Inlägg från: Eddan |Visa alla inlägg
  • Eddan

Funäsdalen?

Jag bor i Funäsdalen. Jul- och nyårshelgen tillsammans med sportlov och påsklov är de mest intensiva veckorna på året. Kring nyår är det väldigt ofta köldknäppar så klä dig varmt. Runt om Funäsdalen finns många fina skidområden (Tänndalen, Ramundberget, Tännäs) att välja mellan + en skidbacke nästan mitt i byn. Här finns även jättefina längdskidspår samt superbra skoterleder. Kort sagt här finns något för alla smaker. Häst- och slädturer finns det på ett par ställen så där kan du få ditt lystmäte. Funäsdalsfjällen är inget direkt hålligångställe utan mer familjeinriktat. Det finns dock några hotell som har typ nattklubb/disco. Här finns också några bra restauranger att välja mellan om man vill gå ut och äta.
    En nackdel med den här landsändan är att man blir väldigt låst om man inte har bil. Det går några skidbussar på dagtid men på kvällstid är det egen bil el taxi som räknas. Nyårsafton, i och för sig, så brukar taxi hyra in en buss som går även nattetid för då är det många som är ute och rör på sig.
    Välkommen till Funäsdalen och hoppas ni får ett fint nyår!

• Eddan

rulltårtan: närmaste vägen till Funäsdalen är kanske genom Norge men bästa (tror jag i alla fall) är genom Värmland och Dalarna (via Malung - Sälen - Särna) där man svänger in på väg 311 mot Tännäs. Det är åtminstone den vägen vi brukar åka när vi åker ner mot västkusten. Någon annan kanske har något annat förslag?

Svar på tråden Funäsdalen?