• RQL

USA tråden!

1 gang per ar brukar de det vara gratis att bli undersokt for hudcancer. Tror att det ar under varen...man kan nog googla  Free skin cancer screenings...

• RQL
    LAMadde skrev 2010-01-19 04:55:45 följande:
    Såååå.. vi va på köns-ul idag. I v.15+2. Tidigt jag vet, men där vi gick kan dom göra det fr ca vecka 13 och om dom inte är rätt säkra så får man komma tillbaka. Och vi ska med 90% säkerhet få en till tjej Tihi, va så himla roligt att få se lilla bönan där inne Hon rörde sig jättemycket, sprattlade med benen och armarna och öppnade o stängde mönnen.. så häfltigt och ja låg och stor LOG hela tiden haha. Ska ju på RUL i v.20 och här kollar dom könet som en del av UL:et så då hoppas jag att dom kan bekräfta
    kul!
    Själv längtar jag efter att få se vad som kommer ut!!
  • RQL
    TingTing skrev 2010-01-19 17:38:25 följande:
    Jag har en liten visum fraga. Sist jag gick genom customs har i USA sa sa karln till mig att jag borde fixa nytt pass for det haller pa att ga i sonder. Jag undrar hur man gor med visumet och sant som sitter i passet. Maste jag aka till Stockholm igen da och ga pa en ny intervju? Saken ar ju att jag kommer transfer till ett 4year university till hosten, eftersom jag ar klar med min associate till varen, sa da kanske de vill att jag kommer o gor en ny intervju, iom att i mitt nuvarande visum star det helt fel skola. Nagon som vet?
    Vet ej hur det är med byte av skola. Men själva visumet är ju giltigt till det datum som det står. Skaffar du nytt pass måste du se till att få tillbka det makulerade passet och sedan resa med det nya och det gamla.
    Så fick t.ex. jag göra när mitt pass gick sönder och innehöll mitt instämplade green card (innan jag hade fått plastkortet alltså). Det var inga problem för mig då...detta var hösten 2004.
  • RQL

LAMadde - Jag tar for givet att ni inte ska kopa bostad i Sverige medans ni ar har, utan att att det ar forst nar du kommer till Sthlm och kan ga pa visningar och sa (eller har jag missat nagot?). Sa i borjan kanske ni kan hyra nagot tills ni hittar 'ratt hus' och dessutom far en kansla for landet och kulturen pa heltid (tanker mer pa din make). Kanske aven upptacker 'nya' bostadsomraden/komuner som ni inte tankt pa innan, osv. Huskop ar anda inget man ska stressa med oavsett var i varlden det ar.

Visst ar det svart att hitta bostad i Sthlm - aven i fororterna och det blir ju inte lattare nar man inte har fast jobb i Sverige (oavsett hur mycket man har sparat pa bank) for det ar ju oftast det som ar krav nr1: Fast inkomst. Men trots det sa ar det inte helt  omojligt att hitta hyresratt. Hyra i andra hand ar ju lite lattare, men oftast ar det ju rena ockerhyrorna och da tycker jag att det ar battre att lagga dessa pengar pa bolan/amortering... Med tanke pa att ni verkar ha en rejal summa sparad och dessutom har folk som kan ga i borgen for er, sa kanske det ar det basta alternativet i langden.

Anyway, i slutandan ar det det som kanns ratt och bast for er. Hela flytten i sig ar redan ett stort beslut och har ni kommit sa langt sa ordnar sig nog resten till slut.
     Jag utgar fran mig sjalv just nu, och jag har aldrig kopt bostad eller tagit banklan, dessutom sa ar jag den veligaste och beslutsangestfyllda manniskan du kan tanka dig sa jag ar bade impad och avis att ni kan flytta. Vi har det pa tapeten, men ar inte alls lika val forberedda och var ev. flytt kanns mer som en nodlosning.

Oavsett vad ni valjer - lycka till!!!

• RQL

Man ar borta en dag och da skirver ni metervis!!! Far ta och lasa ikapp lite...

Sitter och planerar lite over vad som behovs goras och fixas med innan bebisen kommer...bara 26 dagar kvar!!1 (om det nu blir den 19:e....time will tell!)
    En sak jag inte har bestamt mig helt over och har svart att bestama mig for ar hur lange jag ska jobba. Ni som jobbade innan ni fick barn, hur lange jobbade ni? Tror ni att fram till 5 feb och sedan vara ledig ar lagom tid innan?

• RQL

Hej alla!

Har haft så stressigt och fullt upp på jobbet att jag knappt hunnit gå in på FL...en hel veckas läsnign att ta igen - få se när jag hinner.

Nu är det bara 3 veckor kvar till "due date" och jag har fortfarande inte fixat med något hemma!!!! Nu börjar jag verkligen känna att det är dags att ta tag i det... IKEA och tvätta bebiskläder står på helgens att-göra-lista, det borde man väl hinna med?

Trevlig helg på er alla!!!

• RQL

Hej alla!
    Har inte varit speciellt aktiv i traden senaste 2 veckorna...har helt enkelt inte hunnit. det har varit sjukt stressigt och rorigt pa jobbet ...

Samtidigt sa har kroppen gatt igenom en massa forandringar...fotter har svalt upp rejalt, hander har borjat ocksa. Men fotterna ar nog varst anda. Hogra foten har jag saaa ont i att jag idag fick gora bade UL och rontgen pa den for att se om det kanske ar en spricka i den eller blodpropp. Far val svar om nan dag eller sa.
    Jag har kant mig hangig, illamaende och i stort sett tappat aptiten senaste dagarna. Igar at jag knappt pa hela dagen, bara juice och vatten fick jag i mig. Forst misstankte de havandeskapsforgiftning, men det verkar inte vara det (vilket ar en lattnad). Men istallet har jag testat positivt for GBS, sa det blir antibiotikakur under forlossningen for att undvika att bebisen blir sjuk.
    Alltid ar det nat!

Men bebisen verkar mar bra och vaxer som den ska. 16 dagar kvar till beraknad forslossning, men jag tar ledigt redan f.o.m nasta mandag. Kanner att jag behover ta det lugnt och vila upp mig.

Hoppas att alla har mar bra annars.
    Har det kommit nagra nya bbebisar forresten...vi var val ett par stycken som skulle ha i februari?!?

• RQL
    Mealla skrev 2010-02-03 13:23:53 följande:
    RQL, jag kanner igen mig med vatten i hander och fotter, jag ar aven svullen i ansiktet. Jag ligger precis pa gransen for havandeskapsforgiftning, men inga av mina varden ar jattedaliga, mitt blodtryck ar ok, men jag gar pa koll tva ggr i veckan. Jag ar ordentligt less pa att vara gravid, men jag vet att min sista dag ar 23 feb, da blir jag igangsatt, (i v 39) men det ar mojligt att han kommer tidigare...Din baby kan ju komma nar som helst ju, spannande.  Mina sma barn ligger och sussar sott, men jag har varit vaken sen 5 med domningar i handerna, det vill inte slappa alls i hoger hand idag, nagon som har nat bra tips for att fa bort det?
    jag gar pa koll 1 gang i veckan bara, men det ar ju for att jag har haft sa bra varden pa allt, inkl blodtrycket. Lustigt nog har dock alltid symptom for allt mojligt...diabetes testade de for 2ggr t.ex och bada gangerna var resultaten med perfekta ormala varden.

Med drygt 2 veckor kvar sa ar det val inte sa konstigt att krampor borjar ge sig till kanna. Tycker annars att jag har haft en smidig graviditet utan de typiska symptomen...sa jag far val sta ut med svullna fotter o hander, osv. Men smartan i foten ar inte helt ok, jag kanner verkligen att nat ar fel...att det liksom inte hor till graviditeten. Det ar dessutom foten som jag brutit vid 2 tillfallen och haft diverse sprickor och inflammationer i. Ar ingen expert, men det vore val ine helt konstigt om den foten ar extra kanslig for pafrestningar som extra vikt och tryck fran svullnaden kan. Vi far se vad rontgen visar...

Ditt problem med handerna, kan det vara Carpal tunnel syndrome (vad det nu heter pa svenska???)? Min kompis som ar gravid nu (due date 1 dag fore mig) fick den diagnosen for ca 2-3 veckor sedan. Hennes hander svullnar och (speciellt den ena) domnar av helt och hon liksom tappar kanseln. Ungefar som att den somnar och sen far hon stickningar i fingrarna och det gor nastan ont till och fran sager hon. Varst ar nar hon sover sager hon. Tydligen sa henens lakare att det ar 'normalt' att man kan fa det i slutet av graviditeten och att det sen forsvinner efter forlossning. Hon kan inte fa nagra mediciner eftersom e ar for starka for bebisen, sa det ar bara vanlig tylenol som galler och sa en stodskena. Hor med lakaren om du kanske har fatt det!
  • RQL
    Sweden skrev 2010-02-03 20:20:21 följande:
    RQL (och alla andra hoggravida) - Hang in there!! Jag hade elefantfotter och ben de sista 2 manaderna och liksom dig var ena foten storre, de sista veckorna sprack huden pa sidorna for den var sa svullen. Hade ocksa GBS forresten, ingen big deal egentligen men det ar ju ett till IV vid forlossningen tyvarr. Lycka till om det nu ar nan som far for sig att foda barn nar jag ar borta!
    Orkar faktikst inte bli speciellt oroad over GBS. Darmeot sa kanns det lite jobbigt med mer antibiotika - har redan haft 4 olika kurer under graviditeten. But it is what it is...
Svar på tråden USA tråden!