• Acelise

3 veckors som ammas varje timme. Ska jag komplettera med ersättning?

Min son är hungrig ofta och jag ger honom hellre mat en gång för mkt än för lite. MEN, jag ammar och blir extremt låst hemma, plus att han inte vill sova på dagtid, så jag konkar runt på honom hela dagarna...

Kan jag komplettera med ersättning (NAN) för att få honom såpass mätt att han somnar?
    När han ammar (1 gång/timme) tömmer han båda brösten och brottas sen med händerna och huvudet när det inte kommer mer.
    Hjälp!
  • Svar på tråden 3 veckors som ammas varje timme. Ska jag komplettera med ersättning?
  • glasbubblan

Inte vet jag. Jag helammar min fyramånders ungefär en gång i timmen, mer sällan på nätterna dock. 

Hur sover han?
  • Danitra

Det är ju inget konstigt att han äter så ofta. Om du introducerar ersättning så kan det påverka amningen negativt och du kommer efter i mjölkproduktionen.

Men om du tycker det är för jobbigt att amma så ofta så kan du självklart börja ge även ersättning.
  • LindaLampa
    Acelise skrev 2010-01-13 17:09:49 följande:
    Min son är hungrig ofta och jag ger honom hellre mat en gång för mkt än för lite. MEN, jag ammar och blir extremt låst hemma, plus att han inte vill sova på dagtid, så jag konkar runt på honom hela dagarna... Kan jag komplettera med ersättning (NAN) för att få honom såpass mätt att han somnar? När han ammar (1 gång/timme) tömmer han båda brösten och brottas sen med händerna och huvudet när det inte kommer mer. Hjälp!
    Så små bebisar är hungriga ofta, och de har också ett enormt behov av att få vara nära, nära!

Om du vill helamma så bör du inte ge honom ersättning, men om du vill kunna smita ifrån ibland och inte bli så bunden så kan du ju vänja honom vid ersättning. Du måste helt utgå ifrån vad du vill göra. Om du vill helamma så kommer mjölken i brösten att matcha hans behov, han suger och då produceras mer mjölk. Om du däremot ger flaska så produceras mindre mjölk. Känn efter hur du själv vill göra är mitt tips!
  • Gyöngyöm81

Grattis till din bebis!
    Han är kanske inne i första tillväxtperioden och då ammar ju barnet ofta så han kan öka på mjölkmängden. Jag skulle nog avvakta lite, ju mindre du ammar desto mindre mjölk producerar du (sant vice versa också) så det är en ond cirkel. Vill du amma så mkt och länge som möjligt så är det bra om du undviker att ge ersättning.
    Första månaderna behöver man inte flänga runt i stan osv om man inte behöver det, han är ju extra känslig mot virus och bakterier dessutom är det svinkallt ute nu,så undvik folkmängder den första tiden.
    Annars tycker jag du kan ringa till amningshjälpen eller bm o prata med dem, men i slutändan är det ju upp till dig och vad du tycker är viktigast.
    Lycka till iaf!

• Snuffemannen

Du kan ju försöka att amma ÄNNU mer och se om det rinner till mer... men det känns ju som att du ammar ofta ändå. Jag tror att det kan vara värt att testa att ge honom lite ersättning, men bara lite till att börja med, typ 50 ml kanske... Finns ju dock en risk att han ratar bröstet sen (sägs det). Jag fick börja komplettera med ersättning när min son var två månader...och fick en mycket mer nöjd pojke! För mig fungerade det att både amma och ge ersättninbg tills han var fyra månader....sen kom smakportionerna....då ratade han bröstet helt!

Vet inte om detta var till nån hjälp....men lycka till!

• Marleen

uch så hade jag de med min tvåa i 5 månader...de va skit jobbigt... va helt srig om brösten tillslut.... så direkt när hon va 5 mpnader blev de 50/50 bröstmjölk o välling i flaska i två veckor sen bara välling... o vipps hade jag en njöd fin tös.. så hade jag vetat de så skulle jag kompleterat med ersättning mycket tidigare!

• lövet2

Vill du fortsätta att amma, så glöm idéerna om ersättning. För vissa räcker det med ersättning en enda gång för att amningen ska börja krångla och så småningom ebba ut. Att amma en gång i timmen med ett nästan nyfött barn är inget konstigt.

• Snart vår tur

Nä, jag tycker INTE du ska ge ersättning om amningen funkar. Jo, man är låst när man ammar, men det är det värt. Att du ammar så ofta är bara normalt och precis vad de behöver. Du har en 3 veckors..då ÄR man låst..liksom var ska du? Njut av ditt lille underverk!!

• Acelise

TACK snälla ni för era tips! Finns det fler?

Han sover 20 minuter max varje gång han sover på dagen och då är det oftast så att han somnar på mitt bröst när han ska rapa och när jag lägger ifrån mig honom vaknar han. Verkar kämpa med magont också, eller när han ska bajsa iallafall.. Ligger och gnyr, stånkar och kämpar med armar och ben för att få ut det...
    På natten sover han 3 timmar ungefär i stöten innan han vill ammas.
    På dagen ammar jag som sagt varje 45 minuter eller 1 timme och då är det kanske under en timmes tid så han får tömma båda mina bröst helt och hållet.
    Helt okej om det är en period, annars blir det jobbigt..
    För min del är det okej, men det jobbiga i allt är ju att han uppenbarligen inte blir helt mätt och snabbt vill ha mer. Så han hinner aldrig vila...
    Kan tillägga att han rapar/spyr ganska mycket, men direkt efter vill ha mer...
  • cicci85

Jag skulle inte gett ersättning utan fortsatt att amma på! Mina barn blev mer regelbundna i amningarna efter 2 månader, då visste man ungeför när de ville äta och sova.
    Ett annat tips är att skaffa en bärsjal där bebben kan sova på dagarna!
    Varför känner du dig låst hemma när du ammar? Jag tyckte tvärtom Man har ju alltid maten med och man kan amma var som helst!

• Gyöngyöm81

Jag glömde tillägga att du kan väl prova att dricka mycket vätska, framförallt vatten eller saft, viktigt att äta rätt, lite men ofta också, sen kan du prova med amningste, finns flera olika ute på marknaden bla i Life butikerna, sen stress och kyla jobbar också emot dig i detta, tyvärr, finns en bröstolja som ska vara bra om mjölken inte rinner till ordentligt och håller dessutom brösten varma och goa prova gärna med andra alternativ innan du ger dig på ersättning ifall du gärna vill fortsätta amma...sen är det som många har skrivit (tom jag förut) är det normalt att en 3 veckors bebis vill äta ofta...

• Helene OSV
    Acelise skrev 2010-01-13 17:24:24 följande:
    TACK snälla ni för era tips! Finns det fler? Han sover 20 minuter max varje gång han sover på dagen och då är det oftast så att han somnar på mitt bröst när han ska rapa och när jag lägger ifrån mig honom vaknar han. Verkar kämpa med magont också, eller när han ska bajsa iallafall.. Ligger och gnyr, stånkar och kämpar med armar och ben för att få ut det... På natten sover han 3 timmar ungefär i stöten innan han vill ammas. På dagen ammar jag som sagt varje 45 minuter eller 1 timme och då är det kanske under en timmes tid så han får tömma båda mina bröst helt och hållet. Helt okej om det är en period, annars blir det jobbigt.. För min del är det okej, men det jobbiga i allt är ju att han uppenbarligen inte blir helt mätt och snabbt vill ha mer. Så han hinner aldrig vila... Kan tillägga att han rapar/spyr ganska mycket, men direkt efter vill ha mer...
    Om du ammar tex kl 12-13 och sen kl 14 igen så ammar du ju varannan timme. (inte för att det spelar nån roll men OM du nu vill räkna)

Du KAN amma höger, vänster, höger, vänster, osv tills han är nöjd och inte vill ha mer.

Kräks han så är det ju klart att han vill ha mer!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • FridaSofia

Har haft ungefär likadant, våran dotter är 3 veckor å när hon var 5 dagar blev vi inlagda för gulsot och hennes matbehov ökade rejält när hon "solade". Min amning räckte inte eller hade inte kommit igång ordentligt så BB personalen gav ersättninge, något vi fortsatte med när vi kom hem. Jag ammade och sen kompletterade vi med ersättning, hade såriga bröstvårtor så det blev en enklare utväg att ge ersättning än att kämpa upp produktionen. Men förra veckan märkte jag att jag producerade mindre mjölk och hon blev lat å ville inte suga som hon borde, hon hade vant sig vid att maten kom ganska enkelt genom flaskan.

Jag bestämde mig för att prova få upp mjölkproduktionen och fungerade inte det så fick det bli ersättning. Satt i nästan tre dygn och ammade å ammade, som tur var hade mina bröstvårtor läkt. På natten fick jag ge ersättning för hon var vrålhungrig men på tredje dygnet vände det och mjölken rann till. Nu har vi helammat i 4 dagar och hon har gått upp rejält i vikt.

Vad du än bestämmer dig för så gör vad som känns bäst. Vet vilken prestationsångest man kan få av allt amningsprat. Det var tuft att få upp produktionen men det känns riktigt bra nu även om jag får amma oftare än när hon fick ersättning oxå.

• Acelise
    FridaSofia skrev 2010-01-13 20:43:20 följande:
    Har haft ungefär likadant, våran dotter är 3 veckor å när hon var 5 dagar blev vi inlagda för gulsot och hennes matbehov ökade rejält när hon "solade". Min amning räckte inte eller hade inte kommit igång ordentligt så BB personalen gav ersättninge, något vi fortsatte med när vi kom hem. Jag ammade och sen kompletterade vi med ersättning, hade såriga bröstvårtor så det blev en enklare utväg att ge ersättning än att kämpa upp produktionen. Men förra veckan märkte jag att jag producerade mindre mjölk och hon blev lat å ville inte suga som hon borde, hon hade vant sig vid att maten kom ganska enkelt genom flaskan. Jag bestämde mig för att prova få upp mjölkproduktionen och fungerade inte det så fick det bli ersättning. Satt i nästan tre dygn och ammade å ammade, som tur var hade mina bröstvårtor läkt. På natten fick jag ge ersättning för hon var vrålhungrig men på tredje dygnet vände det och mjölken rann till. Nu har vi helammat i 4 dagar och hon har gått upp rejält i vikt. Vad du än bestämmer dig för så gör vad som känns bäst. Vet vilken prestationsångest man kan få av allt amningsprat. Det var tuft att få upp produktionen men det känns riktigt bra nu även om jag får amma oftare än när hon fick ersättning oxå.
    Wow, vilken vändning...! 
    Ja, du har rätt, det finns många pekpinnar med amning... Trodde faktiskt aldrig det skulle vara en sådan här big deal, men det är ju riktigt krävande och jobbigt ibland! Har insett att jag inte är någon som gillar amning så mycket, utan längtar mer till en annan period i min sons liv när han slipper hänga i mig på det sättet.
    Kanske ändras det när man får respons och leenden tillbaka, nu är det mest ofrivilliga flin (om han ens tittar på mig), medan pappa får mer kontakt eftersom han inte luktar mat.
    Vill nog helamma, i allafall någon månad till (kanske inte ett halvår), men nu känns det viktigare att han får det han vill ha och blir NÖJD så han kan vila längre stunder.
    Ger det nog några dagar till, sedan tar jag ställning igen till ersättningen. Vi har provat det förut (jag var ute en sväng och pappan råkade hälla ut den mjölk jag hade fått över, så då var ersättning enda alternativet) och det gillade han.
    Men vill liksom inte förstöra något heller.
    Ja, vilken djungel! 
    Men är verkligen tacksam för alla svar!!
  • lillamy 82

Jag känner verkligen igen mig i din fråga. Min kille höll på precis så den första tiden. Han ammade och ammade, somnade vid bröstet, vaknade när man lade ned honom och ville ha mer tutte osv... Det verkade som om han aldrig blev mätt och jag var såklart trött till bristningsgränsen. När han var kanske tre veckor sade vår BVC-sköterska att vi skulle ge honom lite ersättning i sån drickskål, hon menade att hur mycket jag än ammade hann mjölken aldrig rinna till eftersom jag aldrig fick vila. Så, vi gav honom lite ersättning direkt efter amningen och allt blev lite bättre. Efter ett par dagar (och betydligt mycket mer vila) rann mjölken till så det sprutade om det. Vi fortsatte med lite ersättning i anslutning till amningen ett par veckor men plötsligt behövdes den inte- när jag fick vila kom mjölken.

Ibalnd pratar folk om ersättning som om man är en dålig mamma om man ger det men för oss var det verkligen den som räddade amningen. Självklart måste ju du käna själv hur du vill ha det!

Lycka till och njut av din lilla! Tiden när man ammar som en galning går mycket fortare än man tror just när man är mitt i det, min lilla blir tre om ett par veckor och i sommar kommer nr 2

• sassus

Första veckorna brukar va en enda lång amning känns det som. Dottern åt ibland med 10 minuters mellanrum på kvällarna. Det var pest och pina, och jag kände mig väldigt låst. Men det går över tack och lov

• Flickan och kråkan

Tror inte någon tipsat dig kring sömnen. Mina har också ammat, ammat, ammat första veckorna....liksom så nyfödingar fungerar . Jag har dock använt sjal och där har de sovit som stockar. Lillebror nu senast...somnade när han blev i stoppad och sov tills man plockade ur honom ett par timmar senare. Då fick ju jag lite välbehövlig paus också . Så var det första 2 månaderna med honom....sedan var sömn inte så intressant mer. Mina har också alltid vaknat snabbt när vi lagt ner dem. Sjal alltså .

• Acelise

Tusen tack för råden och uppmuntran! Det är lite bättre nu...

Tror mycket handlar om min inställning och min attityd liksom. Nu ammar jag inte honom så FORT han gnyr lite utan försöker lite med aktivitet, vyssja, blöjbyte m.m. Sen ammar jag om inte det funkar. Verkar som att det stabiliseras sakta men säkert..
    Dock går det inte mer än 2 timmar emellan...
    Kram till alla er starka och tappra!
  • Flickan och kråkan
    Acelise skrev 2010-01-20 12:39:35 följande:
    Tusen tack för råden och uppmuntran! Det är lite bättre nu... Tror mycket handlar om min inställning och min attityd liksom. Nu ammar jag inte honom så FORT han gnyr lite utan försöker lite med aktivitet, vyssja, blöjbyte m.m. Sen ammar jag om inte det funkar. Verkar som att det stabiliseras sakta men säkert.. Dock går det inte mer än 2 timmar emellan... Kram till alla er starka och tappra!
    Att amma varannan timme är fullständigt normalt så länge man helammar. med en så liten som din så brukar de amma oftare. Båda mina pojkar har ammat minst varannan timme så länge de helammat......vilket båda har gjort i cirka 5½-6 månader. Tänk på att de efter ett par veckor blir ruggigt effektiva och skickliga. Aldrig mer än 5 minuter tog det här efter 1½-månad någonting. Då är det inte speciellt jobbigt....bara smidigt att slippa krångla med disk och en massa saker som ska med så fort man ska iväg. Alltid färdigt och lagom varmt
Svar på tråden 3 veckors som ammas varje timme. Ska jag komplettera med ersättning?