• Stinky

Min son har förvandlats till en vrålapa :-/

Ja, som rubriken anger: min son, 11 månader, har kommit i en fas då han provar sin röst på massa olika sätt. Han tycker givetvis att det är döskoj, medan vi föräldrar undrar hur en sån liten kan ha en sådan röstkapacitet och ber till Gud för att slippa tinnitus. 

Min fråga lyder: hur länge brukar den här fasen hålla på, ungefärligen? Har ni några tips om hur man avleder honom på bästa sätt om man är ute i samhället för att uträtta ärenden m.m.? Han tycker ju att det är jätteroligt med reaktioner, så han gapar extra om han märker att han tillkallar reaktioner. Fullt normalt, men lite pinsamt ibland.
    Jag undanber besserwissrar som lever med näsan i böcker att svara. Jag söker svar från normala föräldrar som inte sönderanalyserar allt. 
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Min son har förvandlats till en vrålapa :-/
  • lövet2

Den håller på tills han lärt sig något nytt lika intressant. Då kommer han att öva på den grejen lika mycket som han övar på att få fram oljud nu. Tills dess - stå ut!

• Stinky
    lövet2 skrev 2010-01-12 23:35:21 följande:
    Den håller på tills han lärt sig något nytt lika intressant. Då kommer han att öva på den grejen lika mycket som han övar på att få fram oljud nu. Tills dess - stå ut!
    Haha! Ja, herregud. Det är verkligen en himla fart här hemma nuförtiden. Vrålar han inte, är han tyst som en mus och hittar på djävulskap. Och när man kommer på honom, kryper han iväg i raketfart, haha!
  • MalinEddie

Det är likadant här. Sonen är 12 månader. Ibland blir jag galen på hans läten men han har skitkul..

• lillamajsan

min son äör 8 månader, han hittade sin röst för 1 månad sen,
    det är ju inte hela tiden men när ahn väl börjar så är det högt...

• Stinky

Inga tips förutom att man helt enkelt får härda ut, någon?

• NettanJ

när min son var 6 månader började han vråla som en apa-det var precis samma ljud som apor har -hahaha--
     oftast var det hemma och då vrålade jag också likadant sen gjorde jag något annat läte eller visslade eller bubblade med spott så försökte han härma det istället. Ibland gick det att avleda med klapp och sånglekar ibland var det bara att härda ut.

• Weeiii

Min 8-månaders har också börjat sen ett par månader tillbaka men inte hela tiden än, dock mest när vi är ute bland folk och med basröst som tur är så det är inga illtjut. Jag brukar börja viska till honom när han sätter igång och då stannar han upp och lyssnar, sen försöker jag avleda uppmärksamheten med något annat och det funkar för stunden iaf. 

Vampyren maj -09
  • snusmumriken2
    Stinky skrev 2010-01-12 23:23:48 följande:
    Ja, som rubriken anger: min son, 11 månader, har kommit i en fas då han provar sin röst på massa olika sätt. Han tycker givetvis att det är döskoj, medan vi föräldrar undrar hur en sån liten kan ha en sådan röstkapacitet och ber till Gud för att slippa tinnitus.  Min fråga lyder: hur länge brukar den här fasen hålla på, ungefärligen? Har ni några tips om hur man avleder honom på bästa sätt om man är ute i samhället för att uträtta ärenden m.m.? Han tycker ju att det är jätteroligt med reaktioner, så han gapar extra om han märker att han tillkallar reaktioner. Fullt normalt, men lite pinsamt ibland. Jag undanber besserwissrar som lever med näsan i böcker att svara. Jag söker svar från normala föräldrar som inte sönderanalyserar allt.  Tack på förhand!
    Åh, det låter exakt som min son Han blir 1 år på lördag o han har testat rösten i ca en månad. Mina trumhinnor har nog redan spräckts, tycker mig höra lite sämre...
    Det är ju så svårt att låta bli att reagera på hans skrik! Han ser ju så rolig ut när han stirrar rakt på en o tar i från tårna o verkligen SKRIKER! O minsta blick eller tendens till leende från oss ger honom ännu mer kraft att skrika Har såååå svårt att hålla mig för skratt! O det gör ju som sagt inte saken bättre... Jag försöker att ignorera honom men det funkar ju då så där...
    Jag minns att äldsta sonen var likadan o det gick ju över. Nu är han 3,5 o skriker av andra orsaker än att trsta rösten...hua!
    Så när en sak går över kommer nästa Bara att härda ut!
  • Stinky

Hmm... man kanske skulle investera i ett par riktigt bra öronproppar?

Svar på tråden Min son har förvandlats till en vrålapa :-/