Hej!
Jag har varit superdäckad i snart två veckor, har inte haft en chans att logga in här.
Virga: Trist att han blivit dålig igen. Hoppas att han är bättre nu?
weem: hej och välkommen till tråden. Jag blev opererad när jag var liten, dock inte deflux utan heminephrourectomi, dvs de tog bort halva njuden på ena sidan. Var inne några veckor, bra sedan dess. Har tyvärr ingen erfarenhet om deflux.
CoolJen: Vad betyder EC? (Du skrev "Pfyrix: Börja med EC så är det lätt att fånga upp när bebis ska kissa/bajsa ")
Pfyrix: vad hade läkaren gjort fel? Varför inte profylax? Vet inte vad 20 är.. var det 20 mm? Storleken på njurbäckenet? Kollade i journalen och det stod att hon hade en AP-diameter på 7 mm. Visst var det nefro Solna? Vem fick ni träffa? Vad är Q80? Är ganska säker på att du har rätt att få all info, så stå på dig om du behöver :) Du kan säkert ringa både nefro och din andra läkare. Tror inte att det är bra med ärr. Å andra sidan beror det på hur mycket ärr antar jag. En UVI som inte går upp i njuren kan heller inte skada njuren, det är bara om den går upp man måste oroa sig för njuren.
sweetcarro: Välkommen till tråden! Hoppas att allt löser sig! Har tyvärr ingen erfarenhet av detta. Hoppas att allt går bra nu på torsdag, jag håller tummarna! Ser din fråga ang. reflux, ja, det är en skala, har inte hundra koll på den än men tror att den är 1-5, 1-2 är OK, 3-4 är inte bra och 5 är värst. Antar att siffran anger hur mycket som backar, men jag har faktiskt ingen koll på det än. Håller med Shea 1 om att det verkar konstigt att de sagt operation bara så där, det låter mer rimligt att det ska undersökas ordentligt först. Vad jag har förstått så är man mycket restriktiv med operationer nuförtiden... mycket sägs växa bort, och det är inte livshotande med varesig reflux eller nedsatt njurfunktion.
Det som är dåligt är om man får UVI som går upp i njurarna (sk njurbäckeninflammation, eller pyelonefrit på latin, läkarna använder ofta latin så det är bra att ha lite koll på det). Man kan ha ganska kraftigt nedsatt njurfunktion och må bra ändå, som jag har förstått det.
Ang. undersökningarna som görs så kommer en snabbgenomgång här (ni andra får gärna rätta mig om jag har fel):
UL görs ofta först, inga negativa effekter på barnet alls. Är det lite större kan det vara svårt att få det att ligga stilla, med en så liten bäbis lär det inte vara några problem. Som nummer två gjorde vi (tror att det är vanligast också) en undersökning som kallas DMSA. Denna visar "njurparenkymet", dvs man kan se hur stor eller liten "massa" njuren har, och hur massan ser ut och fungerar. På DMSA ser man bara den del av njuren som "arbetar". Man sprutar in en kontrastvätska via blodet och gör en röntgenundersökning för att se hur njuren jobbar och upptäcka eventuella skador på njuren. Som nummer tre kommer vi att göra en MUC eller MUCG. Det är också en slags röntgen men man sprutar in kontrastvätskan via urinröret och ser sedan vad som händer. Det är i MUC:en som man kan se en eventuell reflux. Eventuellt kan man även se dubbla system, om de finns och om det finns en reflux som går igenom dem. Vi misstänker att vår dotter har dubbla system, som är orsaken till hennes bekymmer (alla med dubbla system har inte problem, det beror på hur de ser ut). Om man inte kan se duplikaturen på MUCG (det beror ju på om det finns en reflux som visar det eller inte) så kommer vi att göra ytterligare en undersökning, nämligen en MAG3. Denna är vad jag förstår snarlik DMSA, man sprutar in kontrastvätska genom blodet och så kan man se "njurparenkymet", dvs den aktiva delen av "njurmassan". Man kan också se själva urinrören, så på MAG3 kommer vi att kunna se duplikaturen, om den finns och vi inte har lyckats se den på MUCG.
Som jag har förstått det gör de flesta små bäbisar som får UVI ett UL. Om detta visar något så är DMSA nästa steg för de flesta. Många stannar redan här och går inte vidare. MUCG är tydligen en mindre trevlig undersökning och man vill gärna bespara de små denna om det går. MAG3 verkar vara rätt så ovanlig, det är många jag har pratat med som inte ens vet om att det finns, eller vad det är... men Shea 1s Hilding tex har bara gjort MAG3, ingen DMSA, som jag förstått det, så det beror väl på vad UL visar vad de väljer.
Säg till om vi kan hjälpa till med stöd, glada tillrop eller annat. Som sagt så är det en tuff tid ändå efter förlossningen med hormoner och annat... Jag bor i Stockholm och är föräldraledig. Om du behöver hjälp här så säg till. Det verkade som om du skulle komma till AL från Linköping? Lycka till iaf!
Kanlinis: Tror att man säger att det måste vara över 38,4 för att det ska vara en UVI som gått upp i njurarna, det kan ju vara en UVI ändå, fast den inte gått upp i njurarna, sticka eller akuten skulle jag också råda... hoppas att det löste sig.
Shea 1: aha, 38,2 alltså, jag har faktiskt undrat, men inte lyckats få några "förhållningsregler" på detta... Vid lunch udag hade hon 38,4, kl 15.30 hade det stigit till 39,1, när vi kom in till akuten så var det 39,9. Dock ingen ful sticka och inga andra symptom på UVI. Inga symptom på något annat heller, varken förkylning eller annat. Så vi får väl se hur det går, skönt iaf att det inte verkar vara UVI. Hon fick en stor Alvedon-supp (15 mg per kg kroppsvikt gick dom efter) så hon var galet pigg när vi åkte därifrån. Så himla härligt att se henne le och vara sig själv :)
angeni: det låter jobbigt... har tyvärr ingen erfarenhet att bidra med. Hoppas att hon mår bra nu!
Kram till er allihopa!