• Anonym (Upprörd)

Jag hatar min styvmor!

Jag måste bara få skriva av mig lite...JAG HATAR MIN PAPPAS FRU!!!

Och har alltid gjort. De har varit gifta i 20 år. De träffades när jag var 4 år. Idag är jag 29 och hon kan fortfarande få mig att gråta av ren ilska. Vilket hon har just nu. Hon fyller år idag så jag måste åka dit och fika. FY FAAN. Kalaset var i söndags men de ringde till mig en timma innan det började och frågade om vi kunde komma. Jag frågade varför de inte hade ringt innan. Hon sa att hon hade sagt till pappa men han hade inte ringt. Pappa sa att hon hade sagt att han inte skulle ringa. HON ÄR SÅ FALSK. Hon har aldrig tyckt om mig heller. Hon har alltid varit svartsjuk på att pappa har barn med min mamma. Hon har rent utsagt varit elak mot mig i hela mitt liv. Pappa har inte fått betala något mer än underhåll men ger allt till deras gemensamma dotter som hon behandlar som en bäbis fast hon är 21. Pappa får köpa födelsedagspresenter till mig i smyg. När jag var liten fick mamma inte gå innanför tröskeln när hon skulle hämta mig när jag var där. Hur kan man välja en STOR FET FRU framför ens barn. Jag fattar inte det. Pappa dricker rätt mycket och har alltid gjort men är världens snällaste, men dom förtjänar varandra. Hon gör sig osams med allt och alla jag skulle kunna berätta hur mycket som hellst. Hon är så slut.

Därför blir jag så ledsen när jag läser inlägg om styföräldrar som inte tycker om sina styvbarn. För jag vet hur barnen känner det. Jag har själv ett barn som har en styvpappa. Jag har lovat mig själv att mitt barn ska ALDRIG få känna de som jag har kännt. För det sätter spår. Så nu känns det lite bättre. Tack för att jag fick skriva av mig.

• Svar på tråden Jag hatar min styvmor!
  • Anonym (Upprörd)

Jag vet att det finns biomammor som är ragator. Men så är det inte i det här fallet. Jag vet väl vad jag pratar om. Jag är 29 år, jag vet väl när folk gör fel och beter sig som svin. Biologisk mamma eller inte. Jag kan möta min stymor ute ibland och hon hälsar inte. Är det för att hon inte gillar min mamma. HALLÅ!!! Jag tror nog det är mest för att hon har problem med sig själv. Hon är slut helt enkelt.

Hon är osams med varenda granne dom har. En granne till dom förlorade sitt barn en gång i en trafikolycka och var sjukskriven en tid. Då ringde hon till försäkringskassan och anmälde dom för att dom var ute i trädgården och pula lite fast dom var hemma och var sjukskrivna. Säger inte det lite om hur SLUT i huvudet hon är. Och det har inget med min mamma och göra heller. Hon är knäpp mot allt och alla människor. Så är det bara.

Nej man kan aldrig säga hur det blir vid en skilsmässa. Men även om man har svårt att komma överens som vuxna så ska ju aldrig det gå ut över barnen. Men nu har ju det aldrig varit ett problem i det här fallet eftersom min mamma och pappa alltid har kommit överens. Men jag tycker så otroligt synd om barnen där föräldrarna inte pratar med varandra.

• Else

Jag förstår inte varför TS får så starka reaktioner emot sig. Det är väl ingen här som träffat hennes styvmamma? Det finns folk som är dumma i huvudet, det bara är så. Hennes styvmamma kanske är en av dom.
    Jag har själv 2 bonusbarn, och jag har alltid kännt att vi måste göra det som är bäst för barnen. Om det kräver mer av mig än jag klarar av, då får jag gå. Pappan känner detsamma. Nu har vi även fått ett gemensamt barn så nu är det ju inte helt lika "enkelt" längre men det är inte viktigt just nu..
    Jag tycker att det är en självklarhet att ett barns bio förälder ska få komma in när man hämtar/lämnar. Föräldrarna är en STOR del av barnens liv. Ju mindre barn desto större del (tror jag). Och barn förstår inte på samma sätt som vuxna att det kan vara känsligt med ett ex. Utan de ser bara att en av de mest betydelsefulla personerna i deras liv står utanför. Det är de vuxnas skyldighet att ibland svälja stoltheten för barnens skull!
    Man måste inte bjuda på fika osv om det känns jobbigt, men man måste låta barnet få ha två föräldrar.

En annan sak. Jag vet inte hur mycket ett underhåll ligger på, men jag har mycket svårt att tro att det räcker till allt ett barn kostar...

• Aros

Ditt inlägg är något jag själv skulle ha kunnat skriva. Enda skillnaderna är att min pappa aldrig behövt betala underhåll och hon skulle aldrig få för sig att bjuda mig ens 1 timme innan. Det är knappt så att jag och min bror får hälsa på när pappa fyller år. Jag fyller 29 och de träffades när jag var 7. Idag är hon inget för mig, är mer besviken på min pappa som inte kan vara en riktig man och säga ifrån. De enda känslor jag har för henne är att jag tycker synd om henne för att hon är så patetisk och osäker människa.

Jag bor idag 50 mil från min pappa. När vi åkte upp i somras fick vi inte hälsa på eftersom hon "inte orkade städa och ha massa stoj och liv", speciellt som hennes bror (som är där flera ggr i veckan) skulle komma dagen därpå. Det är min pappa som städar, inte hon. Sonen (trots att han bara var 8 mån då) är mycket lugn och håller inte på och skriker och härjar. Behöver ajg säga att jag blev mer än pissed? Nåja, pappa hade faktiskt vett om att skämmas och kom ner och hälsade på oss helgen efter trots hennes vilda protester.

Är så glad och lycklig för att min mamma träffade en vettig man så att jag har iallafall växt upp med världens snällaste man som styvpappa. Han ställde alltid upp för oss och behandlade oss som sina egna barn, trots att han har 3 egna. Önskar att alla hade styvföräldrar som han.

• Anonym (Stina)

Hej Else113!

Det är inte meningen att ett underhåll ska täcka vad ett barn kostar.
    Underhållet är bara till för att täcka den del som den underhållsskyldige ska betala, det vill säga den som inte bor med barnet eller har vårdnaden.
    Den förälder som tar emot underhållet, ska själv bidra med pengar från egen ficka utfrån sin försörjningsplikt.
    Båda föräldrar är nämligen underhållsskyldiga för sitt barn, inte bara den som inte bor med barnet.
    Sen får man även tänka på att den som har barnet boende/skrivit hos sig oftast har hela barnbidraget + bostadsbidrag.

Summa: Förälder 1: 1173 kr i underhåll
    Förälder 2: 1173 kr från egen ficka
    Barnbidrag: 1050 kr

Totala summan utan att ha räknat in bostadsbidrag: 3.296 kr ut i månaden för ett barn.

Skulle det vara dåligt?? Är nog mer än vad många andra barn har som lever i kärnfamiljer skulle jag tro...

Har detta i färskt minne, då jag och maken varit i kontakt med advokat då barnens mamma ville kräva honom på mer i underhåll.
    När hon fick veta att även hon skulle bidra till sina barns försörjning, så blev det tyst från henne....

• Cinnalinna

jag blir så trött på alla bra styvmödrar som ska försvara de dåliga

tror ni verkligen göran persson skulle försvara hitler? tror ni han skulle säga "ni måste förstå att det är inte alltid s lätt att vara statsöverhuvud"

SLUTA FÖRSVARA DÅLIGA STYVMÖDRAR SOM TRAUMATISERAR BARNEN
    ingen påstår att NI är dåliga styvmödrar, sluta ta åt er... man kan ju inte låta bli att spekulera i varför ni tar åt er...

• Cinnalinna

Låt oss inte glömma att detta handlar mellan relationen BARN - VUXEN

Det är faktiskt BARNET som ska skyddas och inte "stackars vuxna styvmamman som är elak för att det är så synd om henne".

DET finns något som heter BRIS, barnens rätt i samhället. Det finns ingen som heter SRIS styvmammors rätt i samhället - varför? För att ni är vuxna.
    Det finns något som heter RÄDDA BARNET... inte RÄDDA STYVMÖDRARNA.

Vuxna kvinnor behöver inte skyddas från ett litet barn - men ett litet barn kan behöva skyddas från en svartsjuk, elak styvmamma.

• Else

Har bara lite svårt att förstå hur någon kan motsätta sig att sambon betalar extra grejer till sitt barn. Sen förstår jag ju att det finns gränser, och att de ofta sätt utifrån ekonomin...

• charmtroll

Mina föräldrar skildes när jag var 5år och pappa träffade en del kvinnor och tyvärr fastnade han för värsta satkärringen och de gifte sig och fick barn ihop.

Innan hon skulle flytta ihop med pappa sa hon saker som att "ingen ska ta din pappa ifrån dig"..men det var precis det hon gjorde! När jag kom till pappa för att träffa HONOM så fick jag alltid sitta barnvakt åt HENNES barn! Jag fick alltid skulden ifall något var fel eller hände mm!

Till slut orkade jag inte och bröt ihop när pappa ringde en kväll och frågade varför jag inte ville hälsa på. Tyvärr gjorde ingen skillnad eftersom pappa inte "vågade" stå på sig.

Nu gick hon bort för två år sedan och ska jag vara ärlig så var det bland det bästa jag hört! Känns lite hemskt att säga så, men hon fick mig att känna mig oönskad och att jag bara var till besvär.

Sedan hennes bortgång så är pappa som förbytt, han ringer och frågar hur det är med mig och familjen, bjuder in oss på middag mm. Tyvärr så har alla de år han var gift med B satt sina spår och jag kan inte riktigt lämna det bakom mig.

• JsN

Och varför måste du gratta henne på hennes födelsedag? Du är vuxen, du väljer själv ditt umgänge, vill du inte fira henne så finns det inget som säger att du måste göra det. Skicka en blomma eller bara ett kort men tacka artigt nej till tårtkalas!

• Anonym (Stina)

Cinnalinna....
    I vilket inlägg är det någon som försvarar dåliga styvmödrar...jag kan inte hitta det?

Kram

Svar på tråden Jag hatar min styvmor!