• Pysselgalningen

Dränera eller reparera fasaden?

Vi måste ta in en murare för att fixa minst 1 hörn på huset (Mexitegel) då tegelbitarna glidit ifrån varandra och skapat glipor på ca 5-13mm.

Sen behöver 1 sida av huset dräneras då det inte är gjort tidigare (fuktvärde vid besiktning låg på runt 140 i pannrummet och gick då på elpatron, vi använder pelletsbrännare nu).

Huset är från 70talet.

Vad är viktigast att göra till sommarn och vad kan vänta till sommarn 2011?! {#lang_emotions_sealed}

• Svar på tråden Dränera eller reparera fasaden?
  • mirakelasta

I ert fall så hade jag valt fasaden. Regnar det in mycket bakom en fasad så kan man få konstruktionsskador som är besvärliga att åtgärda, dvs massor av arbete.

• Pysselgalningen

Vad bra att nån håller med mig!

Sambon har fått för sig att dräneringen är viktigast att göra.
    Han anser att om fasaden släpper helt är det bara att dra en pressenning över {#lang_emotions_yell}

• mirakelasta

På grunden, bakom fasaden finns syllen. På syllen vilar hela huset, golvbjälkar, väggar etc. Det kan ju tänkas att det redan regnat in tillräckligt mycket för att den ska ha ruttnat. Allt sånt luktar inte. Ofta inte förrän man öppnar upp och trät är blött.

På grunden ligger alltså husets viktigate konstruktion. Mellan syllen och betongen ligger tjärpapp som hindrar fukt från grunden att tränga upp till syllen. Därför anser jag att om man måste prioritera som man ibland får göra så är fasaden viktigare att åtgärda än att dränera grunden.

• mirakelasta

Ang syll så byter man delar som är ruttna en bit i taget, friskt virke lämnas kvar. Därför är det viktigt att man inte har sprickor, dåligt med färg etc på fasaden.

• Pysselgalningen
    mirakelasta skrev 2010-01-13 17:05:18 följande:
    På grunden, bakom fasaden finns syllen. På syllen vilar hela huset, golvbjälkar, väggar etc. Det kan ju tänkas att det redan regnat in tillräckligt mycket för att den ska ha ruttnat. Allt sånt luktar inte. Ofta inte förrän man öppnar upp och trät är blött. På grunden ligger alltså husets viktigate konstruktion. Mellan syllen och betongen ligger tjärpapp som hindrar fukt från grunden att tränga upp till syllen. Därför anser jag att om man måste prioritera som man ibland får göra så är fasaden viktigare att åtgärda än att dränera grunden.
    Är det så om det är ett lättbetong hus med?

BEsiktningsmannen sa att det det ska vara luftspalt bakom fasaden, sen isolering och innerväggar.
    Men i ett sånt här hus så är väl luftspalten viktigast att hålla intakt? För om det blir för stora glipor så tränger väl kall luften in och skapar fuktskador, eller har jag uppfattat det fel?
    Samt att huset inte håller värmen om luftspalten "störs".

Nån som har en aning om vars man kan få tag på nån som kan mäta fukt? Eller om man kan få tag på en sån mätare själv?
  • mirakelasta

Jag kan ingenting om hur lättbetonghus är uppbyggda, däremot gamla trähus. Jag motiverade bara varför jag skulle välja fasaden före att dränera grunden.

Luftspalter ska alltid finnas och gör att fukt kan dunsta/ledas bort eller hur man nu ska säga.

Man behöver lära sig en del om hur ens egen hustyp är byggd.

• Pysselgalningen
    mirakelasta skrev 2010-01-14 05:58:10 följande:
    Jag kan ingenting om hur lättbetonghus är uppbyggda, däremot gamla trähus. Jag motiverade bara varför jag skulle välja fasaden före att dränera grunden. Luftspalter ska alltid finnas och gör att fukt kan dunsta/ledas bort eller hur man nu ska säga. Man behöver lära sig en del om hur ens egen hustyp är byggd.
    Mjo men jag läste nånstans om att om luftspalten "störs" av t.ex. stora sprickor i fasaden (eller i värsta fall att hela hörnet åker ner) så är huset praktiskt taget oisolerat, samt att det blir problem med fuktskador där daggpunkten inträffar.

Hoppas lite på att PappaG kan rätta mig här {#lang_emotions_wink}
  • mirakelasta

Låt mig säga så här. Ingenfasad varar för evigt. Alla typer av fasader behöver underhåll i ngn form. Mellan vilka tidsintervaller beror på var i Sverige de ligger.

Tegelfasader behöver gås igenom och ibland måste man mura om fogarna. Fukt och vatten finns hela tiden. Värme från insidan som ska ut, slagregn som hittar in vid fönster och dörrar och kanske blir kvar i fasaden.

Plåtfasader där det finns hål vid skruv och spik där slagregn tex under åren tränger in orsakar rötskador.

Daggpunkten är viktig att räkna på framförallt vid isolering och är orsaken att många mögelskador uppstår. Tex om man fyller gullfiberisolering i golvbjälklagen mellan våning och vind., isolerar för mycket på utsidan. Den varma luften från insidan "orkar" inte ända till utsidan utan kondenserar i isoleringen. Varm luft möter kall. Tänk på spegeln i badrummet. Isolering är en hel vetenskap, varom de lärda tvistar.

Jag läste i en byggtidning nyligen att i Göteborg ett vanligt år så regnar det 70 000 liter vatten. På tio år är det 700 000 liter vatten som sköljt över huset. Klart att det blir slitage och påverkan.

• Pysselgalningen

jag tror att han börjar förstå lite grann vad jag menar nu. Kastade på honom boken "husets ABC" så han fick läsa lite om ytterväggar.

Min far och jag resonerar som så.

baksidan har aldrig varit dränerad förut och klarar säkerligen 1½ år till utan att bli det.
    Fasaden har blivit nu och kan ställa till med stora skador på en kort tid om det vill sig illa. Samt att vi bor i norrland (utan för Sundsvall i ett kallhål) så det blir lätt -20 här och då isolerar inte huset nå bra om fasaden inte är som den ska.

• mirakelasta

Du får stå på dig. Jag tror också att huset klarar av att inte dräneras. Ni kan ju leda bort takvatten i tilläggsrör så behöver ju inte just det vattnet ligga vid grunden.

Ett annat argument är ju att fukt som kommit i bakom tegelfasaden kan orsaka frostsprängningar och då kanske det verkligen blir "skitdyrt" att fixa om 1,5 år.

Svar på tråden Dränera eller reparera fasaden?