Inlägg från: Caeruleus |Visa alla inlägg
  • Caeruleus

Tillväxthämmat barn?

Jag ska på tillväxtultraljud idag är i v 31+4, någon som vet hur stor bebisen skall vara i för att kallas normal?

• Caeruleus
    Yempa skrev 2010-02-09 11:04:03 följande:
    Var på mitt 3:e tillväxt ultraljud igår och min bebis hade gått upp hela 400gr!! Så nu i v37 väger h*n 2200gr vilket fortfarande är lite men ändå inte farligt lite =) fortsätter det såhär så hinner h*n ju gå upp till kanske 2600gr till v40!
    Grattis, det var ju härliga nyheter. Hoppas verkligen det håller i sig.
  • Caeruleus

Jag var på mitt 1a TUL igår och lilleman var -16% alltså ingen panik än så länge. Hoppas dock att han växer på sig till nästa UL om 2v.

Det som oroar mig lite är att jag själv redan innan BM mätte SF-måttet reagerat på att jag inte blivit tyngre. Nu har det nästan blivit en fix idé...och jag kan inte sluta tänka på det. Usch

• Caeruleus
    Yempa skrev 2010-02-10 11:05:11 följande:
    -16% är ju ingen större fara. Jag tyckte oxå det var konstigt att jag inte gått upp nåt trots att min bebis ökat i vikt men min BM sa att det inte är nån fara. Det brukar jämna ut sig tydligen, och det viktigaste är ju att bebis får den näring den behöver. Förstår att du är orolig men så länge bebis växer är det nog ingen fara. Hur mycket har du gått upp hittills då?
    Nä -16% är lugnt om det inte blir mer. Jag har gått upp 5kg sen inskrivningen och det är betydligt mindre än under förra graviditeten.

När storebror föddes vägde han 3805g o 48,5cm och passerade 7kg strecket redan vid 3 månader. Nu är han 2år och är ordentligt stadig vilket innebär att jag mest tänker på att han inte skall bli för stor. Jag har nog omedvetet förutsatt att lillebror oxå skulle bli stadig och blev nog chockad när det vart tvärtom.
    Anesis skrev 2010-02-10 10:07:35 följande:
    Nu är jag hemma från BB med min lilla Linn som föddes i fredags! Hon var en vecka tidig och vägde 2495 gram och 47 cm lång. Lite liten, men alldeles perfekt!!!!! Hon gick bara ner 85 gram innan hon vände i vikt igen så nu hoppas vi påå att hon väger över 2600 g på morgondagens vägning. Så lycklig!!!! Skönt att det vekar gå bra för er andra också.
    Häärligt, stort grattis till
  • Caeruleus
    Yempa skrev 2010-02-24 13:22:47 följande:
    Var på mitt sista TUL igår och nu har bebis växt till sig. H*n uppskattas väga 2,6kg nu i v39 så det är ju bra. Visst är h*n fortfarande liten, -21%, men så länge bebis följer sin kurva så är det bra. Blir ingen igångsättning utan jag får gå tiden ut och det känns bra! Hur går det för er andra?
    Så skönt Yempa, tycker det låter toppen. Har gått bra för oss på TUL oxå. Hade mitt andra i måndags och lilleman har tjockat på sig sen sist så allt ser jättebra ut. Dock sitter han precis som sin bror i säte. Dom dillade om att han nog kommer vända sig men det tror jag inte på för fem öre. Bror sin satt i säte hela graviditeten tills vändningsförsöket och lilleman har suttit i säte så länge jag kunnat känna honom. Han lär inte vända sig så jag förbereder mig för vändningsförsök och är glad att han inte är för lite.

Fast lite orolig blir jag när jag hör att det är svårt att uppskatta vikten då de sitter i säte. Förstår faktiskt inte varför det är svårare....jag menar...man mäter huvudet, magen och lårbenet. Vad spelar det för roll om de sitter uppåner??
  • Caeruleus

Jag är i v 34 och vändning görs här vid v36-37. För lyckas det inte så rekommenderar man snitt och det vill man helst inte göra senare än v38.

Glömde att fråga när man gjorde mätningen om sätet gör det mer svårbedömt. Ska ställa frågan vid nästa UL.

Svar på tråden Tillväxthämmat barn?