• Jenny10

Vad gör man åt långsamma spermier?

Jag och mannen har två barn som det tog lååång tid att få och jag har alltid trott att det beror på mig, att jag har oregelbunden äl eller dåligt ph i underlivet pga dålig östrogenproduktion. Nu verkar det vara tvärtom, enligt äl-tester har jag äl varje månad precis då jag räknat ut den men trots ett jäkla gökande blir det ingen bebis.
    Nu börjar vi fundera på om mannen kanske har lite slöa spermier och vad gör man då? Vi har under åren prövat sex varje dag/ varannan dag/ var tredje dag/ bara äl-dagen/ alla tänkbara ställningar/ ligga kvar hela natten (med uvi som följd)/ ligga kvar en kvart/ absolut inte tänka på det (helt allvar, glömde till och med bort det pga annat!) men ingen bebis i sikte.
    Nånstans har jag läst att folsyra och zink är bra för mannen att äta för att spermierna ska piggna till, någon som har erfarenhet? Finns det något annat tips?

• Svar på tråden Vad gör man åt långsamma spermier?
  • Ejleen

Puffar på lite.. Jag vill också veta!

• vevik

läste i Vi föräldrar om att en forskare hade upptäckt att det oftare än man trott är mannens spermier som det är "fel " på och att man ska ha sex varje dag en vecka innan äl för att spermiekvalitén ska vara som bäst....men jag vet inte hur väl det stämmer dock!

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • Ejleen
    vevik skrev 2010-01-12 22:38:59 följande:
    läste i Vi föräldrar om att en forskare hade upptäckt att det oftare än man trott är mannens spermier som det är "fel " på och att man ska ha sex varje dag en vecka innan äl för att spermiekvalitén ska vara som bäst....men jag vet inte hur väl det stämmer dock!
    Vi har sex varje dag och är inne på 14e försöket, så jag är tveksam ;)
  • vevik

hur gjorde ni de andra två gångerna?

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • Jenny10

Jag har också läst det och prövat utan resultat men jag tror att den teorin stämmer bäst på "vanliga" män, alltså de med normala spermier. Om man däremot har få/ slöa så kanske man ska hålla inne ett par dagar innan äl för att öka chansen till åtminstone en eller två dugliga simmare? En del får ju helt tom sädesvätska, alltså en sats utan spermier.

• Jenny10

Dom andra gångerna stod vi i kö för utredning men det tog sig på naturlig väg innan vi fått en tid. Så nån liten simmare finns det ju verkar det som.

• vevik

ja, det verkar så!
    jag har tyvärr inga "fler" tips, vi försöker själva med en andra nu men har inte lyckats hittills så alla tips emottages tacksamt även här.

• villsågärna38

Det kan vara kvaliteten på dina ägg, det kan vara din makes spermier som simmar för långsamt eller är för få, det kan vara något hos er båda. Så länge som ni inte gjort någon utredning kan ni inte veta om det är du, mannen eller ni båda som har problem av något slag. Föreslår att ni ställer er i kö för utredning igen. Lycka till! Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • Jenny10

Anledningen till att vi misstänker min stackars man (haha!) är att han som liten hade påssjuka. Kanske inget man omedelbart blir steril av men jag har läst att det kan påverka spermierna beroende på om det var före eller efter puberteten han insjuknade.
    Eftersom vi "bara" försökt fyra månader nu så är det långt kvar tills vi kan få hälp och förhoppningsvis tar det sig innan dess, men det är så jobbigt att vänta. Tänkte kanske att nån hade nåt bra tips som vi kunde prova...
    Känns lite som om det är svårare att vänta nu eftersom man vet vilken magi det är med en graviditet, man vet vad man missar liksom. Den här gången är vi nära tårarna båda två när mensen kommer...

• Bliglin
    Jenny10 skrev 2010-01-12 22:45:11 följande:
    Jag har också läst det och prövat utan resultat men jag tror att den teorin stämmer bäst på "vanliga" män, alltså de med normala spermier. Om man däremot har få/ slöa så kanske man ska hålla inne ett par dagar innan äl för att öka chansen till åtminstone en eller två dugliga simmare? En del får ju helt tom sädesvätska, alltså en sats utan spermier.
    Vill bara hoppa in och säga att ny forskning pekar på motsatsen. D v s det är män med SLÖA simmare som har mest att vinna på att göka ofta. Att det tydligen är bra att tömma ofta och förnya maskinparken ;)
    (kanske kan mannen dra en tarzan varje dag i någon månad om man inte orkar göka varje dag!?).
    Min man har också haft(?) spermaproblem, fast teratozoospermi d v s spermier med felaktigt utseende och i  hans fall tycks det bli bättre om han tömmer ofta...
    Ett annat tips som jag personligen tror är JÄTTEviktigt är att vara uppmärksam på sin ägglossningsflytning. För om simmarna är trötta så är kvinnans "hjälpande" flytning desto viktigare. Och om man inte upplever att man har en ägglossningsflytning (halkig genomskinlig flytning som är som rå äggvita i konsistensen) så bör man kanske kolla upp det hos gyn, dvs man kan ha en lätt slidkatarr som kanske behöver behandlas för att bakteriebalansen ska komma i ordning och därefter få ordning på ägglossningsflytningen (talar av egen erfarenhet igen).
    Lycka till!
Svar på tråden Vad gör man åt långsamma spermier?