• emmgus

    GI Del3!

    Vi är tillbaka och vi fortsätter peppa o komma med råd!

    Välkommna!

  • Svar på tråden GI Del3!
  • LillYmer

    Då börjar jag min vistelse i nya tråden genom att efterlysa lite länkar till bra hembakta gi-bröd som man kan göra i fas tre. Har hört talas om opsies ochså i lcgf-sammanhang. Nån som kan länka eller har bra recept??

  • emmgus

    Jag har ett underbart recept som jag alltid bakar, går fort lätt o smakar jätte bra!

    6 dl grahamsmjöl
    6 dl fil
    ½ rågkross (DL på alla)
    ½linfrökross
    ½solrosfrö
    ½pumpakärnor
    ½mandlar
    3 färska dadlar hackade
    2msk mörk sirap
    1½tsk salt
    1½tsk bikarbonat

    mkt ingridienser att köpa in men när man väl har de e de jätte lätt!
    blanda samman allt o sätt i ugnen ca 45min 200 g. klaaaart=)

  • LillYmer

    Å tack. Måste börja baka lite bröd här även ur ekonomisk synpunkt. Vi är fem i familjen varav en tonårig son som kan sätta i sig en limpa alldeles själv till frukost. Sen har han en förmåga att bjuda hem alla han känner på mat och fika haha.  Känns onödigt att lägga tusen spänn i mänade på bara bröd haha.

    Men det är ju bara bra om grabbarna får gi-bröd=)

  • Jempa666

    Jag skulle vilja veta om det är ok me kaffe i rivstarten, sen undrar jag om det är sant att man max ska äta 2 dl mejeriprodukter om dagen.

    Mvh-Jenny

  • LillYmer
    Jempa666 skrev 2010-01-14 09:42:24 följande:
    Jag skulle vilja veta om det är ok me kaffe i rivstarten, sen undrar jag om det är sant att man max ska äta 2 dl mejeriprodukter om dagen. Mvh-Jenny
    Alltså, jag har läst så många länkar om både GI och lchf och vissa förespråkar kaffe och andra inte, men tyvärr kommer jag inte ihåg vilken som säger vad. Tror det varierat om det är en ren viktminskningskur eller en mer allmän hälsokur. För just viktminskning tror jag faktiskt inte kaffe ställer till det så mycket alls. Men ur hälsoaspekt är det dåligt. Då ingår grönt te i recepten istället.

    Jag dricker kaffe med lite mjölk i för jag kan inte leva utan det. Har läst att en del har äggmjölk i kaffet istället eller grädde (lchf) så helt förbjudet borde det inte vara.
  • Jempa666

    Jag menar mer i maten (grädde), för det är väl fettet och proteinen som triggar igång fettförbränningen (ketosen), lr har jag totalt missuppfattat???

    Tack för svar :)

  • emmgus

    Kaffe är okej.
    I början när man kör rivstarten är de bra o använda sig av grädde i matlagningen, sen när man tilllägger mer kolhydrater får man ju självklart dra ner på grädden men de säger ju sig själv :=

  • One Wish

    Ja, det är ju när kroppen har slut på kolhydratlagret som den börjar bränna fettet i kroppen istället. Och eftersom vi inte stoppar i oss mer kolhydrater så går vi ner i vikt!

  • Juno

    Juno anmäler sig {#lang_emotions_smile} 

    Då har vi tre månader tillsammans framför oss. Undra hur många kilon vi gått ner då?

Svar på tråden GI Del3!