Inlägg från: mammaiapril |Visa alla inlägg
  • mammaiapril

Tillväxthämmat barn?

Anesis skrev 2010-01-22 11:39:02 följande:
    Gjorde nytt tillväxt-UL idag. Alla värden var bra och bebis låg på -13 % (2555 g)!!! Känns lugnande! Verkar växa bra, men ska ändå dit om två veckor igen - och då är det ju bara 1 vecka kvar till BF Nu kan jag njuta av min fredag! Ha en skön helg allihop!
    Har läst igenom denna tråd, önskar att jag hade sett den tidigare. Vad skönt att bebisen växer bra Anesis! Jag var på mitt första TUL förra veckan, då i vecka 28+0, och det verkar inte bli några fler ultraljud. Allt såg bra ut sa de. Men jag blev ju skickad på det här tillväxtultraljudet för att SF-kurvan bara hade ökat med 1 cm sedan v.24. Alltså från v.24 till v.28 hade SF-måttet bara ökat 1cm. Så trots att de säger att allt är bra och att jag enligt TUL ligger på mittlinjen på kurvan är jag orolig... Bör jag vara det? eller kan BM ha mätt fel första ggr? och på så vis har bebisen följt sin egen kurva hela tiden? Det här med SF-måttet verkar oroa mammor mer än det säger någonting om bebisen och hur den verkligen mår.
  • mammaiapril
    Smilla75 skrev 2010-01-23 20:59:55 följande:
    SF-måttet är ett grovt redskap för att se att något händer överhuvudtaget. Du har ju gjort ett tillväxtUL som är betydligt mer exakt, felfrekvensen är kring 10 %, med det kan du känna dig lugn. Jag har en liknande situation, mkt lågt SF-mått, på understa kurvan. Men på TUL var barnet -1 % bara. Jag är inte alls orolig, det beror ju på hur barnet ligger i magen med.
    Tack för alla svar! det lugnar lite! Första ggr de mätte sf-måttet låg bebisen högt upp och andra gången jättelångt ned i bäckenet med huvudet. BM sa att sf kunde bero på det, och eftersom TUL var bra borde jag vara lugn. Men borde de inte följa upp med ett till ultraljud? SF-måttet kan ju fortsätta visa "fel".

Barnet låg på -5 på TUL. Skönt att du inte är orolig i alla fall, jag borde nog inte heller vara det.
  • mammaiapril
    thelifesaviour skrev 2010-01-23 21:13:51 följande:
    SF-måttet är ju mest för att se vad som händer ö h t, man kan inte säga så mycket utifrån det i övrigt. Jag hade stort SF-mått men en bebis som föddes -30% på tillväxtkurvan. SF-måtet är bara indikationer på att allt utvecklas som det ska. :)
    Mm det är ju vad de flesta säger. Tack för ditt svar! Hur mådde ditt barn när det föddes?
    Det kanske inte behöver vara så hemskt om det skulle vara tillväxthemmat heller, flera kvinnor i den här tråden har ju fått friska barn ändå trots allt. Men det är första barnet och jag antar att jag är lite mer nojig p.g.a. det.
  • mammaiapril
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:15:56 följande:
    Håller med! Jag hade sf 34 med min kille som vägde 1970 gr i v42+1.
    Hur har det gått med din lilla kille? mår han bra idag? Hoppas det iaf! Det är ju ändå slutresultatet som man oroar sig mest för, sen får kurvan se ut som den vill.
  • mammaiapril
    Maria C S 75 skrev 2010-01-24 09:40:19 följande:

Jag tänkte också på det du skriver, vad säger egentligen ett tillväxtultraljud? Nu kommer BM förmodligen att gå tillbaka till att mäta SF-måttet lite då och då och ser det bra ut så blir det inga mer TUL. Nu vet vi ju att allt var "normalt" i vecka 28 men sedan då? Fast nu tänker jag försöka vara lugn tillsvidare, oro och stress gör ju inte barnet något gott, och det här med SF verkar ju vara betydelselöst i många fall ändå så...
  • mammaiapril
    Anesis skrev 2010-01-24 11:39:04 följande:
    Min livmoder är också hjärtformad! Som ett rättvänt hjärta så att säga - har en kompis som har en som är formad som ett uppochnervänt hjärta. Hon födde dock en normalstor bebis (knappt 4 kg) och min bebis i magen verkar ju inte vara pytte-liten, bara liten Men det är som sagt skönt att känna att de har koll på en och vad som händer där inne. SF-måttet har jag släppt helt och hållet nu.... Ska till BM på tisdag men räknar inte med att jag ska ha närmat mig "normalkurvan". En av mina bästa vänner ligger 4 veckor efter mig och har redan ett SF-mått som är 5 cm större! Det är egentligen konstigt att det ska vara barnmorskornas sätt att "kontrollera" oss.
    Hur vet man att livmodern är hjärtformad? säger de det på UL? Din bebis verkar ju växa på bra! Vad skönt! hoppas att allt går bra och det lättar att läsa att de flesta här har samma inställning till SF-måttet... ska försöka släppa det jag med.
  • mammaiapril
    Anesis skrev 2010-01-25 13:04:42 följande:
    Dels har de sett det på UL, men man kan t.o.m. se det på formen på min mage Kanske inte nu längre, men när den var mindre var det väldigt tydligt... Jag tror inte alls du ska oroa dig. Om ditt SF-mått fortsätter att vara "annorlunda" tror jag att din BM kommer att skicka dig på extra UL igen, det gjorde min. Särskilt om du ligger på om det. Men din bebis verkar ju inte alls vara liten, och SF kanske återhämtar sig till nästa mätning. Jag tycker det har varit väldigt bra med denna tråden - många inlägg som lugnar. Och även bra att höra att t.o.m. väldigt små barn klarar sig bra! Berätta hur det går för dig! När ska du till BM nästa gång? Och när har du BF? (jag har 12 feb! )
    Ja ok, har aldrig hört talas om hjärtformade livmödrar tidigare, haha säger man så i plural?
    Vi får se som sagt, men jag tror också att jag blir skickad på nytt om det fortsätter dala... men i alla fall så  tycker jag också att tråden är kanon och det visst lugnar det när man läser att många barn verkar klara sig alldeles utmärkt trots tillväxthämning. Jag ska iväg nästa vecka igen till BM. Hoppas att SF-måttet har stigit trots att jag nu har lärt mig av alla kunniga här att det inte är så relevant ;)! Sedan BF 13:e april :)
  • mammaiapril
    thelifesaviour skrev 2010-01-25 14:16:17 följande:
    Hos mig såg de det inte på ultraljudet utan det fick jag veta efter kejsarsnittet. Annars kan man se det på ultraljud, men det är lättast att se när man inte är gravid.
    Aldrig någon som sagt något om någon hjärtformad livmoder, har nog inte det då! Tack för info ;)
  • mammaiapril
    Anesis skrev 2010-02-10 10:07:35 följande:
    Nu är jag hemma från BB med min lilla Linn som föddes i fredags! Hon var en vecka tidig och vägde 2495 gram och 47 cm lång. Lite liten, men alldeles perfekt!!!!! Hon gick bara ner 85 gram innan hon vände i vikt igen så nu hoppas vi påå att hon väger över 2600 g på morgondagens vägning. Så lycklig!!!! Skönt att det vekar gå bra för er andra också.
    GRATTIS!!! Vad roligt att höra att det gått bra :)

Lycka till med lilla Linn!
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?