• sjl89

Det här med att bebis ska sova på rygg?

Det står överallt att bebisen ska sova på rygg för att minska risken för psd.
    Min dotter är 2 månader och sover inte bra alls på rygg, lägger man henne på rygg när hon har somnat så vaknar hon på en gång. Nu har vi lagt henne på sidan i ca 1 månad och det fungerar mycket bättre, hon sover hela natten, sover även bäst så på dagen. Ända gången det funkar att ligga på rygg är när vi är ute och går med henne i vagnen. Kan tillägga att hon sover i våran säng.

Varför måste dom sova på rygg? Är det verkligen så farligt att ha henne på sidan om det är så hon sover bäst?

Hur hade ni era små sovandes när dom var kring den här åldern?

• Svar på tråden Det här med att bebis ska sova på rygg?
  • avocadomacka

Det är för att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar ngt om barnet sover på mage... Förmodligen för att sömnen blir bättre och djupare.

Min son sov på mage mellan 2mån-6mån. Han hade lite kolik som liten, och det kändes bättre för honom om han låg på mage, annars sov han bara om jag bar och gungade. Det var inte hållbart i längden.
    Vi samsov inte, och vi är inte rökare, så jag tyckte att risken var så pass liten att han får sova på mage... Även fast jag var väldigt nojig i början, men det kan ju inte ha varit bra för honom heller (han sov ca 6h/dygn) Våra liv vart SÅ mkt lättare när han fick sova på mage.
    Men sidan ska ju vara OK att sova på :) Tycker absolut att du ska låta henne göra det. 
  • lövet2

Risken med att ha babyn på sidan, är att den trillar över på mage. Jag lade mina barn på sidan och hade en ihoprullad badhandduk som "kant", så de inte kunde rulla över. Gick fint!

• Stårschan

Mina klarade inte heller att sova på rygg så jag lät dem sova på mage ändå.

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • KlasStures mamma

Min dotter har sovit på sidan sedan första dagen och har aldrig rullat över på mage (armen är ju i vägen för det).
    så låt ni lillan ligga på sidan och njut av att hon sover bra =)

• Flickan och kråkan

Jag lägger inte mina på mage....sover hellre risigt. Nu vänder lillebror själv till mage sedan ett tag tillbaka (8 månader), så inte så mycket att göra.

Sidoläge ökar inte risken för psd. Skaffa en sidkudde om du vill göra saken enkel för dig.

• Birgitta2

Det där med spädbarnsdöd har diskuterats länge, och man tror att det minskat sedan man rekommenderat att bebisar skall ligga på rygg. Men med detta har det visat sig att föräldrarna knappt får nån sömn eftersom barnen inte kan sova på rygg och vaknar med ryck nätterna igenom.

Barn som sover på mage sover ofta väldigt bra - därmed får de föräldrar som också får sova med barn som inte vaknar 10 ggr per natt. Mina barn sov på mage, mina väninnors barn likaså. Ingen av oss hade problem med barn som vaknade på nätterna, mer än för att äta 1 eller 2 ggr per natt.

• Mamma Petra

Min 5 månaders sover på mage. 
    På mage rinner kräks ut, rapar och pruttar kommer lätt ut, snor rinner ut.

Om det är magen hon trivs bäst på och du är orolig kan du alltid skaffa ett andningslarm.

Kram
    Petra

• Flickan och kråkan
    Birgitta2 skrev 2010-01-13 14:29:47 följande:
    Det där med spädbarnsdöd har diskuterats länge, och man tror att det minskat sedan man rekommenderat att bebisar skall ligga på rygg. Men med detta har det visat sig att föräldrarna knappt får nån sömn eftersom barnen inte kan sova på rygg och vaknar med ryck nätterna igenom. Barn som sover på mage sover ofta väldigt bra - därmed får de föräldrar som också får sova med barn som inte vaknar 10 ggr per natt. Mina barn sov på mage, mina väninnors barn likaså. Ingen av oss hade problem med barn som vaknade på nätterna, mer än för att äta 1 eller 2 ggr per natt.
    Det är inget man tror. Konsensus är stark.
  • Dr Mupp

Jag har två magsovare och två sidosovare. Ingen av mina har kunnat sova bra på rygg.

• Spinnelanna

Alla mina fem har sovit på mage. Fått fallreflex när jag försökt lägga på rygg. Alla fem har överlevt.

Svar på tråden Det här med att bebis ska sova på rygg?