• Yempa

Tillväxthämmat barn?

Jag är i v33 och min bebis ligger på -22,6% - väger bara 1577g. Ska tillbaka till sös om 1½v igen på ny koll och har den inte vuxit nåt då så var det prat om att plocka ut den. Trots detta verkar bebisen må bra, hjärtljuden är bra och h*n får all näring den behöver. Frustrerande att ingen vet varför bebis är så liten! Nog för att jag inte är vidare stor men ändå. Om den ska födas i v40, som vi såklart hoppas på, så "måste" den väga minst 2800g sa läkarna. Det känns ganska orimligt att den skulle gå upp 1,3kg på så kort tid - eller vad tror ni?

• Yempa
    thelifesaviour skrev 2010-01-13 20:03:11 följande:
    Det behöver inte vara omöjligt, min tjej fortsatte gå upp 300 g i veckan efter att vi upptäckt hennes tillväxthämning. När hon föddes i v. 38+1 vägde hon 2375 g, så hade hon "bara" varit -22% hade hon ju säkert vägt 2800 i vecka 40. Får de den näring de behöver så brukar de ju fortsätta växa.
    Hm, det har du ju faktiskt rätt i - att det inte är helt omöjligt. Tänkte inte så långt faktiskt :-/ 2375g låter så lite, jag hade iskallt räknat med en bebis på minst 3200g... hur lång var hon då?
  • Yempa
    CaliC skrev 2010-01-14 17:17:55 följande:
    Tänkte bara berätta att imorgon får våran lilla krabat komma till världen. Åker in för planerat kejsarsnitt imorgon bitti. Tack för alla lyckoönskningar och hoppas att det går bra med din lilla också =)
    Oj, lycka till!!!
  • Yempa

MammaUtanDotter:

Beklagar sorgen med din dotter, blev alldeles tårögd när jag läste din berättelse!
    Nu ska man väl inte jämföra allt för mycket men klart jag vart lite extra orolig när jag läste den. Jag har bara varit på ett tillväxt-ul och ska tillbaka om en vecka. Min bebis ligger på -23%, väger bara 1500g i v34. Barnmorskan och läkaren sa att det inte var någon större fara eftersom bebis tydligen får i sig den näring som h*n behöver. Jag litar såklart på vad dom säger eftersom jag själv inte har någon aning om hur det fungerar. Däremot sa dom att skulle inte bebis växa till sig till nästa ul så måste dom ev plocka ut bebisen, vilket gör mig rätt nervös.

Hoppas det går bättre för dig/er den här gången, håller tummar och tår för er!

• Yempa
    Lissats:

jag har gjort 4st ultraljud men bara ett tillväxt, förra veckan. magen hade inte vuxit på 3 veckor och därför skickades jag på tillväxt-ul. fast det är ju det som är grejen, att bebis inte följer sin kurva eftersom den borde väga runt 2100g
  • Yempa

Nu har jag varit på mitt andra tillväxt ultraljud. Bebisen har gått upp ca 200g på 2v, ligger nu på -25% vilket inte var så bra. Tydligen får den inte tillräckligt med näring från moderkakan, eller via den (minns inte riktigt vad BM sa eftersom jag vart lite chockad). Ska tillbaka dit om 2v igen för samma kontroller och har den inte vuxit tillräckligt mycket då, eller om den minskat, så blir det förmodligen igångsättning - vilket inte är nån större fara eftersom jag då är i v37...

Det är ingen större fara med bebisen men klart man blir orolig ändå....

Hur går det för er andra?

• Yempa

Anesis: bebis väger bara 1844g nu i v35 så förhoppningsvis väger den minst 2000g nästa gång jag är på TUL. Känns konstigt att få en så liten liten bebis! Jag som tycker bebisar på 4,5kg är små!

Hur gick det hos BM för dig? Vad väger ditt barn?

• Yempa
    Anesis skrev 2010-01-26 13:34:22 följande:
    I fredags vägde bebis enligt TUL 2550 g. "Bara" -13%, så vi var jätteglada! Förhoppningsvis kommer den ju upp i över 3 kg innan det är dags att komma ut. Det gick bra hos BM idag. SF-måttet hade växt med 2 cm, även om jag inte bryr mig så mycket om de exakta siffrorna på det längre, bara skönt att det ökar. Ligger ju fortfarande under nedersta kurvan... Allt annat var bra också, d.v.s. mina värden och bebisens hjärtljud. Har varit fixerad i ett par veckor nu, så den är "redo". Men jag tycker den ska stanna några veckor till! Jag börjar min ledighet på måndag och vill hinna njuta lite av den innan det är dags för förlossning! Håller tummarna för att er bebis växer ordentligt tills det är dags för ert nästa TUL! När var det nu?
    jämfört med mig så väntar ni en "stor" bebis då vilken vecka är du i nu igen?
    mm man ska väl inte stirra sig blint på måtten eftersom dom oftast är mindre än väntat. min är inte fixerad än men det blir den väl snart antar jag...jo det är klart bebis får stanna så länge som möjligt, fast samtidigt börjar jag ställa in mig på att min kommer titta ut lite innan. jag vill iaf slippa gå över tiden!! men det tror jag man slipper när man har tillväxthämmat barn..
    Jag ska göra nästa TUL om först två veckor så tills dess kan ju bebis ha gått upp mer!
  • Yempa

Var på mitt 3:e tillväxt ultraljud igår och min bebis hade gått upp hela 400gr!! Så nu i v37 väger h*n 2200gr vilket fortfarande är lite men ändå inte farligt lite =) fortsätter det såhär så hinner h*n ju gå upp till kanske 2600gr till v40!

• Yempa
    Caeruleus skrev 2010-02-09 19:48:57 följande:
    Grattis, det var ju härliga nyheter. Hoppas verkligen det håller i sig.
    Tack!! ja det var härliga nyheter. Nästan så jag vart lite chockad när BM sa det, tyckte det lät så himla mycket om man jämför med hur lite h*n gått upp tidigare. Och speciellt eftersom jag själv inte gått upp ett gram. Men men, det är ju positivt iaf

Hur går det för dig?
  • Yempa
    Caeruleus skrev 2010-02-10 08:05:12 följande:
    Jag var på mitt 1a TUL igår och lilleman var -16% alltså ingen panik än så länge. Hoppas dock att han växer på sig till nästa UL om 2v. Det som oroar mig lite är att jag själv redan innan BM mätte SF-måttet reagerat på att jag inte blivit tyngre. Nu har det nästan blivit en fix idé...och jag kan inte sluta tänka på det. Usch
    -16% är ju ingen större fara. Jag tyckte oxå det var konstigt att jag inte gått upp nåt trots att min bebis ökat i vikt men min BM sa att det inte är nån fara. Det brukar jämna ut sig tydligen, och det viktigaste är ju att bebis får den näring den behöver. Förstår att du är orolig men så länge bebis växer är det nog ingen fara. Hur mycket har du gått upp hittills då?
  • Yempa
    Anesis skrev 2010-02-10 10:07:35 följande:
    Nu är jag hemma från BB med min lilla Linn som föddes i fredags! Hon var en vecka tidig och vägde 2495 gram och 47 cm lång. Lite liten, men alldeles perfekt!!!!! Hon gick bara ner 85 gram innan hon vände i vikt igen så nu hoppas vi påå att hon väger över 2600 g på morgondagens vägning. Så lycklig!!!! Skönt att det vekar gå bra för er andra också.
    Åh grattis!! Vad härligt att allt gick bra. 2,4kg låter litet men det är ju inte "farligt" litet om man säger så. Min bebis kommer nog oxå ligga där omkring. Blev du igångsatt eller hände allt på egen hand? Mysig, sköt om er och njut nu =)
  • Yempa
    Vaniljkex skrev 2010-02-10 11:54:41 följande:
    Orsaken kan vara att artarerna som gar in i livmodern ar for tranga, och att det inte kommer tillrackligt med naring till barnet av det skalet. Risken ar ca 50% vardera for tillvaxthamning och havandeskapsforgiftning om man har for tranga artarer. Det brukar inte kollas, om jag har forstatt ratt, men min ena doktor, som gor mina UL, kollar det alltid pa sina patienter. Det viktigaste var att man hade diagnosen tidigt, sa att man noga kunde folja graviditeten, sade doktorn, men det var ingenting vi skulle oroa oss over (latt att saga...). Jag hade det nar jag vantade min dotter, vilket upptacktes pa UL i v 21, men det hade vaxt bort nagon gang mellan v 26 och v 28, vilket var ovanligt sent tydligen om det skulle ratta till sig sjalv, men det var skont for oss att det gjorde det. Det skulle annars ha inneburit storre sannolikhet for fortidsbord, oftast inte innan v 32, mer sannolikt runt v 35-36.  
    På mig kollar dom alltid artärerna när jag är på TUL, vilket jag inte hade nån aning om - att det kunde ha betydelse alltså. Jag är otroligt glad och tacksam över att man är så noggrann som man är här i Sverige, åtminstone i Sthlm.
  • Yempa
    Vaniljkex skrev 2010-02-10 12:03:17 följande:
    Sa bra! Matte de de flodena aven pa RUL? Det gors inte i allmanna varden har i UK, tydligen, man tittar bara pa flodet i navelstrangen.
    Nä inte på RUL, utan först när jag började gå på TUL så började dom med det.

Aa, har helt missat att du bor i UK....
  • Yempa

Var på mitt sista TUL igår och nu har bebis växt till sig. H*n uppskattas väga 2,6kg nu i v39 så det är ju bra. Visst är h*n fortfarande liten, -21%, men så länge bebis följer sin kurva så är det bra. Blir ingen igångsättning utan jag får gå tiden ut och det känns bra!

Hur går det för er andra?

• Yempa
    Caeruleus skrev 2010-02-24 13:58:44 följande:
    Så skönt Yempa, tycker det låter toppen. Har gått bra för oss på TUL oxå. Hade mitt andra i måndags och lilleman har tjockat på sig sen sist så allt ser jättebra ut. Dock sitter han precis som sin bror i säte. Dom dillade om att han nog kommer vända sig men det tror jag inte på för fem öre. Bror sin satt i säte hela graviditeten tills vändningsförsöket och lilleman har suttit i säte så länge jag kunnat känna honom. Han lär inte vända sig så jag förbereder mig för vändningsförsök och är glad att han inte är för lite. Fast lite orolig blir jag när jag hör att det är svårt att uppskatta vikten då de sitter i säte. Förstår faktiskt inte varför det är svårare....jag menar...man mäter huvudet, magen och lårbenet. Vad spelar det för roll om de sitter uppåner??
    Ja det har du rätt i. Kan ju inte ha nån betydelse hur dom ligger i magen eftersom man tar samma mått ändå. Har du frågat bm/läkaren? Vilken vecka är du i? Tänkte på när man gör vändningsförsök...
  • Yempa
    lissats skrev 2010-03-04 09:10:13 följande:
    Vår bebis kommer nog att vara rätt normalstor när h*n kommer ut nu. Har nämligen gått över 11dagar *suck*  Kanske bra att bebis får växa på sig men det är bra drygt att vänta. Läkarna som trodde att vi skulle få tidigare.. brukar ju oftast vara så :)
    Uj vad segt att gå över tiden! Jag kommer säkert oxå göra det, har BF imorn. Ja, min BM och läkare sa att jag förmodligen skulle få bebis tidigare men dom hade ju fel på gott och ont såklart!
Svar på tråden Tillväxthämmat barn?