• Grönsåpa

Gillar du fläskfilé?

Finns det något mer intentetsägande och tråkigare kött?

Väljer alla gånger karré eller kotletter framför fläskfilé om jag nu tillagar gris.

Gillar du fläskfilé?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du fläskfilé?
  • lokisse

beror helt pa vad jag är pa för humör. gillar fläskfile men även kotletter

Difficile est saturam non scribere
  • snillis

Ja, det är jättegott.
    *undrar lite hur du gör för att få fläskfilén att bli intetsägande och tråkig*

• Grönsåpa
    snillis skrev 2010-01-15 13:19:10 följande:
    Ja, det är jättegott.*undrar lite hur du gör för att få fläskfilén att bli intetsägande och tråkig*
    Har testat allt från att fylla den till att steka den rakt av. Den blir ändå inte god.
  • annca

Fläskfilé är fantastiskt! Går att göra vad som helst med nästan! Och bir nästan inget spill heller, om man får tag på bra filé vill säga, så som det blir av kotletter och *hrrrk* karré. Hatar verkligen karré. Fett, senor och splittrade benbitar... Och kotletter blir så torrt och trist om man int emer eller mindre kokar sönder dem

Marinerad grillad filé, skivad gratinerad med ananas, i curryrätter, i wok, i pastasås... Underbart mångsidig!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Sencha

Jag har en gryta med fläskfilé, som jag tycker är rätt god och som jag gör någon gång ibland. Inte ofta dock.

Tja, det är liksom ingen storfavorit, men jag tycker väl inte att det är jättetråkigt. Men visst, i de flesta fall är karré godare. Därmot tycker jag nog att fläskfilé vinner liiite över kotletter, i alla fall om man har otur och får fatt i riktigt torrtråkiga kotletter.

Jag har dock mycket svårare att fatta att så många så gärna äter kycklingfilé. Visst, det kan vara smidigt i vissa situationer, men på det hela taget tycker jag att det bara är urtrist.

0401 & 0807
  • LuMa

Till vardagsmat duger det väl.
    Tycker gris överlag är skittråkigt.

• Butterscotch

Tycker att det är ok i grytor, men gillar inte vanlig stekt fläskfilé. Tycker att det tenderar att bli ganska torrt.

• Atamon

Fläskfilégryta är smaskens men annars så tycker jag att fläskfilé är urtråkigt. Sambon gör ofta baconlindad, späckad med fetaost och soltorkade tomater och tillagad i ugn så den är saftig, men jag tycker ändå det är tråkigt, men jag äter det ändå.

• annca

Tror filé är det kött vi köper i särklass mest av, näst blandfärs... ;)

Bara steka den rätt av, utan kryddor eller marinad, då är det klart att den blir lite trist. Men det blir ju allt kött, utom möjligen oxfilé.

Kycklingfilé tycker jag också är väldigt mångsidigt. Använder den ungefär på samma sätt som fläskfilén. Att fylla kycklingfiléer med fetaost, marinerad vitlök och soltorkad tomat, och så linda dem med bacon och ugnssteka, då är den inte ett dugg trist. Eller srtimlad i en wok eller currygryta...

• annca

Men vad är det som gör karrén eftertraktad då? DEN om något tycker jag är trist. Smakar fett och är seg mest med allt insprängt fett och sega senor...
    Och helstekt karré är verkligen RIKTIGT trist och smaklös... även späckad med katrinplommon och vitlök.

Svar på tråden Gillar du fläskfilé?