• annca

Gillar du fläskfilé?

Fläskfilé är fantastiskt! Går att göra vad som helst med nästan! Och bir nästan inget spill heller, om man får tag på bra filé vill säga, så som det blir av kotletter och *hrrrk* karré. Hatar verkligen karré. Fett, senor och splittrade benbitar... Och kotletter blir så torrt och trist om man int emer eller mindre kokar sönder dem

Marinerad grillad filé, skivad gratinerad med ananas, i curryrätter, i wok, i pastasås... Underbart mångsidig!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

Tror filé är det kött vi köper i särklass mest av, näst blandfärs... ;)

Bara steka den rätt av, utan kryddor eller marinad, då är det klart att den blir lite trist. Men det blir ju allt kött, utom möjligen oxfilé.

Kycklingfilé tycker jag också är väldigt mångsidigt. Använder den ungefär på samma sätt som fläskfilén. Att fylla kycklingfiléer med fetaost, marinerad vitlök och soltorkad tomat, och så linda dem med bacon och ugnssteka, då är den inte ett dugg trist. Eller srtimlad i en wok eller currygryta...

• annca

Men vad är det som gör karrén eftertraktad då? DEN om något tycker jag är trist. Smakar fett och är seg mest med allt insprängt fett och sega senor...
    Och helstekt karré är verkligen RIKTIGT trist och smaklös... även späckad med katrinplommon och vitlök.

• annca

Det är ju det - karrén BLIR ju inte speciellt billig med tanke på att man måste pilla bort så mycket av den. ;) Och saftig är den ju bara om man steker den såpass lite att allt fett bara slamsar till sig och fortfarande är totalt otuggbart, till skilnad från filén som går att äta lagom lättstekt när man putsat den innan tillagning. :D
    Nej tack. Ge mig en filé - mört och gott kött. Behåll karréeländet. 

Svar på tråden Gillar du fläskfilé?