Vi vill gärna ha lite råd.. vore tacksam för svar!
Hej!
Vi har en dotter på 13 månader som nu börjat krångla med sömnen, vet att det inte är ovanligt men jag vill ändå fråga lite om råd och hur vi ska gå tillväga lite.
Bakgrund: Från dess att hon var nyfödd fram till 5 månader ammade jag henne till sömns, hon hade kolik när hon var liten därför kunde hon inte somna på egen hand.
Från 5 månader fram till 9 månader bärde vi på henne tills hon somnade.
När hon var 9 månader testade vi en kväll med att lägga ner henne i sängen, ligga bredvid henne och sjunga och vyssja lite och då somnade hon. Så har hon somnat varje kväll fram tills nu..
När vi nu lägger henne i sängen och ligger bredvid så blir hon jättearg och skriker rätt ut, hon vänder om sig till mage, sätter sig sedan upp i sängen och då blir hon glad igen. Lägger vi henne ner igen gör hon samma procedur om och om igen.
Till slut tröttnar vi, då är det bara att gå upp och gå med henne eller sätta sig upp någonstans och vyssja och sjunga då hon tillslut somnar.
Vaknar hon sedan på natten får vi göra antingen dessa två saker för att hon ska somna om igen.
Jag tycker detta är väldigt jobbigt, det tar på mitt psyke vilket det gjorde en del sist vi fick gå med henne tills hon somnade.
När hon började somna på egen hand utan att vi var tvungna att gå med henne var jag mycket gladare.
Vi undrar nu hur vi ska gå tillväga? Ska vi stå ut och fortsätta med det senaste?
Eller ska vi hålla på tills hon somnar själv med att lägga ner henne i sängen om och om igen? Eller har du något annat tips?
Hon sover fortfarande mellan oss i sängen, det skulle också vara skönt om vi fick henne till att sova i egen säng och till och med kanske i eget rum snart?!
Mvh Malin!