Hej.
För mig började det i 17-18 årsåldern. Jag började få svårt att höra vad folk sa. I de läget börjar man (omedvetet) att använda synen också. Hjärnan får sedan kombinera ihop det man hört och det man sett på munrörelserna hos den som pratar, man"läser på läppar". Det här medför att hjärnan får jobba mycket mer än för normalt hörande. Man blir jättetrött.
Hörapparaten som jag fick (efter många läkarbesök och mycket tjat) var en befrielse. Jag kunde HÖRA vad folk sa. Tröttheten gick över. Men som med allt annat finns det även baksidor.
I bullrig miljö, folksamlingar, restauranger, verkstäder mm blir hörapparaten bara jobbig.
Många med otoskleros får ju också tinnitus. Jag är inget undantag, men den har varit lindrig. På senare tid har den ökat och ibland är det jättejobbigt. Jag ska nog satsa på en operation själv.
Jag hoppas att jag inte gjort dig alltför nedstämd nu. Testa med en hörapparat och om det inte blir bra, fundera på en operation.
Och tänk på att om din son verkar trött och grinig kan det bero på otosklerosen.
Lasse