• hilah

Gråta sig till sömns?

Morticia77 skrev 2010-01-19 12:42:42 följande:
    Jag håller med Er till fullo. Skönt, för då vet jag att det inte är jag som är överdrivet negativ när det gäller dylika metoder. Dock undrar jag ju var de som i andra trådar förespråkat dessa metoder är, och om de har lust att ge sin syn på saken. Hur får man ett barn tryggt ensam i sin säng, som är van vid kärlek och brukar bli tröstad i famn när han är ledsen? Barn lär sig ju tyvärr att utnyttja gråt kontra tröst till sin förmån.
    Vi har en son med extrema sömnproblem (vaknade var 40:e minut hela natten tills han var ca 9 månader) och funderade flera gånger på att testa någon metod - även skrikmetoder - eftersom vi var så fruktansvärt utmattade att vi nästan blev galna. Dock tog det alltid emot och det blev aldrig av. Tack och lov! Han vaknar fortfarande flera gånger per natt och vi måste lägga oss klockan 7 för att orka med dagarna, men eftersom vi ser frramsteg så vågar vi tro på att det kommer att bli bättre. Sömn och trygghet har nog också med mognad att göra (och personlighet och andra omständigheter), så det lönar sig att ha tålamod. Nu klarar han av att somna själv när pappa ligger i sängen bredvid och det tar ca 30 minuter. Helt otänkbart bara för 2 månader sedan! Och ändå så har vi aldrig låtit honom skrika och inte använt några nämnvärda metoder.
  • hilah
    allakantralla skrev 2010-01-19 12:59:30 följande:
    Men det är väl det också, för mig hade det inte varit värt det, att vara tvungen att gå och lägga mig klockan 7 på kvällarna för att orka med mitt yngsta barn. Jag har ju andra människor i mitt liv, andra saker, att orka med, också. Jobbet, min relation, mitt äldsta barn. Hur har du/ni gjort med sånt?
    Nej, det är klart att det blir svårt om man har äldre barn att ta hand om. Nu har vi inte det. Och visst är det jobbigt och det har inte funnits plats för mycket annat i våra liv. Tyvärr. Men det är ju ett val vi har gjort och vi är trots allt nöjda med det. Dessutom börjar det att ljusna och ett år är inte en särskilt lång tid att fokusera helt på sitt (första) barn. Hoppas dock verkligen att eventuella syskon inte kommer att ha samma sömnproblem!
Svar på tråden Gråta sig till sömns?