• Anonym (förvirrad)

Utredningshem?

Vi har fått reda på att när vårt barn föds om ca 3mån kommer vi att hamna i ett utredningshem...vad innebär det?? Vi får inga svar på våra frågor..

• Svar på tråden Utredningshem?
  • h8him

Varför? Har ni något handikapp? Inga svar på frågorna? Anmäl till Socialstyrelsen. Begär att få ut journalen hos soc!

• Anonym (?)

När jag bodde på utredningshem så berodde det på att jag hade problem med droger , och man gjorde en utredning på hemmet hur min framtid skulle se ut , fick även hjälp med psykolog osv.
    Har du något sådant problem ts?

• Anonym (du vet)

Naturligtvis vet du orsaken själv !!! Om inte så behöver du verkligen hjälp att förstå det.

• Anonym

Om barnent hamnar på utredningshem är det för att de vill utreda din förmåga att ta hand om det. Om du inte förstår det kanske det är det som är problemet. Men det är för den skulle inte sagt att du inte klarar av att ta hand om ett barn. De kan komma fram till at du klarar det och de kan ochså komma fram till att du inte klarar det. Och då kan barnet placeras i fosterhem. Har du fler barn? Isåfall kan det vara så att de ifrågasätter din kapacitet att ta hand om ett till. Har du inte barn tidigare borde du ha andra probelm som gör att de undrar om du skall kunna klara det. Du kan anmäla till socialstyrelsen adress till ansvarig där du bor finns på www.socialstyrelsen.se eller direktlänk http://www.socialstyrelsen.se/omsocialstyrelsen/kontaktaoss/hittatillsynsregion välj ditt län och sedan kan du skicka anmälan via nätet via länken där eller i pappersform till adressen som kommer upp då du väljer län Har du inte andra probelm är det definitivt anmärkningsvärt och du skall anmäla och blanda in advokat. sådanna kostnader täcks av rättshjälp om jag förstått saken rätt. KOntakta en advokat och hör hur de ser på saken och vad du kan få för hjälp, det är svårt att få rätt i efterhand.

• Anonym (du vet)

Om man hamnar på ett behandlingshem så vet vederbörande mycket väl varför, familjen ifråga får saklig information i god tid innan ! Ts har fått svar på sina frågor, däremot kanske hon/han ej förstår men då får denne berätta det så information kan ges på ett mer välformulerat sätt. 

• Anonym (förvirrad)

Jag fick en förlossningsdepression när jag fick min dotter som nu snart är 2 år..och min man hamna olyckligtvis i en depression när hon var 8 månader..inget någon av oss haft problem med tidigare..jag sökte då hjälp hos soc för att få stöd eftersom jag kände att vi inte kunde ge vår dotter det hon behövde just då
    och det bev då en frivillig placering i ett familjehem "tills läget var stabilt"..så blev det inte utan hon bor alltså fortfarande kvar där..anledningen är att vi har "dålig anknytning"..något som vi aldrig kommer kunna motbevisa eller jobba på eftersom vi ser henne 1 ggn i veckan i 1,5 timme! Vi älskar vår dotter och trodde naturligtvis att hon skulle komma tillbaka "när det var stabilt"..har aldrig gjort henne illa på något sätt, tagit hand om mitt barn precis som alla andra. en månad efter att hon flyttat var vi båda friskförklarade och hade fått medicin..vår doktor skrev att hon inte kunde se något hinder för att vi skulle kunna ta hand om vår dotter..men soc anser som sagt "dålig anknytning". Allt funkar hur bra som helst när vi är där och hon blir jätteglad när vi kommer.

Till (du vet): Med detta barnet finns ju inget problem..vi är ju friskförklarade men vi är dömda på förhand..naturligtvis vet jag varför soc vill ha oss där..även om jag absolut inte håller med..min fråga var vad ett sådant hem innebär eftersom vi inte har fått något ordentligt svar på det! Alla människor kan drabbas av en förlossningsdepression..men hur många mammor har förlorat sina barn pga det?? Jag älskar min dotter överallt annat och kommer älska nästa barn lika mkt..de är ju mina barn! har du barn i familjehem blir du alltid dömd på förhand!!

• Molson Canadian
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-01-17 00:14:58 följande:
    Jag fick en förlossningsdepression när jag fick min dotter som nu snart är 2 år..och min man hamna olyckligtvis i en depression när hon var 8 månader..inget någon av oss haft problem med tidigare..jag sökte då hjälp hos soc för att få stöd eftersom jag kände att vi inte kunde ge vår dotter det hon behövde just då och det bev då en frivillig placering i ett familjehem "tills läget var stabilt"..så blev det inte utan hon bor alltså fortfarande kvar där..anledningen är att vi har "dålig anknytning"..något som vi aldrig kommer kunna motbevisa eller jobba på eftersom vi ser henne 1 ggn i veckan i 1,5 timme! Vi älskar vår dotter och trodde naturligtvis att hon skulle komma tillbaka "när det var stabilt"..har aldrig gjort henne illa på något sätt, tagit hand om mitt barn precis som alla andra. en månad efter att hon flyttat var vi båda friskförklarade och hade fått medicin..vår doktor skrev att hon inte kunde se något hinder för att vi skulle kunna ta hand om vår dotter..men soc anser som sagt "dålig anknytning". Allt funkar hur bra som helst när vi är där och hon blir jätteglad när vi kommer. Till (du vet): Med detta barnet finns ju inget problem..vi är ju friskförklarade men vi är dömda på förhand..naturligtvis vet jag varför soc vill ha oss där..även om jag absolut inte håller med..min fråga var vad ett sådant hem innebär eftersom vi inte har fått något ordentligt svar på det! Alla människor kan drabbas av en förlossningsdepression..men hur många mammor har förlorat sina barn pga det?? Jag älskar min dotter överallt annat och kommer älska nästa barn lika mkt..de är ju mina barn! har du barn i familjehem blir du alltid dömd på förhand!!
    Att du älskar ditt barn är inte riktigt det viktiga i sammanhanget. De absolut flesta föräldrar älskar sina barn. Däremot kan man brista i föräldraförmågan trots att man älskar sina barn - de två hänger inte nödvändigtvis ihop. 
    Ni verkar ju inte samtycka till placeringen längre. Har barnet alltså tvångsomhändertagits?
    Tycker att du ska begära att arbeta på anknytningen med det barn som inte bor hos er. Det finns ingen anledning att ni träffar barnet så sällan - definitivt inte om det är anknytningen som brister. För om barnet är omhändertaget pga anknytningsproblematik så är socialtjänsten skyldig att arbeta för att anknytningen ska bli såpass bra att barnet kan komma hem igen. 
    Det låter märkligt att det bara skulle handla om anknytning, dock. 
  • Anonym (förvirrad)

Ja hon är nu där enligt lvu.

När det blev beslutat om lvu (en månad sen ca) så minskades besökstiden från 3ggr till 1 ggn i veckan och att vi inte får gå ut med henne själva längre..det var naturligtvis korkat av oss att motsäga oss en placring när det nu blev som det blev..men det är lätt att va efterklok..

Soc anledningar är dålig anknytning, att dom inte är säkra på om vi kan läsa hennes signaler och att vi vill för mkt när vi är där..alltså försöker roa henne så mkt som möjligt, vilket det lätt blir när man e där kort tid och vill att hon ska ha roligt..Vi har börjat att öva på saker med ett konsultföretag som bla filmar oss och sedan går igenom materialet och dom tycker att vårt samspel med vår dotter funkar bra..och det är bra att något äntligen händer efter all denna tid..men soc säger att det kommer att ta minst 9 månader innan något händer..och kanske inte ens då..hur kan det va det bästa för henne att bo där så länge om tanken är att hon ska komma hem? (som det är sagt sedan början) Vår anknytning blir ju inte bättre om vi inte kan ha henne i hemmiljö och sakta slussa henne hemåt..det är omöjligt på 1,5 timme i familjehemmet, där dessutom den familjen alltid är i samma rum och springer runt henne.

jag förstår oxå att att älska sitt barn inte behöver ha med föräldraförmågan att göra...men det är så frustrerande hur soc kan slita sönder en familj..och så många som stämplar en som idiot och utvecklingsstörd för att barnet bor nån annanstans. Folk i vår omgivning håller inte heller med soc..så det e inte så att vi e blinda och inte ser några brister eller fel hos oss själva..men vi är fullt kapabla att ta hand om våra barn!

• Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-01-17 00:42:33 följande:
    Ja hon är nu där enligt lvu. När det blev beslutat om lvu (en månad sen ca) så minskades besökstiden från 3ggr till 1 ggn i veckan och att vi inte får gå ut med henne själva längre..det var naturligtvis korkat av oss att motsäga oss en placring när det nu blev som det blev..men det är lätt att va efterklok.. Soc anledningar är dålig anknytning, att dom inte är säkra på om vi kan läsa hennes signaler och att vi vill för mkt när vi är där..alltså försöker roa henne så mkt som möjligt, vilket det lätt blir när man e där kort tid och vill att hon ska ha roligt..Vi har börjat att öva på saker med ett konsultföretag som bla filmar oss och sedan går igenom materialet och dom tycker att vårt samspel med vår dotter funkar bra..och det är bra att något äntligen händer efter all denna tid..men soc säger att det kommer att ta minst 9 månader innan något händer..och kanske inte ens då..hur kan det va det bästa för henne att bo där så länge om tanken är att hon ska komma hem? (som det är sagt sedan början) Vår anknytning blir ju inte bättre om vi inte kan ha henne i hemmiljö och sakta slussa henne hemåt..det är omöjligt på 1,5 timme i familjehemmet, där dessutom den familjen alltid är i samma rum och springer runt henne. jag förstår oxå att att älska sitt barn inte behöver ha med föräldraförmågan att göra...men det är så frustrerande hur soc kan slita sönder en familj..och så många som stämplar en som idiot och utvecklingsstörd för att barnet bor nån annanstans. Folk i vår omgivning håller inte heller med soc..så det e inte så att vi e blinda och inte ser några brister eller fel hos oss själva..men vi är fullt kapabla att ta hand om våra barn!
    Socialtjänsten är säkert rädda att ni inte ska kunna tyda det nya barnets signaler. Om ni har svårt att tyda stora syskonets signaler borde ni samma problem med lilla syskonet.
Svar på tråden Utredningshem?