är just nu 6 månader.

• e digitalis

Tack för svar!

Jag kanske borde ringa sjukhuset och höra mig för om hur de brukar göra där, och fråga om Stesolid. Fasthållning känns ju så där... och hon är inte så bra på att ligga stilla, eller på att somna, hon somnar helst efter maten, och jag kan väl knappast följa med in i apparaten... Glad

TV och film, jag undrar jag om det skulle gå... lugnande känns ju helt klart bäst, om de åndå sprutar in radioaktiv vätska så kan de väl lika gärna ge lite lugnande också? Kan ju knappast skada mer än isotopen :)

• e digitalis

Kollade på MAG-3 på Wikipedia, verkar som sagt vara rätt lika...

Jag trodde att man inte kunde se eller säga nåt om de dubbla uretärerna på en DMSA, men på Wikipedia verkar det som att man kan, det måste väl vara det dom menar med "occult duplex system", eller vad tror ni? Jag trodde att vi skulle vara tvugna att göra en cystografi för detta, iaf var det så jag tolkade barnläkaren.

Jag måste säga att jag är rätt förvirrad vad gäller alla undersökningar man kan göra och vad de är bra för. Vet ni om det finns nån bra sida som förklarar detta?

en.wikipedia.org/wiki/DMSA_scan
    A DMSA scan is a radionucleotide scan that uses dimercaptosuccinic acid in assessing the renal function, it is now the most reliable test for the diagnosis of Acute pyelonephritis. The major clinical indications for this investigation are the detection and/or evaluation of a renal scar, the small or absent kidney, an occult duplex system, certain renal masses, systemic hypertension or suspected vasculitis.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cystography
    Cystography can be used to evaluate bladder cancer, vesicoureteral reflux, bladder polyps, and hydronephrosis.

en.wikipedia.org/wiki/MAG3_scan
    The technique is very useful in evaluating the functioning of kidneys.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........