• Kay T

När började era bebisar sova i eget rum?

Hej hej!

När började ni låta era bebisar sova i eget rum? Vår lilltjej är snart 2 månader gammal, men vi har lite funderingar på att låta henne börja sova lite grann i eget rum (alldeles intill vårt rum, vi skulle höra henne direkt om hon blev ledsen)

Är det för tidigt med eget rum vid 2 månader? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När började era bebisar sova i eget rum?
  • Eliin

Ida sov i vort sovrum i ungf 3-4 veckor sen fick hon eget rum. Vi väckta varann hela tiden för hon vaknade till i bland och väckte mig så jag låg vaken hela nätterna och slet upp henne när hon lät lite och ammade trots att hon hade somnat om om jag inte tagit upp henne. Så då fick hon flytta in i sitt egna rum och då sov vi båda mycket bättre och hela nätterna..

• Kay T

Tack så jättemycket för alla svar!

Vi ska absolut lägga lilltjejen i eget rum nu, med start redan ikväll.

Hoppas att ni alla får en fin dag idag, där jag är nu skiner solen och det är en fantastiskt fin höstdag.

• MuminMy

Sedan han var 10 dagar. Har babyvakt och sover i rummet precis intill. Funkar jättebra!

• MuminMy

Lycka till glömde jag ju! 

• Tessie2

Anton var ca 8 månader.

• car

Vår kille sov i vårt rum tills han var 19 månader. Flytta erat barn till eget rum då det känns bra för er. Jag tyckte att det var jätteskönt att ha honom i vårt rum. Anledningen till att han fick byta rum var för att vi snart ska ha barn igen, så magen var ivägen då han vaknade på natten och behövde sövas om. Nu går jag istället och lägger mig i hans säng tills han somnat om. Skönt.

• Fia 74

Vår äldsta son började sova i eget rum i samband med att vi gjorde Anna Wahlgrens "sova hela natten" metod - han var då 9 månader. Det var riktigt jobbigt att gå igenom, så vår yngsta son (som nu är 5 veckor) kanske ska börja sova i eget rum lite tidigare.

• MuminMy

Kay T: Hur gick första natten i eget rum? *nyfiken*

• himla

Pontus var nog ca 1½ månad när han sov hela natten å fick flytta in i eget rum...Har gått hur bra som helst...
    (ska tillägga att han var 1 månad för tidigt född, så mao så flyttade han till eget straxt efter BF ).

• nickeny

Våran fick eget rum när han var 4 månader och det har funkat jättebra! Ibland är det dock jobbigt för en själv att man måste in på hans rum om han vaknar...

• Sesam

Min dotter såg i sin säng fast i vårt sovrum tills hon var 2 år, sen bytte vi både rum och säng åt henne. Lillebror kommer nog också att sova på samma sätt

• Mollan

Vår lille kille var 5 måndare och vilket lyft det var när han "flyttade"... Jag och maken kunde ligga i sängen på kvällarna och prata utan att viska, vi kunde ha sex utan en tanke på att killen låg i närheten, jag sov mycket bättre generellt, mannen började vakna på nätterna (och avlastade mig) om lillkillen var ledsen och han sov mycket bättre i ett svalare rum med färre personer i...

Så nästa barn ska nog få börja sova i eget rum på en gång... alldeles intill vårt, förstås !

Prova och känn efter. Det känns konstigt första dagarna, sedan inser man att man har hörsel som en... ja, som något som hör bra . Lycka till!

• LC04

Hon fick eget rum när hon var 10 månader och hade slutat amma. Det gick super smidigt och hela familjen sover bättre sen dess. Jag tror att vi väckte henne på kvällen/natten genom att vara i samma rum.

• Fille04

Filip fick sitt eget rum när han var ca 7½ mån. Har funkat kanon.
    Det var lite tomt i början att inte ha honom i vårat rum, men eftersom han sover hela nätterna så är det ok.

• Anki79

Till er som tidigt flyttat över era barn till eget rum: Har de alltid sovit i sin säng då?

Jag har problem med att få min dotter att sova själv. Även på dagen. Sover bäst när jag har henne i babyselen, men det går bra om hon somnar i famnen och jag lägger henne i babysittern. Inte alltid men nästan. vagnen fungerar ganska bra och även när vi åker bil. Har jag varit ute och gått en promenad sover hon kvar i vagnen i 15-30 min. när vi kommit hem. Spjälsängen går inte alls. Kanske i max 30 min.

Vad ska jag göra? :? Ska jag vara envis och vänta ut henne genom att putta henne i rumpan när hon ska läggas? Hon är bara 6 veckor gammal. Ska hon få sova kvar i sänegen hos oss på natten? BVC säger "bara" att allt är normalt. Inget som jag påpekar är konstigt.

• MuminMy
    Jag började med att ställa hårdliften från vagnen i spjälsängen (liften sov han i från att han kom hem från BB och vi hade den i sovrummet innan vi flyttade in honom) och när han vant sig vid rummet och ljuden där tog jag ur honom ur liften och la honom i sängen. På det viset blev det inte för många nya saker på en gång.
    Tidvis vaknar han lätt när jag lägger ner honom från sjalen men det är oftast för att jag haft för bråttom att lägga ner honom, jag brukar försöka vänta tills han släpper nappen och armarna är helt avslappnade.
    /my
  • salta katten

Anki79 --> din dotter är ju en 'pytting', henne kan du inte 'vänta ut & buffa', hon är alldeles för liten för det. Låt henne sova som hon gör nu.

• Anki79

fröken s: tack det var egentligen det jag ville höra. Det är väl så jag tycker också men när jag såg att det var flera som (i denna åldern) redan sov i eget rum blev jag fundersam.

Svar på tråden När började era bebisar sova i eget rum?