Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Sencha |Visa alla inlägg
  • Sencha

Gillar du fläskfilé?

Jag har en gryta med fläskfilé, som jag tycker är rätt god och som jag gör någon gång ibland. Inte ofta dock.

Tja, det är liksom ingen storfavorit, men jag tycker väl inte att det är jättetråkigt. Men visst, i de flesta fall är karré godare. Därmot tycker jag nog att fläskfilé vinner liiite över kotletter, i alla fall om man har otur och får fatt i riktigt torrtråkiga kotletter.

Jag har dock mycket svårare att fatta att så många så gärna äter kycklingfilé. Visst, det kan vara smidigt i vissa situationer, men på det hela taget tycker jag att det bara är urtrist.

0401 & 0807
  • Sencha
    annca skrev 2010-01-15 13:29:03 följande:
    Tror filé är det kött vi köper i särklass mest av, näst blandfärs... ;)Bara steka den rätt av, utan kryddor eller marinad, då är det klart att den blir lite trist. Men det blir ju allt kött, utom möjligen oxfilé.
    Karrén blir ju INTE det Fantastiskt kött, som är gott, billigt och i princip inte behöver göras något med - och som är saftigt när man bara steker det rätt upp och ned.

Entrecote är förstås ett annat exempel.
    annca skrev 2010-01-15 13:29:03 följande:
    Kycklingfilé tycker jag också är väldigt mångsidigt. Använder den ungefär på samma sätt som fläskfilén. Att fylla kycklingfiléer med fetaost, marinerad vitlök och soltorkad tomat, och så linda dem med bacon och ugnssteka, då är den inte ett dugg trist. Eller srtimlad i en wok eller currygryta...
    Ja, visst går det att få det gott, om man maskerar smaken Men jag tycker det är trevligare med saker som är goda i sig själva, i grunden
    0401 & 0807
  • Sencha
    annca skrev 2010-01-15 13:31:10 följande:
    Men vad är det som gör karrén eftertraktad då? DEN om något tycker jag är trist. Smakar fett och är seg mest med allt insprängt fett och sega senor...Och helstekt karré är verkligen RIKTIGT trist och smaklös... även späckad med katrinplommon och vitlök.
    Jag upplever inte att karrén smakar fett. Jag tycker inte karrén är seg. Tvärtom har jag upplevt att det har varit bland det "riktiga" kött som varit lätt att servera tidigt till barn för att det inte är segt, jämfört med mycket annat.
    0401 & 0807
  • Sencha
    annca skrev 2010-01-15 13:43:30 följande:
    Det är ju det - karrén BLIR ju inte speciellt billig med tanke på att man måste pilla bort så mycket av den. ;) Och saftig är den ju bara om man steker den såpass lite att allt fett bara slamsar till sig och fortfarande är totalt otuggbart, till skilnad från filén som går att äta lagom lättstekt när man putsat den innan tillagning. :DNej tack. Ge mig en filé - mört och gott kött. Behåll karréeländet. 
    Pilla bort? Javisst, om det är karré med ben så försvinner ju lite, men det är ganska begränsat ändå. I övrigt skär jag verkligen inte bort något!

Sedan är jag inget fan av alltför lättstekt mat generellt. Men jag gillar karrén både lättare och hårdare stekt.

Men ja, jag behåller gärna karrén
    0401 & 0807
Svar på tråden Gillar du fläskfilé?