• frollan

förfrusit kinderna?

Min son var knallröd om kinderna i morse när han vakna, de är kokheta och torra. Någon man kan göra för att lindra?

• Svar på tråden förfrusit kinderna?
  • Mufflis

Min kille hade likadant! så jag köpte vit vaselin på apoteket.. kanon bra smörjer han flera gånger om dagen o alltid innan vi ska ut,de innehåller nämligen inget vatten så då torkar deras små kinder inte ut!!

• KlasStures mamma

Min dotter har samma. Smörjer med miniderm varje kväll. Ingen tävtt eller insmörjning på morgonen.

• Mufflis

Hon på apoteket sa att man inte skulle ha miniderm för de innehåller vatten o då torkar kinderna ut jag hade de nämligen tidigare men han vart aldrig bättre! sen så sa hon att de innhåller massa andra ämne som nu tydligen inte skulle vara bra men de säger ju så olika saker hela tiden!! men du ska inte ha miniderm precis innan ni ska ut för då torkar kinderna ut eftersom de är vatten i de! Så vit vaselin!!

• frollan

Tack för tipsen. Vi har alltid smörjt med idominsalva innan vi går ut i kylan, men mannan måste ha missat för nu har sonen jätte röda och varma kinder...kan kanske smörja med lite vaselin för att lindra de röda nu. :D

• KlasStures mamma

Eftersom miniderm innehåller vatten ska man bara smörja på kvällen.  Det sa jag ju nästan =)
    Samma med idominsalva, den innehåller oxå vatten.

• idacathrine

Köp Weledas vind och vattensalva.
    Den innehåller inte vatten och är superbra.

• idacathrine

Vind och väder ska det stå ha ha

• frollan
    KlasStures mamma skrev 2010-01-15 12:25:34 följande:
    Eftersom miniderm innehåller vatten ska man bara smörja på kvällen.  Det sa jag ju nästan =)Samma med idominsalva, den innehåller oxå vatten.
    Innehåller idomin vatten? det sa BVC att den inte gjorde och var därför bra att smörja med, och jag kan inte se att det står vatten på tuben heller..{#lang_emotions_undecided}
  • KlasStures mamma
    frollan skrev 2010-01-15 12:34:05 följande:
    Innehåller idomin vatten? det sa BVC att den inte gjorde och var därför bra att smörja med, och jag kan inte se att det står vatten på tuben heller..
    Hmmm Hade såstarkt för mig att den innehöll vatten....

Eller nej det var nog att någon sa att den var uttorkande och därför inte lämplig att smörja med? 

något var det i alla fall....
  • Wolfclaw

Köldskador är luriga. Salva är bra MEN det får inte användas om huden är fuktig. Salvan "kapslar" in vätan och då försvinner ju den skyddande effekten.

En annan sak att tänka på, särskilt en sån här vinter, är att en djup frysskada aldrig läker helt. Vävnaden dör helt enkelt. Hade en kollega som råkade ut för det och hon känner nu en permanent smärta i armen som påminner om en änkestöt. Nu är det väl ingen större risk i vårt uppvärmda land, men börjar man se vita prickar på huden är det dags att gå in.

Här är två bra länkar att titta på:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Koldskador/

www.1177.se/artikel.asp

• frollan
    KlasStures mamma skrev 2010-01-15 12:36:19 följande:
    Hmmm Hade såstarkt för mig att den innehöll vatten.... Eller nej det var nog att någon sa att den var uttorkande och därför inte lämplig att smörja med?  något var det i alla fall....
    Okej.. aja, den smörjer vi med, tycker den är bra till allt Fast nu glömde ju sambon att smörja lillen när det var -16 ute, så resultatet blev röda, torra och varma kinder idag.
    Blir att smörja med idomin, för den innehåller olja och mkt fett så den är väldigt bra förr torr hud.

Tack alla för era tips.. ska inte oroa mig iaf
Svar på tråden förfrusit kinderna?