• LovisaTilda

Ni med nya/nyrenovera kökfrån Ikea!

Nu har det äntligen blivit dags för oss att renovera vårt kök och det är verkligen helrenovering som gäller {#lang_emotions_laughing} Vi har bestämt oss för att köpa köket från Ikea men det är också allt.

Det finns så sjukt mycket att välja på så jag skulle behöva lite tips och råd. Gärna bilder på era kök då det är helheten som gör det!

Vore jättekul om ni ville dela med er!!!
  • Svar på tråden Ni med nya/nyrenovera kökfrån Ikea!
  • LovisaTilda
    Dundermamman skrev 2010-01-31 20:15:58 följande:
    Maken gjorde en taksockel av täcksida och Ikea´s golvsockel , den är ca. 5 cm hög!Tog precis ett par bilder så du får se hur det blev Vi valde att sätta "sockeln" en bit in, då vi tyckte det blev snyggare!Sockeln sitter fastlimmade på små vinkeljärn som är skruvade i skåpen.Jag tycker nog att 75 000:- låter mycket för Ikeakök och Whirlpools vitavaror...Vi gav 27 500:- för vårt kök (stommar, luckor, handtag, måttbeställda bänkskivor, täcksidor, passbitar, diskho inkl. 2 hemleveranser) och 39 500:- för vitvarorna i rostfritt hos El-Kedjan (induktionshäll, inbyggnadsmicro, varmluftsugn, kyl/frys och integrerad diskmaskin från Cylinda & frihängande fläkt från Gorenje).Den lokala kökskillen hade jag ratat direkt
    Tack, va snäll du är {#lang_emotions_laughing}
    Som sagt, vår taksockel kommer ju bli mycket högre =( känns inte så kul men vi har ju inget val...
    Men då gick ju erat kök på ca 67000:- och som du kanske har sett på ritningen så har vi ju ett ganska stort kök...sen tror jag (om jag inte missminner mig helt) att tidaholmsluckorna är ngt billigare än lidingöluckorna.

Det var supersnyggt att ha sockeln en bit innanför luckan, det ska jag komma ihåg!

Vi kommer nog rata den lokala killen men funderar nu på om vi kanske skulle ta bäknskiva från honom...han hade ungefär 50 st att välja på, lite skillnad mot Ikea. Men det kanske blir krångligt, jag vet inte...mest för att vi inte är riktigt sålda på ngn av Ikeas skivor...lutar åt valnöt nu i alla fall! Det svåra blir att hitta ett matchande golv, fiknns ju så otroligt många nyanser...
  • Dundermamman

Jo, det är helt rätt att vårt kök gick på 67 000:-, men vi fick vitvaror med bra kvalité
    Alltför många är missnöjda med Ikea´s vitvaror och dessutom är de inte så pass mycket billigare än andra, så varför tumma på kvalitén!

Jo, ni har mer skåp än vi också och säkert har priserna ökat en del på 3 år! Dessutom har våra luckor utgått, vi har bara Tidaholms vitrinluckor! Vi ville inte ha några spegeldörrar, utan släta lättstädade luckor!

Att ta bänkskivor från er lokala kökskille är väl en utmärkt idé!

Lycka till med alla funderingar!

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • LovisaTilda
    Dundermamman skrev 2010-01-31 20:34:22 följande:
    Jo, det är helt rätt att vårt kök gick på 67 000:-, men vi fick vitvaror med bra kvalité Alltför många är missnöjda med Ikea´s vitvaror och dessutom är de inte så pass mycket billigare än andra, så varför tumma på kvalitén!Jo, ni har mer skåp än vi också och säkert har priserna ökat en del på 3 år! Dessutom har våra luckor utgått, vi har bara Tidaholms vitrinluckor! Vi ville inte ha några spegeldörrar, utan släta lättstädade luckor!Att ta bänkskivor från er lokala kökskille är väl en utmärkt idé!Lycka till med alla funderingar!
    Tusen tack!

Jag ska åka och kolla på vitvaror imorn...var inne på elgigantens hemsida och började räkna men det blev mycket dyrare där än på Ikea. Ska kolla på ett annat ställe imorn och diskutera med dem. Det är ju många saker man köper och då får de ge ett bra pris!!!

Som sagt, tusen tack för all hjälp, jag lär garanterat skriva här igen =)
    Många svängar kvar innan vi är framme...
  • Kristiakristall

Hej!
    Vi har precis totalrenoverat ett helt kök. Valde också IKEA för vi hade hört mycket bra om det och vi är jättenöjda.
    Vi har köket Lidingö. mörkt golv och Ikeas valnötsskiva (samma färg som golvet fast golvet heter kastanj) kommer nog välja vitt kakel eller svart :)
    Vitvaror tog vi däremot inte Ikeas eftersom dom inte var så snygga/bra utan har allt från Huskvarna förutom kyl och frys som är från Samsung (svarta) 
    IKEAS kök är verkligen prisvärda vi hamnade på under 100 000 med verkligen allt inkluderat. Själva köket gick nog på 40.000

• Dundermamman
    LovisaTilda skrev 2010-01-31 20:42:09 följande:
    Tusen tack! Jag ska åka och kolla på vitvaror imorn...var inne på elgigantens hemsida och började räkna men det blev mycket dyrare där än på Ikea. Ska kolla på ett annat ställe imorn och diskutera med dem. Det är ju många saker man köper och då får de ge ett bra pris!!! Som sagt, tusen tack för all hjälp, jag lär garanterat skriva här igen =) Många svängar kvar innan vi är framme...
    Precis, det är bara att bestämma vilka vitvaror ni vill ha och sedan åka runt till firmorna och be dom göra ett paketpris!
    Skulle vi köpt våra vitvaror styckvis skulle de slutat 52 000:- sammanlagt!
    Jämför även garantier och ev. försäkringar ...vi fick 6 års försäkring utan några självrisker på köpet ! Försäkringen gäller även om mat blir förstörd i kyl/frys om olyckan är framme!
    6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • LovisaTilda
    Kristiakristall skrev 2010-01-31 20:46:36 följande:
    Hej!Vi har precis totalrenoverat ett helt kök. Valde också IKEA för vi hade hört mycket bra om det och vi är jättenöjda.Vi har köket Lidingö. mörkt golv och Ikeas valnötsskiva (samma färg som golvet fast golvet heter kastanj) kommer nog välja vitt kakel eller svart :)Vitvaror tog vi däremot inte Ikeas eftersom dom inte var så snygga/bra utan har allt från Huskvarna förutom kyl och frys som är från Samsung (svarta) IKEAS kök är verkligen prisvärda vi hamnade på under 100 000 med verkligen allt inkluderat. Själva köket gick nog på 40.000
    Å, det vore toppen om du hade några bilder att visa =)
    Är valnötsskivan  i laminat? Är golvet också från Ikea? Vart köpte ni det annars??
    Vi vill ju som sagt hitta ett matchande golv!
  • ÖNadja
    LovisaTilda skrev 2010-01-31 20:42:09 följande:
    Tusen tack! Jag ska åka och kolla på vitvaror imorn...var inne på elgigantens hemsida och började räkna men det blev mycket dyrare där än på Ikea. Ska kolla på ett annat ställe imorn och diskutera med dem. Det är ju många saker man köper och då får de ge ett bra pris!!! Som sagt, tusen tack för all hjälp, jag lär garanterat skriva här igen =) Många svängar kvar innan vi är framme...
    Ang vitvaror så måste ja bara få hoppa in å tipsa om lokala butiker.

Ja bor i en by med ca 10 000 innevånare, vi har två lokala butiker som säljer vitvaror. Vi skulle få Husqvarna kyl + frys, ASKO diskmaskin och en Cylinda fläkt för 27 500 kr. Exakt samma varor på olika stormarknader skulle bli dyrare än att handla lokalt(över 30 000 kr).
    På stormarknaderna så prutar dom aldrig ner priset, men våran lokala butik gav oss en rabatt på 3800 kr, värt att kolla iaf! {#lang_emotions_wink}

Sen brukar ju lokala butiker kunna köra hem grejerna och skulle det hända nå så kan dom snabbt rycka ut å åtgärda problemet istället för att börja köra in till stan..
Svar på tråden Ni med nya/nyrenovera kökfrån Ikea!