• LinnyUK

Gravida i England?

Hej!

Jag har bott i norra England i två och ett halvt år. Nu är jag i vecka 16 och planerar att föda barnet här.
    Vore kul att få höra från några andra svenska gravida tjejer och kvinnor i landet. Hur upplever ni att det fungerar här? Följer ni svenska råd eller engelska? Det skiljer ju trots allt rätt mycket när det kommer till alkoholvanor och så...
    Linnea
  • Svar på tråden Gravida i England?
  • DDD

Tack vaniljkex & applepie, intressant att höra om era erfarenheter. Jag är ny i London (har faktiskt inte flyttat hit ännu utan kommer att jobba i Stockholm tills någon dryg månad före bf) så har ni några tips om livet med barn i London så tas det tacksamt emot! Jag undrar om ni gått någon antenatal class, och om ni i så fall kan rekommendera någon?

Det är visserligen en petitess men vad gäller standarden på Lindo wing så säger t o m min läkare att stället är slitet så jag har inga som helst förväntningar. Har inte Portland renoverats nyligen? Jag såg en film på deras hemsida och det såg väldigt fräscht ut.

• Vaniljkex

Jag gick Portlands antenatal class. Jag tycker att den var bra, men halften av de andra foraldrarna var amerikaner, och hade lite annan installning (hur snabbt kan man fa epiduralen, typ, fast jag kan verkligen rekommendera den sa har i efterhand ). Det ar oxa bra att fa en utforlig beskrivning av tillvagagangssattet pa sitt eget sjukhus, t ex vilken typ av epidural de har, nar du kan fa den, hur det funkar med nurseryt etc, sa om Lido Wing tillhandhaller en kurs tycker jag att du ska ga den. Det vanliga ar annars att ga en NCT-kurs, men jag hittade ingen lokal kurs markligt nog (deras hemsida minns jag som supersvarnavigerad), men de brukar snabbt bli fullbokade och kan bara ge allman info, alltsa inte skraddarsydd for ditt sjukhus. Fordelen ar att du traffar mammor som bor i narheten av dig sjalv, som du kanske vill trafffa nar barnet har fotts oxa. Men for egen del gjorde det inget att inte ha det lokala natverket av mammor innan forlossningen, jag traffade snabbt flera mammor i mitt omrade via baby clinicen hos var GP. Sa fort du flyttar hit, sa skriv in dig hos en GP, sa ar det avklarat innan bebisen kommer.

Det vore inte fel om de har renoverat Portland sedan jag var dar sist (maj -08), maste fraga min doktor nasta gang! Tittade pa bilderna pa hemsidan och kanske ser det lite fraschare ut an sist, eller sa valjer de bara ut de basta rummen att visa upp. Jag tror att jag hade det absolut samsta rummet, men det innebar att jag ville aka hem efter en natt, sa det sparade ju mycket pengar at oss De allmanna utrymmena som korridorer, nursery, forlossningsrum var alla frascha, det var bara sovrummen pa post-natal ward som var skruttiga, men a andra sidan ar det ju dar man tillbringar all tid efter forlossningen, sa det ar ett ganska viktigt undantag.
  • Apple Pie

Vaniljekex: Du måste fått sämsta rummet, jag tycker att portland är som ett 5 -stjärnings hotell, egen dubbelsäng, TV, eget badrum osv osv, tyst lugnt skönt, fint...sen speciellt om man jämför med NHS flera kvinnor i samma rum ingen kans sova, alltid bnågot barn vaket, delad toalett med mycket blod, bindor, ammningsinlägg, engångstrosor osv, hård sjukhussäng, en plastkudde per säng....

DDD, så Lido wing även om det inte är det modernaste så kanske du ska vara tacksam för att du får eget badrum och sovrum!
    Jag gick inte på portlands antenatalklass...min BM sa faktiskt att jag nog skulle uppskatta en NCT klass eller liknade, istället. Jag och min NCT  grupp, eller iallafall 6 par utav 9 umgås fortfarande och åker på semester tillsammans, har gemensamma barnkalas osv osv
    Det finns POSTNCT klasser också, kontakta www.nct.org.uk och se vad dem har att erbjuda, beroende på var du ska bo, förreseten var ska du bo när du kommer hit?
    Sen så gå in på www.svenskamammor.com och bli medlem! Vi har aktiva grupper i många delar av London, själv tillhör jag Hampstead gruppen, och vi träffas en gång i veckan. 
    Sen finns det 1 miljon Babyklasser i London, så du behöver alldig att vara själv, eller ha tråkigt hemma, Sure Start ordnar en massa öppna förskolor, biblioteken har babygrupper, baby massage, baby yoga, sång stunder osv osv osv Det e lätt att träffa andra mammor i området det första året!
  • Vaniljkex

Alla rummen (fran basic till svit) jag sag under mitt forsta besok innan jag bestamde mig for att foda pa Portland och senare under foraldrakursen var sopiga, tycker jag. Det var rektorsexpeditionskansla i alla rummen jag sag. Jag hade ett vanligt rum med sjukhussang (ville inte ha dubbelsang, for da skulle min man inte fa en egen sang for overnattningar, och jag visste inte innan hur det skulle kannas att vara nyforlost). Sangen var det inget fel pa, den var bekvam, och visst var det tv och eget badrum, men badrummet var ganska slitet och mobleringen gammal, omaka och sliten. Ingen lyxkansla alls! Men sa klart skont att slippa dela med nagon annan, vare sig sal eller badrum, och att det var tyst, sa man kan sova. Man hor dock skrikande barn pa vag till nurseryt genom dorren (men inte sa att det stor precis). Postnatal wards hos NHS verkar vara en mardrom, sa jag ar verkligen glad att slippa dem iaf! Men skont att hora att du trivdes Apple Pie, det kanske betyder att jag far en battre upplevelse nasta gang!

• FOA

Manga NHS sjukhus har privata rum att erbjuda for ca £100 natten - helt underbart med lite lugn och ro aven om det ar slitet. 

• Vaniljkex

Kan vara bra att veta att pa Chelsea & Westminster kostar privat rum £800 per natt (iaf 2008), och kan inte garanteras. Beror pa om deras privata post-atal ward ar full eller inte. Men £100 later ju hogst overkomligt. Vilket sjukhus var det Mrs Hearn?

• FOA

The Whittington Hospital men tror att det galler for the Royal Free ocksa, vet inte hur det ar pa andra sjukhus.  Man ar fortfarande en NHS patient men betalar lite extra for lyxen att ha ett eget rum (tyvarr inte med on-suit).  De kallas for amenity rooms och kan tyvarr inte bokas i forvag.  Har man dessutom forlosts med KS far man inte ett sant rum forran dag 2 da de vill ha lite koll pa en.  For mig har det hur som helst gjort en himla skilnad da det pa oppen sal varit en hog ljudniva. 

• Apple Pie
    Vaniljkex skrev 2010-02-08 16:08:53 följande:
    Alla rummen (fran basic till svit) jag sag under mitt forsta besok innan jag bestamde mig for att foda pa Portland och senare under foraldrakursen var sopiga, tycker jag. Det var rektorsexpeditionskansla i alla rummen jag sag. Jag hade ett vanligt rum med sjukhussang (ville inte ha dubbelsang, for da skulle min man inte fa en egen sang for overnattningar, och jag visste inte innan hur det skulle kannas att vara nyforlost). Sangen var det inget fel pa, den var bekvam, och visst var det tv och eget badrum, men badrummet var ganska slitet och mobleringen gammal, omaka och sliten. Ingen lyxkansla alls! Men sa klart skont att slippa dela med nagon annan, vare sig sal eller badrum, och att det var tyst, sa man kan sova. Man hor dock skrikande barn pa vag till nurseryt genom dorren (men inte sa att det stor precis). Postnatal wards hos NHS verkar vara en mardrom, sa jag ar verkligen glad att slippa dem iaf! Men skont att hora att du trivdes Apple Pie, det kanske betyder att jag far en battre upplevelse nasta gang!
    Ja, vi har väl olika förväntningar på ett sjukhusrum helt enkelt!
  • Annamiln

Såg att du bor i norra England Linnea. I Yorkshire är vi ett gäng svenska mammor som träffas ibland, mest jul, påsk och midsommar, men även då och då på IKEA. Hör gärna av dig ifall du bor i dessa trakter och vill vara med!

• Vaniljkex

Jo, men om man jamfor med hotell som kostar halften av vad ett standardrum kostar pa Portland (da antar jag att mat och inkluderad vard tacks av andra halvan), sa kan man bo pa de absolut basta hotellen i London. Jag hade aldrig accepterat motsvarande standard pa ett hotell (rummet i sig motsvarar inte mer an ett tvastjarningt hotell i mina ogon), sa jag har lagre krav pa sjukhusrum. Men jag ar forvanad att det inte ar fraschare, och kompisar som oxa har fott dar haller med mig.

• Gräddis

Apple Pie - maste man betala for att kunna traffa andra mammor pa SvenskaMammor? Tycker du isafall att det ar vart det, har du traffat manga i ditt omrade??

• Apple Pie
    Gräddeline skrev 2010-02-09 13:45:50 följande:
    Apple Pie - maste man betala for att kunna traffa andra mammor pa SvenskaMammor? Tycker du isafall att det ar vart det, har du traffat manga i ditt omrade??
    Ja men det kostar väl bara typ 250skr om året? 
    Jag har träffat många av mina kompisar genom Svenska Mammor, vi är dessutom ca 40 stycken mammor som bor i samma område, så man springer på varandra väldigt ofta, ser alltid nån när man är ute och går, sen fikar vi varje vecka, och håller själv i ca två fikor per år, blir väldigt billigt egentligen, gratis fika varje vecka inkl playgroup för barnen, socialt nätverk, samt alltid nån man kan ''klaga till''!
    Vaniljekex: Tja, man hade ju så klart kunnat göra mycket för dem pengarna istället och bo mycket finare men nu har man ju tyvärr inte möjlighet att föda på ett 5-stjärnigt hotell någon annanstans, att föda e ju knappast semester, utan valen om man inte e Angelina Jolie och kan hyra var som helst inkl ett sjukhus team, så e det ju ett privat sjukhus, NHS eller att föda hemma som gäller i England, och med tanke på standarden på NHS så är tycker jag att standarden på ett privat sjukhus är som ett hotell! 
  • Gräddis

Apple Pie - ok! Nej det ar inte mycket pengar men om det inte ger en nagot ar det ju lite onodigt. Later ju dock som att du traffat jattemanga darigenom sa da ar det ju vart ett forsok! Tack for info

• Apple Pie
    Gräddeline skrev 2010-02-09 14:58:47 följande:
    Apple Pie - ok! Nej det ar inte mycket pengar men om det inte ger en nagot ar det ju lite onodigt. Later ju dock som att du traffat jattemanga darigenom sa da ar det ju vart ett forsok! Tack for info
    Ja, det e klart onödigt att betala för ingenting. Det är mest lekgrupperna som gett mig något, visst finns det mycket information osv på hemsidan och man får en massa e-mail och uppdateringar om svenska saker, men just det e väl kanske mest värt någonting första året (alltså med första barnet) men även om det inte finns en grupp just där du bor kan det vara värt att gå med, för man kan då eventuellt hitta andra som också bor i närheten och starta en grupp!
  • Gräddis
    Apple Pie skrev 2010-02-09 15:30:15 följande:
    Ja, det e klart onödigt att betala för ingenting. Det är mest lekgrupperna som gett mig något, visst finns det mycket information osv på hemsidan och man får en massa e-mail och uppdateringar om svenska saker, men just det e väl kanske mest värt någonting första året (alltså med första barnet) men även om det inte finns en grupp just där du bor kan det vara värt att gå med, för man kan då eventuellt hitta andra som också bor i närheten och starta en grupp!
    Later bra! Har betalt medlemsskap nu sa vantar ivrigt pa att fa tillgang
  • elio

Jag är också intresserad av Svenskamammor.com, men jag är student och vill inte riktigt betala nästan 300 kr när risken är stor att det inte kommer ge mig nåt. Är det nån som är medlem där redan som skulle vilja kolla om det finns en grupp för min stad (Southend-on-Sea) och hur stor den är isf? Vore jättesnällt isf.

Svar på tråden Gravida i England?