Tillväxthämmat barn?
TS: Jag gjorde flera tillväxtul under min graviditet. Det första var i v 32 då jag hade fått högt blodtryck. Då låg hon på -19% och flödet och moderkakan såg bra ut. Gjorde ett nytt ul i v 34 och då var hon bara -13% så jag skulle inte behöva komma tillbaka på fler kontroller.
Men i v 40 så steg mitt blodtryck ytterligare plus att magen inte hade växt de två senaste kontrollerna hos bm. Gjorde ett tillväxt ul som visade -30%! Men i övrigt såg allt bra ut. Detta gjordes på måndagen, fick ny tid på torsdagen hos en ul-expert. Där i mellan gick jag på dagliga kontoller med ctg, blodprover osv.
På torsdagen bekräftades det att hon var -30%, beräknades väga strax under 2500g och jag var i v 40+3. Flödet såg fortfarande bra ut men däremot hade fostervattnet börjat minska. Jag fick tid för igångsättning nästa dag. De bedömde att hon skulle ha bättre möjlighet att växa till sig utanför magen och jag var ju ändå fulgången.
Jag fick föda på specialförlossningen och hade extra övervakning. Små bebisar är känsligare för värkarna. Förlossningen gick jättebra, men hon var väldigt känslig för hur jag låg, damp lätt i hjärtfrekvens. Hon mådde bra när hon kom ut och har gjort hela tiden sen dess. Är ju lite mindre än sina jämnåriga. Men hon har hämtat sig bra. ligger -1 kurva (mot -3 när hon föddes).
Lycka till på fredag