• orten

Otoskleros

Hej,
    Jag är 56 år så jag räknas väl som vuxen.
    Jag har otoskleros, men lider inte speciellt mycket av det. Jag har en hörapparat som hjälper mig att höra.
    Du vet väl att det går att operera?
    Kolla den här sidan:
    www.akademiska.se/templates/page____25992.aspx
    där står det en del om sjukdomen.

Mvh
    Lasse

• orten

Hej.
    För mig började det i 17-18 årsåldern. Jag började få svårt att höra vad folk sa. I de läget börjar man (omedvetet) att använda synen också. Hjärnan får sedan kombinera ihop det man hört och det man sett på munrörelserna hos den som pratar, man"läser på läppar". Det här medför att hjärnan får jobba mycket mer än för normalt hörande. Man blir jättetrött.
    Hörapparaten som jag fick (efter många läkarbesök och mycket tjat) var en befrielse. Jag kunde HÖRA vad folk sa. Tröttheten gick över. Men som med allt annat finns det även baksidor.
    I bullrig miljö, folksamlingar, restauranger, verkstäder mm blir hörapparaten bara jobbig.
    Många med otoskleros får ju också tinnitus. Jag är inget undantag, men den har varit lindrig. På senare tid har den ökat och ibland är det jättejobbigt. Jag ska nog satsa på en operation själv.
    Jag hoppas att jag inte gjort dig alltför nedstämd nu. Testa med en hörapparat och om det inte blir bra, fundera på en operation.
    Och tänk på att om din son verkar trött och grinig kan det bero på otosklerosen.

Lasse

• orten

Hej igen.
    Jag hoppas att han kan få en hörapparat innan han ska opereras. Det är oerhört viktigt för honom att han hänger med i skolarbetet.
    Diagnosen kan ställas genom olika hörseltester. Man kan mäta hur innerörat fungerar och hur stigbygeln fungerar.
    Du kanske ska ta en titt på den här sidan också:

www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Oron-nasa-munhala--hals/Oron/Horsel/Otoskleros/Behandling/

Man blir troligen av med sin tinnitus om man opererar sig.

Sköt om er

Lasse

• orten

hej
    på den här sidan kan man höra hur en hörselskadad hör ljudet runtomkring.

www.befriasamtalet.se/viktiga-samtal

Det här som jag upplever det. Jag vet ju inte hur långt det gått för din son, men förhoppningsvis inte så här långt

Lasse

• orten

hej
    hur har det gått?
    har din son fått en hörapparat?
    jag hoppas att allt löser sig för honom.

• orten

Hej
    Jag är ledsen att jag inte hört av mig på ett tag. Min styvsons (min gamla klasskompis) pappa dog i slutet av februari. Dagen efter dog min far, och senare samma dag dog min svärmor. Jag går på begravning varje vecka.

operation vid 15-20 års ålder. Hur gammal är han nu?

/Lasse

Svar på tråden Otoskleros