• Mama Me

BF April/Maj i Vasastan o Kungsholmen del4

Det här är del fyra av den tråd där vi som fick Majbebisar träffas!

{#lang_emotions_heart} Våra älsklingar {#lang_emotions_heart}
    11/5 Hannes, Lire
    13/5 Ludvig, LadyMy
    16/5 Alexander, MamaMe
    17/5 Johanna, A-K
    19/5 Livia, Majmirakel
    31/5 Leo, Linur
  • Svar på tråden BF April/Maj i Vasastan o Kungsholmen del4
  • lire100

Hej i värmen!

Jag smälter verkligen bort. Tyckte så synd om HAnnes i går, han var märkbart påverkad av värmen. Men idag har de åkt till Umeå och där var det "normal" sommar, så det var tydligen lättare för honom. Lilla killen!

Linur jag var faktiskt och såg SATC för några helger sedan. Vi var 8 st tjejer som gick på bio och gick ut och åt sedan. En del festade vidare, men eftersom vi hade barnvakt ( min mamma som inte har tagit hand om barn sedan jag var liten..) så åkte jag hem ganska tidigt. S var också iväg samma kväll. Filmen var galen.. Hoppas du får en skön kväll på bio!

LadyMy wow vilken nyhet! Hur mår du? Grattis!

• Mama Me

Hej gänget! Nu är jag tillbaka från en härlig vecka på Mallis och har också hunnit med några härliga dagar här hemma. Visst är det jobbigt när man måste sola och bada varje dag? Ha ha, vilken underbar sommar vi har i år, det enda problemet är vilken badvik man ska välja idag...

Vilken omställning det var att vara ensam en vecka. Jag inser att jag blivit supereffektiv. Att duscha och fixa sig går på halva tiden jämfört med BA (before Alexander). Att ta sig iväg till standen är ett tiominutersprojekt och inte ett entimmesprojekt som det alltid är hemma innan man fått med barn och alla tillbehör. Jag har kunnat lösa korsord och inte röra mig ur solstolen mer än typ en gång i timmen för att bada. Och när vi var bakis så var det inget att klaga över för vi kunde sova ut och sen slappa på standen. Vilken lyx! Visst saknade jag Lex, mest när vi åkte och sista dagen då jag visste att jag snart skulle få se honom, men det gick faktiskt bättre än jag väntat mig. Och vilken omställning att komma hem. På en vecka hinner man glömma att man inte kan titta bort i tio sekunder ens. Det tog mig några dagar att komma in i alla rutiner och få upp farten igen. Men nu är allt som vanligt och det är rätt skönt det med!

Superstort Grattis Lady My! Hoppas att du inte mår illa eller är allt för trött nu mitt i sommarvärmen. Är det i mitten av Januari det är dags eller räknar jag fel?

• NyaMy

Hej alla, har knappt hunnit vara här inne, o har bara ngn min, så får skriva mer sen.
    BF 4/2. Jag mår helt ok, bättre än förra grav. Lite illamående o trött, men inte däckad. Har kunnat springa lite, så det är väl ett gott tecken... Imorgon ska vi på NUPP-UL i Umeå, hoppas allt går bra! Är inte alls lika orolig denna grav, gick så snabbt så jag antar att jag aldrig hann hoppas liksom. I början så tänkte jag lite "shit, vad har vi gjort", var glad, men tänkte att det faktiskt precis börjar bli lite lättare o kroppen börjar återhämta sig osv. Helt plötsligt kom man ihåg hur tufft det ändå är att vara gravid o att gå igen om allt igen....Antar att gravid-hormonerna spökar också. Har varit överkänslig tror jag. Men nu är jag mest bara glad .

Mama me, välkommen hem! Va skönt för dig m lite semester!

L har äntligen fått sin första tand . Han sitter inte still många sek nu, springer nog mer än vad han går nästan. Bil är ngt hemskt, han gråter o skriker o vagn är nästan lika illa. Det måste hända ngt jämt!

Nu har jag bokat Hasseludden m en kompis o romantisk weekend i Paris m A, så äntligen ska jag komma bort lite. Måste passa på nu innan nr 2 o utnyttja barnvakt. Känner mig dock fortfarande inte 100% bekväm m att lämna hos ma o pa. Vilket känns jättetrist! Jag har nog extremt kontrollbehov, så det är delvis mitt fel, men jag vill kunna få info om allt som hänt när jag varit borta utan försköningar...

Vem har Chicco o vem har Maclaren? Synpunkter?

Kram till er alla o ha en fortsatt bra sommar (ha mkt oskyddat sex )

• aok

Hoppas att allt såg bra ut på nupp, ladymy!

Vi försöker oss på segelsemester, men det blir inte så mycket av det. Antingen så spöregnar det och åskar eller så blåser det tokmycket som det ska göra idag. Det känns som att vi har tillbringat typ halva semestern i Bullandö väntande på bättre väder. Men jag gör hellre det än ger mig ut i dåligt väder med barnen. Det är tillräckligt svårt att segla med dem i fint väder, alltid är det nån som kräver uppmärksamhet... Svårt när man bara är två. Vi hade med oss en kompis i två dar, vilken lyx det var med två extra händer. Fast det gäller att välja rätt gast, tidigare i sommar hade vi med ett par och deras barn. Men de daltade så med sin son att det inte blev nån extra hjälp utan nästan mer jobbigt för att det var trångt. Fast det var ju trevligt så klart! 

• NyaMy

Är impad av att ni vilket fall försöker segla, ak. Helt säker på att många inte skulle ge sig på det m två blöjbarn....

Fy, vad det känns som det var länge sen vi sågs! Saknar det verkligen! A skulle träffa S imorgon när jag ska jobba o det lät så mysigt att träffa ngn m jämnårig. Vi är hemma 18/8 o kan ses ända tills dagis börjar 24/8. Kanske ngn som kan då?

Nuppen gick bra. Var såååå kul att se plutten. Vet inte vad jag räknat m, men blev nästan förvånad när det var ett litet liv där. Har verkligen inte tagit detta liv för givet. Det var en jättebra BM, som tog det lugnt o berättade allt noggrant för oss. Umeå var jättemysigt oxå! Vi hade barnvakt så var borta hela dagen, åt palt, shoppade o promenerade längst älven.

Mitt illamående börjar gå över. Är fortfarande trött och ser inte fram emot att vara tvungen att åka till jobbet imorgon. Är i v14 nu och magen syns tidigare än vad den gjorde m L, så det gäller att välja kläder varsamt . Har även lagt på mig lite. De där kg som jag försökte lägga på mig förrut kom snabbt tillbaka. Vill bara äta mat i kombinationen kolhydrater + fett och aptiten är tillbaka m besked. Helst ska det vara pasta m flottsåser, pommes o liknande. Mao kaloribomber .

Idag köpte vi en Maclaren till Luddis, en billigare variant. Sen blir det nog en Phil & Ted o till att sälja Buggan. Vad tror du om det ak, som har koll? Andra som har koll oxå kanske?

Kram!

• NyaMy

Förresten, fråga; hur går det för era små m maten? Äter de själva eller matar ni? Vad ger ni för mat? Vi försöker få L att lära sig äta själv tills han börjar dagis, så är tacksam för tips o råd!

• lire100

Det var verkligen superlänge sedan vi sågs. Man undrar ju hur alla busfrön ser ut!!
    Kul i alla fall att Ludde och Hannes fick leka av sig häromdagen.

Hur är det med era små? Sitta still är inget Hannes sysslar med. Han springer konstant så S har det nog lite körigt. En heldag för mig med Hannes så är jag helt slut!!!!

Skönt att nuppen gick bra Ladymy! Ha det nu så skönt i Finland!

Nu är det inte långt kvar till invänjning på dagis för en del. För vår del lite mindre än en månad. Det känns jättekonstigt men jag tror att det blir superbra. Hannes är i starkt behov att underhållas hela tiden så att roa sig med andra barn blir jättebra! På tal om dagis och mat och sånt. Vi matar Hannes och han verkar inte ha något behov av att äta själv, men det blir väl en omställning för honom på dagis. Egentligen kanske man borde börja vänja in honom redan nu med det.
    Vi ger i princip den maten vi äter. Han får burkmat när vi är ute på stan, men annars blir det "vanlig" mat. I går åt vi en fiskgryta som han gladeligen åt med potatis. Han äter fortfarande som en häst!!!

På söndag åker vi till Öland med en del av S syskon med familjer och S pappa och fru. Intensivt men det blir säkert skoj! Det blir nog bra för Hannes del som får tampas med sina kussar!

ha det nu så bra!

• Majmirakel

Go kväll på er!
    Nu är vi hemma igen efter helt underbara veckor - även i Dk+NL har vädret varit fint! Det är en omställning att vara hemma igen, från att bara öppna dörren till trädgården mot lägenhetslivet och trafiken, även Livia verkar sakna livet på landet för i morse stod hon o ryckte i ytterdörren och ville gå ut "som vanligt". Men vi kommer nog in i vardagen snart

Så bra att nupp-testet var ok och grattis än en gång Lady My!
    Idag träffade vi en 2-mån bebis o imrgn ska vi träffa Livias kusin för första gången som nu hunnit bli nästan 3 v. så jag får verkligen bebislängtan men har glömt bort det här med illamående o tröttheten under graviditeten. Skönt iaf att du verkar må rätt ok!

När det gäller maten så vill Livia gärna äta själv med sked och ibland händerna och det är hyfsat mkt som hamnar där det ska men vi brukar även hjälpa till med en sked, lite beroende på vad det är för mat. Frukosten klarar hon själv så nu kan man nästan läsa morgontidningen
    Helst vill hon äta det vi äter och även om hon är lite petig med vissa saker så vill hon alltid smaka. Burkmat är fortf inte så poppis, vilket är lite synd för det underlättar ju i en del situationer. För att få lite inspiration att laga mat som passar oss alla tre så har jag precis beställt en ny kokbok: Kom in och ät  http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113026402 

Nu kommer vi åka lite båt närmsta dagarna sen åker jag till mam:s land men om drygt ngn vecka är vi nog i stan igen så det vore jättekul att ses, håller med dig Lire, undrar hur alla gullungar har växt! Det märktes helt klart på Livia när vi kom hem att hon nu når ännu högre upp efter saker som hon inte ska komma åt

Kram!

• Mama Me

Hej på er! Nu är vi också tillbaka i stan och jag har jobbat min första vecka. Det gick faktiskt bra och var inte samma chock som jag väntade mig. Jag tror att den här tjänsten kommer att bli jätterolig, redan första veckan har jag hunnit planera in massor av roliga saker som vi ska göra i höst, risken är väl att det kommer att bli mycket jobb... Fast så länge D är hemma får jag väl passa på att jobba "heltid".  Det tråkiga är väl att Pluppin blivit så pappig, han hade börjat bli mer mammig igen men så snart jag började jobba tog det bara tre dagar så var jag nerpetad igen. Men en puss fick jag i alla fall när jag kom hem i fredags och hade sovit borta en natt så då kändes det bättre.

Skönt att du bäörjar må bättre Lady My och att NUPPen gick bra! När ska du berätta på jobbet? Ang vagn så hade en kompis till mig 20 mån mellan barnen och hon köpte en vagn som hon var supernöjd med. En Babyjogger City Select som tydligen var superflexibel. Du kan ju titta och se vad du tycker om den. Vi kommer aldirga att behöva en tvillingvagn eftersom vi tänkt vänta något år till med tvåan men jag skulle nog ta en sån eller Phil&Ted om vi skulle ha en.

D har det också fullt upp. Han börjar nog inse vad jag pratade om innan sommaren när jag var ensam med Lex för han är tröttare än jag på kvällarna nu! Lex är också superlivlig och är inne i nån utvecklingsfas nu som gör honom ännu mer aktiv. Det sprutar nya ord och han har blivit så himla vuxen de senaste två veckorna. Han vill sitta i vanlig stol och vet att man måste sitta och inte stå i stolar. Jag älskar utvecklingssprången, han är så rolig när han kommer på saker! Öppna och stänga dörrar och nicka allvarligt när man stänger för att visa att "nu har jag gjort rätt mamma" har varit helgens roligaste sysselsättning. Jag antar att jag har stängt många dörrar på sistone för honom...

Alexander äter mest själv när han äter vanlig mat. Mest med händerna men lite med sked eller gaffel också. Då hamnar ju mycket utanför men han brukar börja med besticket och sen fortsätta med händerna. På slutet bruckar vi peta in de sista tuggorna. Vi gör som er Lire att han äter vår mat när vi är hemma men burkmat ute och det funkar rätt bra men det märks ju att han inte gillar burkmat så supermycket längre. Han är en korvkille! Korv och salami i alla former är alltid säkra kort. Blodpudding sucks tycker Lex... Det verkar som att han bara tycker om saker som smakar mycket. Kokt potatis ,ägg och mozzarella spottar han ut men kryddade potatisklyftor, parmesan och chorizo går bra. Brukar det inte vara tvärt om? Mycket pasta med olika såser blir det också här. Carbonara är en favorit.  Han är ganska bestämd med maten som han alltid varit men nu börjar vi hitta fram till en meny som han får i sig det mesta han behöver av. Vad ger ni? Vi tar gärna emot tips på nya rätter.

Det vore supekul att ses! Nu jobbar ju jag men vi kanske kan ses i parken nån helg? Och om A och S träffas hänger nog D gärna på, han träffar inte jättemånga pappkompisar än.

Ska vi inte äta nåt gott och dricka lite vin (alkoholfritt för dig Lady My) nån kväll framöver?

• aok

Verkar som alla är borta eller jobbar den här veckan, stämmer det? Annars så ses jag GÄRNA. L börjar jobba igen imorgon om tjejerna börjar inte på dagis förrän 24/8 så jag har fullt upp.

På fredag åker vi till västkusten och är där en 1,5 vecka. Ska hinna med både besök hos farmor+farfar, mormor+morfar. lite övrig släkt och vänner, har 3-årskalas för S, kolla in Ls systers nya hus och bebis och vara med på min brors bröllop så det känns som att vi kommer att ha fullt upp.

J äter allt vi äter och då äter hon själv med sked eller händerna. Men inte så mycket hon måste komplettera med burkmat mellan måltiderna. Så vi gör av med minst 3 burkar om dan!

Jag hade inte överlevt utan min P&T, lady my. Så nån typ av syskonvagn måste man absolut ha om inte Ludde blir extremt väldresserad och alltid står still på ståbrädan och kommer när man säger till. Det har jag ju bara kunnat drömma om med Sara...

Äta och dricka vin måste vi ju få till framöver, det har vi ju pratat om hur länge som helst nu.

Svar på tråden BF April/Maj i Vasastan o Kungsholmen del4