Inlägg från: mirakelasta |Visa alla inlägg
  • mirakelasta

Dränera eller reparera fasaden?

I ert fall så hade jag valt fasaden. Regnar det in mycket bakom en fasad så kan man få konstruktionsskador som är besvärliga att åtgärda, dvs massor av arbete.

• mirakelasta

På grunden, bakom fasaden finns syllen. På syllen vilar hela huset, golvbjälkar, väggar etc. Det kan ju tänkas att det redan regnat in tillräckligt mycket för att den ska ha ruttnat. Allt sånt luktar inte. Ofta inte förrän man öppnar upp och trät är blött.

På grunden ligger alltså husets viktigate konstruktion. Mellan syllen och betongen ligger tjärpapp som hindrar fukt från grunden att tränga upp till syllen. Därför anser jag att om man måste prioritera som man ibland får göra så är fasaden viktigare att åtgärda än att dränera grunden.

• mirakelasta

Ang syll så byter man delar som är ruttna en bit i taget, friskt virke lämnas kvar. Därför är det viktigt att man inte har sprickor, dåligt med färg etc på fasaden.

• mirakelasta

Jag kan ingenting om hur lättbetonghus är uppbyggda, däremot gamla trähus. Jag motiverade bara varför jag skulle välja fasaden före att dränera grunden.

Luftspalter ska alltid finnas och gör att fukt kan dunsta/ledas bort eller hur man nu ska säga.

Man behöver lära sig en del om hur ens egen hustyp är byggd.

• mirakelasta

Låt mig säga så här. Ingenfasad varar för evigt. Alla typer av fasader behöver underhåll i ngn form. Mellan vilka tidsintervaller beror på var i Sverige de ligger.

Tegelfasader behöver gås igenom och ibland måste man mura om fogarna. Fukt och vatten finns hela tiden. Värme från insidan som ska ut, slagregn som hittar in vid fönster och dörrar och kanske blir kvar i fasaden.

Plåtfasader där det finns hål vid skruv och spik där slagregn tex under åren tränger in orsakar rötskador.

Daggpunkten är viktig att räkna på framförallt vid isolering och är orsaken att många mögelskador uppstår. Tex om man fyller gullfiberisolering i golvbjälklagen mellan våning och vind., isolerar för mycket på utsidan. Den varma luften från insidan "orkar" inte ända till utsidan utan kondenserar i isoleringen. Varm luft möter kall. Tänk på spegeln i badrummet. Isolering är en hel vetenskap, varom de lärda tvistar.

Jag läste i en byggtidning nyligen att i Göteborg ett vanligt år så regnar det 70 000 liter vatten. På tio år är det 700 000 liter vatten som sköljt över huset. Klart att det blir slitage och påverkan.

• mirakelasta

Du får stå på dig. Jag tror också att huset klarar av att inte dräneras. Ni kan ju leda bort takvatten i tilläggsrör så behöver ju inte just det vattnet ligga vid grunden.

Ett annat argument är ju att fukt som kommit i bakom tegelfasaden kan orsaka frostsprängningar och då kanske det verkligen blir "skitdyrt" att fixa om 1,5 år.

Svar på tråden Dränera eller reparera fasaden?