Inlägg från: Morticia77 |Visa alla inlägg
  • Morticia77

Gråta sig till sömns?

Jag har läst i en del trådar där föräldrar får rådet att låta barnet trösta sig själv i sängen och på så vis lära sig att somna om. Jag kommer då osökt att tänka på fem-minuters-metoden, och undrar om det då bygger på samma princip?

Mina funderingar handlar om vinsten i detta kontra förlusten i närhet vid insomning. Alltså, inga barn kan få för mycket kärlek och närhet. Eller? Kan man göra barnet en björntjänst genom att ge det tröst istället för att låta barnet gråta sig själv till sömns?

Vad är Era erfarenheter och åsikter?

• Svar på tråden Gråta sig till sömns?
  • Morticia77

Jag håller med Er till fullo. Skönt, för då vet jag att det inte är jag som är överdrivet negativ när det gäller dylika metoder. Dock undrar jag ju var de som i andra trådar förespråkat dessa metoder är, och om de har lust att ge sin syn på saken.

Hur får man ett barn tryggt ensam i sin säng, som är van vid kärlek och brukar bli tröstad i famn när han är ledsen? Barn lär sig ju tyvärr att utnyttja gråt kontra tröst till sin förmån.

• Morticia77

Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =)

Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =)

Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om.
    Hjälp med tips och råd?

• Morticia77

Det låter toppenbra allakantralla. Det är ju så vi har det också, men ändå fungerar det så dåligt. =/

Men, vi ska inte ge upp för tids nog så vägrar han sova med mamma och pappa ändå. Om det så kommer ta femton år ... haha.

• Morticia77

Pojken är två år, och vi känner att vi behöver försöka bryta mönstret för att orka med nätterna när lillasyskonet kommer i vår.

Nu vaknar han som sagt flera gånger varje natt och vill bli upptagen i sin stora säng där någon av oss lägger sig med honom. (Han sover fortfarande i sin spjälsäng, men har en "vanlig" säng bredvid.) Om man inte lyfter upp honom så blir han arg eller ledsen och vägrar lägga sig igen. =/
    Ibland räcker det att ta hans hand så blir han lugn, men varje natt måste vi ändå någon gång ta upp honom i stora sängen.

Hjälp oss, allsmäktiga forum! =)

• Morticia77

Haha. Jag tror vi löste problemet själv. Vi hade gjort upp en plan över hur vi skulle försöka förmå sonen att sova på egen hand, men att vi självklart skulle gå in och trösta honom om han var ledsen. I samma veva gick vi över från spjälsängen till den stora sängen, med stor kudde.

Har har nu somnat och sovit själv hela nätterna sedan dess (fyra nätter) och verkar stortrivas i sin stora säng där han har ordentligt med utrymme och slipper känna sig instängd. =D

Svar på tråden Gråta sig till sömns?