FridaSofia skrev 2010-01-13 20:43:20 följande:
Har haft ungefär likadant, våran dotter är 3 veckor å när hon var 5 dagar blev vi inlagda för gulsot och hennes matbehov ökade rejält när hon "solade". Min amning räckte inte eller hade inte kommit igång ordentligt så BB personalen gav ersättninge, något vi fortsatte med när vi kom hem. Jag ammade och sen kompletterade vi med ersättning, hade såriga bröstvårtor så det blev en enklare utväg att ge ersättning än att kämpa upp produktionen. Men förra veckan märkte jag att jag producerade mindre mjölk och hon blev lat å ville inte suga som hon borde, hon hade vant sig vid att maten kom ganska enkelt genom flaskan. Jag bestämde mig för att prova få upp mjölkproduktionen och fungerade inte det så fick det bli ersättning. Satt i nästan tre dygn och ammade å ammade, som tur var hade mina bröstvårtor läkt. På natten fick jag ge ersättning för hon var vrålhungrig men på tredje dygnet vände det och mjölken rann till. Nu har vi helammat i 4 dagar och hon har gått upp rejält i vikt. Vad du än bestämmer dig för så gör vad som känns bäst. Vet vilken prestationsångest man kan få av allt amningsprat. Det var tuft att få upp produktionen men det känns riktigt bra nu även om jag får amma oftare än när hon fick ersättning oxå.
Wow, vilken vändning...!
Ja, du har rätt, det finns många pekpinnar med amning... Trodde faktiskt aldrig det skulle vara en sådan här big deal, men det är ju riktigt krävande och jobbigt ibland! Har insett att jag inte är någon som gillar amning så mycket, utan längtar mer till en annan period i min sons liv när han slipper hänga i mig på det sättet.
Kanske ändras det när man får respons och leenden tillbaka, nu är det mest ofrivilliga flin (om han ens tittar på mig), medan pappa får mer kontakt eftersom han inte luktar mat.
Vill nog helamma, i allafall någon månad till (kanske inte ett halvår), men nu känns det viktigare att han får det han vill ha och blir NÖJD så han kan vila längre stunder.
Ger det nog några dagar till, sedan tar jag ställning igen till ersättningen. Vi har provat det förut (jag var ute en sväng och pappan råkade hälla ut den mjölk jag hade fått över, så då var ersättning enda alternativet) och det gillade han.
Men vill liksom inte förstöra något heller.
Ja, vilken djungel!
Men är verkligen tacksam för alla svar!!