Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

USA tråden!

evaoregon skrev 2010-01-25 17:53:50 följande:
    Nä, det är nog ett bra val. 
    Att inte flytta dit alltså...
  • evaoregon

Nä, någon sådan stat har jag inte heller lyckats hitta...{#lang_emotions_frown}

Trycksvärta skrev 2010-01-25 17:02:39 följande:
    Finns det nånstans där det är trevligt väder och inga frekvent återkommande naturkatastrofer? Jag har inte hittat nån.
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 17:02:39 följande:
    Ja, puh! Jag hinner knappt LÄSA vad alla skriver, än mindre kommentera! Jag kör ett snabbrace nu... Varför här: Min man är amerikan, han har jobbat i Sverige. Mac and Cheese (Kraft's paket): Blä, luktar som Doggy hundmat. Barnen älskar det däremot. Chicken soup: Campbells, näe. Progresso: ganska ok. Faktiskt gott när man känner sig uggig. Stater och väder: Finns det nånstans där det är trevligt väder och inga frekvent återkommande naturkatastrofer? Jag har inte hittat nån. Am. medborgarskap: Jag fyllde glatt i hågen i det mesta i ansökan (har stakat upp mig lite på datumen på Sverigeresorna) men sen på slutet blev det tvärstopp för mig för jag måste ta mig en ordentlig funderare! Hur ställer ni er till följande frågor: - Are you willing to take the full Oath of Allegiance to the United States? - If the laws require it, are you willing to bear arms on behalf of the United States? Så här går eden: "I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state, or sovereignty of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the Armed Forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God" Eftersom jag kommer att behålla mitt svenska medborgarskap så känns det svårt att svära trohet åt det ena landet och avsvära sig trohet till det andra medborgarlandet. Alltså jag förstår att de vill att medborgarna ska vara trogna det landet man tillhör, men när man tillhör två?? Hur har ni andra tänkt som antingen är am. medborgare (men fortfarande känner att ni står med en fot i båda länder, typ, alltså inte ni som för alltid tänker stanna här i USA) eller kommer att bli???
    Jag har svutit eden och blivit medborgare här.  Jag tar den nog inte så bokstavligt för jag har kvar mitt svenska medborgarskap och även mina barn har dubbla.  Att bära vapen för USA tror jag inte blir aktuellt eftersom jag är lite gammal för det.  {#lang_emotions_wink}  Faktum är att jag har sett till att barnen även har svenska medborgaskap och kan flytta dit om det skulle bli aktuellt med något "storkrig" i framtiden då alla yngre kallas in (typ nytt Vietnam).  Jag känner flera stycken här som har dubbla medborgarskap åt sina barn av just den anledningen. 
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-25 17:19:06 följande:
    swedishmama: Jag hade ju tänkt ansöka om medborgarskap, men nu kommer jag inte hinna det innan vi flyttar. Jag har en del kompisar som också sagt att som aldrig vill ha dubbla-medborgarskap just pga krig och allt sånt. Men.. jag tänker såhär. Hur många människor bor i usa? Vad är risken att dom skulle skicka ut en mamma i 30års åldern i krig? Väldigt väldigt väldigt liten (om det inte va frivilligt dvs). Och sen att välja sida skulle väl bara bli aktuellt om sverige och usa började kriga, och att det skulle hända låter väääldigt otroligt.
    Nä, risken att du ska skickas ut i krig är nog väligt liten...  Jag ser inte så stora problem med dubbla medborgarskap.  Jag gillar att jag kan rösta här i USA och få lite inflytande i de land där jag bor.  Här röstar man om allt möjligt lokalt också så det känns bra att kunna vara med och delta.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-01-25 18:14:05 följande:
    Swedishmamma, det ar ju bara en formalitet att saga allt det dar. Det ar pa det stora hela mycket battre att vara amerikansk medborgare i USA an att inte vara det, sa finns chansen att bli det sa tycker jag man tar den. Jag avsager ju mig inte mitt svenska medborgarskap och kanner mig lojal till Sverige med. Vad det galler att mojligtsvis bli drafted i krig, sa tror jag som sa manga andra att vi ar for gamla. Och om det nu skulle handa skulle jag faktiskt aka till Sverige. Fast forst maste jag ju bli amerikansk medborgare.
    Av vad jag läst på nätet så kan man anmäla sig till det militära t om 34 års ålder så jag gissar att inte så många över 35 skulle bli inkallade vid en ev draft.  Nu har man ju inte haft en draft sedan Vietnamkriget, men skulle det mot förmodan hända i framtiden så är det ju bra att ha en bakväg ut (kunna flytta till Sverige). 
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 18:39:23 följande:
    LAMadde och Evaoregon: Nej, jag tror inte att risken för krig mellan Sverige och USA är nära förestående. Men är jag som person villig att bära vapen för USA? Det är det som är frågan för mig. Sen är oath of Allegiance lika för alla oavsett om du är mamma, 30, eller vadhelst. Så det är helt ok att stå där med handen på hjärtat och svära trohetseden men tänka att "det gäller inte mig eller jag tar det inte bokstavligt" tycker ni? Har jag fattat det rätt?
    Som julmusten skrev så ser jag det mest som en formalitet.  Eftersom jag var 35 när jag blev medborgare så var jag redan för gammal för att det skulle bli aktuellt att bära vapen för USA så deet kändes inte så aktuellt.  Skulle vi bli invaderade av något annat land så skulle jag nog kunna tänka mig att bära vapen för att försvara mig och min familj (är ingen vän av vapen dock).  För mina barn skulle det ju bli aktuellet i framtiden att bära vapen så om jag t ex hade en nittonåring som skulle sväras in som medborgare så skulle det nog kännas lite mer bokstavligt, om man säger så.  Mina barn är dock födda här så de har fått det hela på köpet utan att ha behövt svära någon ed.
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 18:45:30 följande:
    Haha, jag blir så ofta avbruten vid datorn att mina inlägg kommer efter andra har svarat... Så trohetseden är symbolisk alltså enligt de flesta som har svarat. Överhuvudtaget skulle ni bära vapen för något utav länderna om inte alla "nu är det ju så att..."?? Bara nyfiken.
    Om det land där jag bodde blev invaderat så skulle det kanske bli aktuellt för mig att bära vapen för att t ex försvara mig och min familj.  Men det känns inte så aktuellt måste jag säga.  Hoppas verkligen att det inte händer... {#lang_emotions_frown}
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 18:55:47 följande:
    Bära vapen för att försvara dig och din familj kan du ju göra redan nu när som helst gm 2nd amendment. Skulle du göra det för USA? Det är det jag försöker fråga om.
    Nej, så jag ser det mer som en formalitet ä något annat.  Eftersom jag tänkt fortsätta att bo här resten av mitt liv så har jag fördelar av att bli amerikansk medborgare.
  • evaoregon
    Trycksvärta skrev 2010-01-25 19:00:00 följande:
     En mindre sak, du som har såna enorma erfarenheter av spyor.... vad är ditt bästa tips på att ta bort spyor från heltäckningsmatta? Tycker alltid det blir spår, vilket medel jag än använder.
    Formula 409 Carpet spot & spot remover har funkat bra för oss.  Jag har tyvärr också lite sådan erfarenhet.  {#lang_emotions_frown}
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-25 19:05:34 följande:
    Har ni någon gång funderat på att åka till sverige o bo där istället eller är usa ett självklart val? Ni har inte ångrat er någon gång?? vad är bäst med att bo i usa? vad saknar ni mest?
    Har ni någon gång funderat på att åka till sverige o bo där istället eller är usa ett självklart val?
    Innan vi flyttade till USA så bodde jag och min amerikanske man i Sverige under 4 år så vi har provat på det också.  Vi trivs bättre här!

Ni har inte ångrat er någon gång?? Nej.

vad är bäst med att bo i usa? Det är en svår fråga.  Min man är ifrån Oregon och jag gillar det här även om det regnar ganska mycket på vintern.  Jag gillar naturen (skogar, höga fjäll och fina stränder) och att det är väldigt liberalt här i Portland.  Jag har bott i Eugene och Portland i Oregon och i Ann Arbor, Michigan så jag har inte jättestor erfarenhet av alla de olika delarna av landet.  Michigan gillade jag inget vidare, det var för kallt på vintern och stekhett på somrarna.

vad saknar ni mest? En del mat (t ex saltlaktrits) och givetvis vänner och familj!
Svar på tråden USA tråden!