• Anesis

Tillväxthämmat barn?

Hej,
    jag har hela tiden haft ett litet SF-mått och var på tillväxt-UL i början/mitten av december. Första gången låg bebisens vikt ca 16% under (och det var bukmåttet som drog ner det), andra gången låg bebisen så pass långt ner att läkaren inte kunde mäta huvudomfånget, utan bara bukmåttet. Detta låg då ca 3 % över snittet. Då blev vi lugnade och läkaren tyckte vi kunde släppa att det skulle vara nån fara.
    När magen så fortsatte att växa för lite skickade min BM oss på ytterligare tillväxt-UL. Denna gång till en annan läkare som fick fram att bebisen vägde 24% under snittet (ca 1970 g i v 34+5). Denna läkare var inte alls lika ingående och förklarande som den första (antagligen stressad också), och sa inte så mycket mer än det. Flödet i navelsträngen var bra, 0.9. Fick en tid för nytt UL nästa fredag (alltså två veckor efter det senaste).

Trots att läkaren sa att han inte var orolig så blir såklart jag det! Hur pass litet är detta barn egentligen? Vad kan det finnas för orsaker till ett så pass litet barn? Vi är båda långa och var relativt stora då vi föddes. Alla andra värden under graviditeten har varit bra. Vilka komplikationer kan det innebära? Svår förlossning? Planerat snitt? Tar man ut barnet tidigt om det inte växer som det ska?
    Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Tillväxthämmat barn?
  • CaliC

Hej
    Är i samma situationen själv.
    Min bebis är tillväxthämmat med minus 20 %, är i vecka 32 och går snart in i vecka 33. Förra måndagen vägde barnet cirka 1500 gram.

Flödet i navelsträngen är nedsatt samt att de tycker att moderkakan är lite liten. Jag går på kontroller varannan dag för att se till att flödet håller sig inom klass 2. Går till det ner till klass 3 så blir kejsarsnitt på en gång. Efter varje flöde görs CTG för att se så att bebisen fortfarande är pigg och har bra hjärtljud.
    På måndag är det ny tillväxtmätning och har inte bebisen växt något då kommer de också att plocka ut den.

Jag går på Huddinge och där har alla läkare varit toppen

Hoppas att det ordnar sig

• Anesis

Alltid skönt att höra om fler i samma sits. Mitt flöde i navelsträngen är ju bra, och moderkakan har de också kollat. På det hela taget har jag blivit väldigt väl omhändertagen, det var bara sista läkaren som var lite stressad. Men nästa vecka får jag tydligen en annan läkare.

Hoppas allt går bra för dig med!!

• CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 09:24:50 följande:
    Alltid skönt att höra om fler i samma sits. Mitt flöde i navelsträngen är ju bra, och moderkakan har de också kollat. På det hela taget har jag blivit väldigt väl omhändertagen, det var bara sista läkaren som var lite stressad. Men nästa vecka får jag tydligen en annan läkare. Hoppas allt går bra för dig med!!
    Läkarna har sagt till mig att så länge flödet håller sig stabilt och barnet växer i sin egen takt och följer sin egen kurva så vill de att bebisen stannar i magen så länge som möjligt. Är tillväxten dålig så gör de ny tillväxtmätning var 14:e dag

Jag har också lågt SF-mått, 25 cm och på en månad har magen bara växt 1 cm. Min barnmorska sa att det kan bero på att bebisen har åkt ner längre i bäckenet och därför ökar inte magen i storlek.
  • Anesis
    CaliC skrev 2010-01-13 09:31:52 följande:
    Läkarna har sagt till mig att så länge flödet håller sig stabilt och barnet växer i sin egen takt och följer sin egen kurva så vill de att bebisen stannar i magen så länge som möjligt. Är tillväxten dålig så gör de ny tillväxtmätning var 14:e dag Jag har också lågt SF-mått, 25 cm och på en månad har magen bara växt 1 cm. Min barnmorska sa att det kan bero på att bebisen har åkt ner längre i bäckenet och därför ökar inte magen i storlek.
    Mitt mått var 27 cm i v 34+3.
    Min BM säger att det dels kan bero på att jag är lång, eller att jag helt enkelt bär barnet så. De har dessutom konstaterat att min livmoder är hjärtformad och detta ger tydligen mindre mått. Och givetvis spelar den lilla bebisen roll också.
    Men som en av alla läkare sa, så länge barnet mår bra ska man inte klaga på en liten mage - lättare att "komma tillbaka" då
  • CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 09:35:44 följande:
    Mitt mått var 27 cm i v 34+3.Min BM säger att det dels kan bero på att jag är lång, eller att jag helt enkelt bär barnet så. De har dessutom konstaterat att min livmoder är hjärtformad och detta ger tydligen mindre mått. Och givetvis spelar den lilla bebisen roll också.Men som en av alla läkare sa, så länge barnet mår bra ska man inte klaga på en liten mage - lättare att "komma tillbaka" då
    Jag är också lång, 180 cm, tycker också att det är skönt att magen är liten men hade gärna ökat magstorleken för att bebben skulle vara lite större.
    Hoppas att du får gå hela vägen ut.
    För min del har det varierat från att bli mamma inom några dagar till att gå ytterligare två veckor till att nu igen, kontroller varannan dag och kanske snitt.
  • Anesis
    CaliC skrev 2010-01-13 09:58:52 följande:
    Jag är också lång, 180 cm, tycker också att det är skönt att magen är liten men hade gärna ökat magstorleken för att bebben skulle vara lite större. Hoppas att du får gå hela vägen ut. För min del har det varierat från att bli mamma inom några dagar till att gå ytterligare två veckor till att nu igen, kontroller varannan dag och kanske snitt.
    Håller med..... Magen hade fått se ut precis hur som helst så länge bebben har det bra där inne!

Är det ditt första barn?
  • CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 10:00:45 följande:
    Håller med..... Magen hade fått se ut precis hur som helst så länge bebben har det bra där inne! Är det ditt första barn?
    Yes, första.
    Hade velat ha en sån där underbar gradivitet som alla andra verkar ha men har tyvärr haft komplikationer under hela graditivteten och därtill en väldig massa läkarbesök. Så länge det blir en bra utgång av allt så kan jag stå ut med det =)

Själv? Första?
  • Anesis
    CaliC skrev 2010-01-13 10:33:25 följande:
    Yes, första. Hade velat ha en sån där underbar gradivitet som alla andra verkar ha men har tyvärr haft komplikationer under hela graditivteten och därtill en väldig massa läkarbesök. Så länge det blir en bra utgång av allt så kan jag stå ut med det =) Själv? Första?
    Ja, första här också.
    Vet du om det blir en pojke eller flicka? Trots alla extra UL har vi inte lyckats se någonting Det var lättare att hänga med vid de tidiga UL, då dåg man ju precis vad allt var, nu är det mest bara olika gråa nyanser om vartannat
  • CaliC
    Anesis skrev 2010-01-13 10:50:46 följande:
    Ja, första här också.Vet du om det blir en pojke eller flicka? Trots alla extra UL har vi inte lyckats se någonting Det var lättare att hänga med vid de tidiga UL, då dåg man ju precis vad allt var, nu är det mest bara olika gråa nyanser om vartannat
    Haha vi har faktiskt försökt undvika att se den nedre regionen. Vill helst inte veta, dock tyckte sambon att han såg en liten snopp förra gången men jag försöker bortförklara det med att det säkert var navelsträngen.
    Vill ha någon överraskning kvar =)

Vi har tagit fostervattenprov så vi skulle lätt kunna få veta det men ne.

I början gick de igenom hela kroppen och förklarade och såg till att allt såg bra ut, nu mäter de bara flödet så nu svischar de över det mesta.
  • Anesis

Vi har inte heller velat veta, så vi har inte kollat så noga. Men som du säger, nu sveper de bara över. Jag trodde att jag såg en liten snopp en gång, men då började läkaren zooma in just där, och det visade sig att det var just navelsträngen

Tycker inte du det känns lite frustrerande att bara gå och vänta och inte kunna påverka nånting själv? Jag ska ju till BM på fredag men då blir det ju bara SF och hjärtljud, sedan en hel vecka till nästa tillväxt-UL..... Man vill ju veta saker nu!!

Svar på tråden Tillväxthämmat barn?