• Jag kom inte på något bättre

Tatuering

Hej, om eran 16 åriga dotter ville ha en tatuering, inte nån stor, bara ett person nummer (eller liknande) på insidan av handleden, hur skulle ni vilja att hon sa det isåfall?

(Jag har inte så bråttom, men jag skulle absolut vilja ha min dotters person nr, 09.10.21, eller hennes namn som är på 6 bokstäver, på tillexempel insidan av handleden. Eller på foten.)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Svar på tråden Tatuering
  • Spidey

Jag har själv många och stora tatueringar, likaså min man, men vi är överrens om att dottern inte ska få tatuera sig föräns hon är myndig. Själv gjorde jag min första då jag var 21 (hade inte råd innan) och är glad att jag inte gjorde nån tidigare, alla mina idéer jag hade som tonåring skulle jag ha ångrat idag. Visst, dotterns namn och pers.nr ändras ju inte, men som skrivet ovan så går det ju trender i tatueringar, och du vet inte vad du kommer arbeta med senare. Jag tycker du ska vänta, och sen känna dig nöjd med en fin och genomtänkt tatuering då du fyllt 18.

• Jag kom inte på något bättre
    mama86:
    jag skulle bli jätte irriterad om någon sa så till mig om jag hade en tatuering :/
    Mrs CkE skrev 2010-01-13 11:11:12 följande:
    Nä och har du på handleden kan du om du vill dölja den med en klocka eller armband.
    Ja det kan man ju :) klocka måste jag ju ändå börja ha snart så jag inte slaviskt har med mig mobilen i fickan.
    Spidey skrev 2010-01-13 11:14:14 följande:
    Jag har själv många och stora tatueringar, likaså min man, men vi är överrens om att dottern inte ska få tatuera sig föräns hon är myndig. Själv gjorde jag min första då jag var 21 (hade inte råd innan) och är glad att jag inte gjorde nån tidigare, alla mina idéer jag hade som tonåring skulle jag ha ångrat idag. Visst, dotterns namn och pers.nr ändras ju inte, men som skrivet ovan så går det ju trender i tatueringar, och du vet inte vad du kommer arbeta med senare. Jag tycker du ska vänta, och sen känna dig nöjd med en fin och genomtänkt tatuering då du fyllt 18.
    (Jag har sedan jag var 13-14 velat ha tatueringar med mina barns namn/personnr, även om jag inte är så mycket äldre så är det ändå 2-3 år)

Jo jag vet att det ändras, jag har inte riktigt bestämt mig ännu heller, vad jag vill ha alltså, inte text, om jag ska ha något motiv eller sådant, men namnet eller personnr är absolut.
    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Rockan
    mama86 skrev 2010-01-13 10:47:14 följande:
    min sambo har en del tatueringar och första gjorde han innan 18 med sin pappa. och det var en seriös tatuerare, riktig studio. så det finns visst seriösa som tatuerar under 18
    Att man har en studio betyder ju inte att man per automatik är seriös...
    De tatuerare i Sverige som idag är med i branschorganisationen tatuerar ingen under 18, oavsett målsmans tillåtelse, & när jag var 18 för 10 år sen var det likadant, förutom att branschorgantisationen har bytt namn
  • Mrs Charles
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 12:59:08 följande:
    Jag har ännu inte fått svar på min ursprungliga fråga.Hur kan jag fråga mamma på bästa sätt?
    Bara säg att du vill ha en tatuering med din dotters namn och att du behöver hennes godkännande för att göra den. Sedan förklarar du att du är mogen nog att ta hand om ditt barn så därför är du mogen nog att fatta ett sådant beslut.
    Sen är det ju upp till henne.
  • Takhiza
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-13 09:47:33 följande:
    Hej, om eran 16 åriga dotter ville ha en tatuering, inte nån stor, bara ett person nummer (eller liknande) på insidan av handleden, hur skulle ni vilja att hon sa det isåfall?(Jag har inte så bråttom, men jag skulle absolut vilja ha min dotters person nr, 09.10.21, eller hennes namn som är på 6 bokstäver, på tillexempel insidan av handleden. Eller på foten.)
    Jag skulle vilja att hon är ärlig och säger "mamma jag vill tattuera mig" och efter det skulle jag försöka övertala henne att INTE göra den på handleden utan någonstanns där den går att dölja.
  • Majsan70

Mina barn får vänta tills de är 18 med att tatuera sig oavsett storek på tatueringen. Om de är kloka o väntar o inte gaddar sig hos nån oseriös så betalar jag deras tatuering hos en bra studio/tatuerare.

Så svaret är NEJ min 15 får inte gadda sig o mmin 17 åring får inte gadda sig och naturligtvis får min 15 åring inte göra det som 16 åring heller.

• Aiva

Jag fick min första tatuering som 16-åring o jag e lika kär i den idag, nästan 12 år senare.
    Jag skulle vilja att min son e ärlig o helt enkelt säger rakt ut att han vill ha en tatuering (om han vill det). Dock skulle jag vara noga med att han vet vad han vill ha och att riskerna för att tröttna på den e små innan jag låter honom göra den. Jag tycker det kan vara en idé att vänta minst 1 år efter att man bestämt sig för ett motiv för att vara säker på att man verkligen vill ha just det motivet.

Vad det gäller namn eller personnr på sina barn så tycker jag att det kan vara en bra första tatuering för den kommer inte missta sin betydelse oavsett hur många år som går.

och ang arbetsmarknaden så tror jag att synen på tatueringar kommer ändras. Det e så många som tatuerar sig idag att fördomarna är helt ogrundade.

Lycka till!

• Rocktroll

Både jag och mannen är väldigt tatuerade men vi kommer inte låta våra barn tatuera sig förrän dom är 18. Vi hade samma regler i våra familjer och för över det på våra barn. Det är inget bråttom du kan ju vänta 2 år med att tatuera din dotters namn :)

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
Svar på tråden Tatuering