Utredningshem?
Ts,
soc kan inte tvinga er till att vara på utredningshem med ert nyfödda barn. Däremot kan soc säga att om ni inte går med på att placeras på ett utredningshem så kommer vi att omhänderta barnet akut, varpå länsrätten ska bestämma om barnet ska vara omhändertaget enligt lvu eller inte. Så är lagen. Vad som är bäst att göra i er situation vet jag inte. Som många andra har sagt så är tanken med utredningshem att hjälpa familjen att hitta och förstå sina brister så att de kan få hjälp med dessa. Om man har allvarliga problem, såväl i bristande föräldraförmåga som förståelsen av detta, så kanske soc anser att familjehemsplacering är det bästa för barnet.
I ert fall så upplever ni att soc motarbetar er med ert första barn och därför litar ni inte på soc. Om detta är befogat eller inte vet inte jag och därför blir det svårt att säga något om ni ska gå med på soc´s krav om utredningshem eller ej.
Angående ert förstfödda barn så undrar jag om det är en lvuplacering som soc försöker få till stånd? Som andra har sagt så krävs det mer än bristande anknytning för att lvu ska komma till stånd. Däremot kan soc begära ett flyttningsförbud enligt lvulagen och för det behövs inte lika mkt som då ett barn placeras genom lvu. Vid flyttningsförbud räcker det med att barnets trygghet äventyras och anknytningen till vårdnadshavarna är svag.
"LVU
Flyttningsförbud m.m.
24 § /Upphör att gälla U:2010-02-15/ Länsrätten får efter ansökan av socialnämnden för viss tid eller tills vidare förbjuda den som har vårdnaden om en underårig att ta denne från ett hem som avses i 6 kap. 6 § första stycket socialtjänstlagen (2001:453) om det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas om han eller hon skiljs från hemmet (flyttningsförbud). Lag (2007:1312).
24 § /Träder i kraft I:2010-02-15/ Förvaltningsrätten får efter ansökan av socialnämnden för viss tid eller tills vidare förbjuda den som har vårdnaden om en underårig att ta denne från ett hem som avses i 6 kap. 6 § första stycket socialtjänstlagen (2001:453) om det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas om han eller hon skiljs från hemmet (flyttningsförbud). Lag (2009:804).
25 § Ansökan om flyttningsförbud görs av den socialnämnd som har lämnat medgivande enligt 6 kap. 6 § socialtjänstlagen (2001:453) att ta emot den unge i ett enskilt hem. Samma nämnd beslutar om tillfälligt flyttningsförbud enligt 27 §. Lag (2001:466)."
Mitt råd till er är att prata mkt med er advokat. Ifall det rör sig om ett omhändertagande och placering enligt lvu, mitt råd blir då att lyssna också mkt till det juridiska ombud som företräder barnet.
Jag har lite problem med att förstå var i processen ni egentligen befinner er, om det rör sig om en rättegång i kammarrätten så lyssna då till barnets ombud i den rättegången samt kolla upp vad barnets ombud i länsrätten sa. Ombudet ska vara neutral mellan socialnämnd och föräldrar och tala för barnets intressen och bästa, så ofta finns det mkt intressant information från hon/han.