Gravida i England?
Hej!
Hej!
De vanligaste bidragen man kan soka ar:
- health in pregnancy grant (£190): du far blanketten av BM
- maternity pay: ev arbetsgivare vet vad du ar berattigad till. Fraga BM annars
- child tax credit: du far blanketten pa BB
- child benefit (£80 per manad): du far blanketten pa BB
Ett tips jag har är att gå med i NCT, supermysiga ''mammagrupper'' där man träffas innan förlossningen, går igenom, andning, ställningar det vanliga, men de flesta jag känner håller ihop i åratal efteråt! Lokalt till ditt område så alla bor nära varandra.
Hej! Hoppar in i denna eminenta trad
Har bott i England i drygt 6 ar och ar nu gravid i vecka 12+6 med vart forsta barn som jag ska foda har i England. Bor i sodra London.
En liten fraga till att borja med; hur har ni som jobbar har och ar gravida gjort med att beratta for er chef och jobbet? Jag far for mig att det finns en risk att arbetsgivaren ser pa en som en dyr 'resource' och kanske omorganiserar for att fa en att bli obehovd sa att man kan bli made redundant? Eller ar jag onodigt orolig? Min mans familj (som ar fran England) verkar tycka att jag borde vanta sa lange som mojligt med att beratta.
Gräddelin, ja jag hade väntat! Men tror enligt lag att du måste berätta innan vecka 24, annars får du inte mammaledighet heller. Tyvärr många som lovar guld och gröna skogar ,men som ''omorganiserar'' när man är hemma, eller behandlar en annorlunda när man kommer tillbaka. Vet många sånna fall, min chef var en idiot! Och nu är jag hemmafru istället
Apple Pie - tack for ditt rad! Det jobbiga ar ju dock att halla de hemligt for alla andra pa jobbet, for jag kan ju inte beratta for dem innan jag berattar for chefen. De kommer snart misstanka nagot nar jag alltid tackar nej till alkohol osv samt det syns att magen ar rundare ocksa. Och jag maste ju anda beratta nagon gang, sa det kommer ju inte paverka om det omorganiserar nar jag ar hemma sen med babyn... svart!
Jobbar du på ett större företag så har de oftast en "maternity leave" policy som du kan kolla.
Jag har för mig du får ett intyg från BM runt vecka 20-25 någonstans som du ska lämna till arbetsgivaren.
Sedan finns det faktiskt rättigheter även i UK som man har när man är mammaledig och ifall man skulle bli av med jobbet då, tex måste arbetsgivaren erbjuda dig ett likavärdigt jobb. Jag kan tänka mig att många inte är medvetna om detta :
"It is automatically unfair and automatic sex discrimination for your employer to select you for redundancy or dismiss you for a reason connected with:
Se vidare: http://www.direct.gov.uk/en/Parents/Moneyandworkentitlements/WorkAndFamilies/Pregnancyandmaternityrights/DG_175088
Man kan också gå med i fackförbund om man är orolig för detta efter som en sådan sak som ovan skulle de lätt kunna hjälpa med.
JCW - bra ide, kanske ska ga med i nagot fack av nagot slag. Ingen aning om hur det funkar dock eller var man ska leta. Far val borja pa Google
Det ar ett storre foretag som ar ganska generosa med maternity leave och pay (100% av lonen i 5 manader) men jag vet inte hur de staller sig till redundancy under mammaledighet. Far se om jag kan lasa pa lite. Tack snalla for raden!
Hej Gräddline - redundancy under mammaledigheten är du lagligt skyddad till, läs länken ovan. Det kan företaget inte skriva undan via policies. Det är ju klart att om det händer kan man ju hålla på att få överklaga och göra "unfair dismissal" etc. Det finns ett par stora fack tror jag - det är ju inte så vanligt att folk är med. Jag funderade på att gå med när mitt företag skulle göra nedskärningar men så blev det inte av att jag gjorde det. Kosta typ 10 pund i månaden tror jag.
Ska tillägga också att jag själv suttit på "andra sidan" i en omstrukturering på mitt företag och då informerade vår HR avdelning att vi var tvungna, enligt UK law, att ge de personer som var på mammaledighet ett jobb - oavsett om de var lämpliga eller inte (så länge naturligtvis det var rimligt att de kunde göra jobbet, man kan ju kanske inte sätta en grävmaskinist på glassavdelningen typ)