Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Gråta sig till sömns?

Jag gillar inte alls "gråta sig till sömns ensam" metoder. Tror att de ofta gör mer skada än nytta. Föräldrar som använt 5mm vittnar ju ofta om barn som blivit klängiga och rädda för sin säng efteråt. Jag ser inget fel i att skapa bra sömnrutiner men jag tycker att man ska finnas där för barnet i processen och inte lämna det ensam med sin gråt.

• MalinEddie
    Morticia77 skrev 2010-01-19 13:59:15 följande:
    Oj så många bra svar, och vilken nyttig diskussion. =) Jag känner att jag delar åsikt med flera av Er, även från olika ståndpunkter. Även barnen måste få lugn och ro när de ska sova, och jag somnar själv inte bra om min man håller om mig på kvällen. =) Dock vill man ju även att den där eftertraktade hela nattens sömn ska infinna sig snart. Som det är nu behöver någon av oss gå in och lägga oss hos honom då han vaknar till under natten. Jobbigt för oss, men hellre det än att han blir otrygg. Dock vill jag ju samtidigt hjälpa honom att känna trygghet i sin säng så han kan somna om. Hjälp med tips och råd?
    Hur gammal är lillkillen då?

• MalinEddie

Jag gillar ju som sagt inte metoder där barnen tvingas gråta sig till sömns i ensamhet. Jag tror dock inte gråt är farligt i sig så länge man finns där för barnen. Ibland måste man bryta vanor innan barnen är redo att bryta de själv och då blir det ofta lite gråt. Det är helt normalt att barn gråter vid förändringar eftersom de är ovana. Vi använde en metod på vår son (PU/PD från babywhisper) eftersom ingen av oss mådde bra längre. Det märktes på honom på dagarna att alla nattuppvaken satte sina spår. Han  kunde bara somna om om vi vaggade honom med hjälp av tassarna och mot slutet hade han långa täta uppvak. Visst grät han lite när vi gjorde PU/PD men vi lämnade aldrig hans sida så det kändes ok.

Svar på tråden Gråta sig till sömns?