• Kevlarsjäl87

Hjälp mot skorv?

Hejsan.

Jag har en son på snart 5 månader som har skorv.
    Vi har testat olja och borsta bort det. Vi har oxå testat den salvan Borago 2 ggr. Men det går ändå inte bort helt....så några andra tips på vad som funkar?

• Svar på tråden Hjälp mot skorv?
  • Duvmamma

Det kan ta ganska lång tid att få bort skorv, det är bara att fortsätta att smörja med olja och borsta innan badet och försöka hålla huvudet insmort så attdet inte blir torrt. blir det riktigt tjockt med skorv kan du klösa bort det med nageln lite försiktigt.

Min son blev väldigt torr och irriterad en tid och då smorde vi honom med 1% kortisonkräm (inte salva) i ngn dag morgonoch kväll. Hoppas det blir bättre snart, men som sagt skorv kan hänga med mycket länge!

• monkan10

tror inte det finns så mkt mer att göra.. låt det va, m tiden försvinner det!

• limla

Vår son har haft lite skorv och då köpte jag "salicylsyrevaselin 1 %" på apoteket.. Och den funkade på honom..

Man smörjer ett tunt lager där skorven är, låter det sitta i 3 - 4 timmar och sedan kammar du bort skroven med en finkam (jag anv. en lusskam).
    Och efter det tvättar du håret med ett milt schampoo så många ggr det behövs för att resten av salvan ska försvinna..

Hoppas att detta funkar om du provar detta!

• DunderFrida

Babyolja i håret som sitter i några timmar sen tar man en luskam i plast som finns på apoteket. Brukar funka. Kan hända att skorven kommer tillbaka några gånger men då är det bara att göra om proceduren. Dom blir alldeles knallröda i hårbotten men det är ingen fara.

• Mamma ica

På vår son har Borago fungerat bra, den ska man ju smörja med tre gånger om dagen i 10 dagar och sedan en till två gånger i veckan. Vet inte hur länge ni försökte.

• Kevlarsjäl87

Tack för alla tips! Jo jag har kört borago i 10 dagar och sedan 2 ggr i veckan har gjort detta 2 grr! Så känns som om man smörjt han konstant sedan i slutet på November.

Men sen är han rätt torr i huden med...kan de spela någon roll? Typ om han både har skorv och är torr i hårbotten. För de sitter mest längst bak på huvudet.

• thaangel

Jag körde oxå med babyolja å kammade.Det försvann direkt:)

• Miloun

Använder Weleda Baby´s produkter till min 2 mån son, bl a Calendula Wind and Weather Cream ( vattenfri)  mot skorvliknande utslag i pannan och mellan ögonbrynen och det har funkat superbra, har även gjort underverk med mina spruckna händer...HAr inte prövat på hans huvud men det kan säkert funka bra då du skriver att han är torr...{#lang_emotions_smile} Å ett stort plus tycker jag är att Weledas produkter inte innehåller några mineraloljor och parabener som slår ut hudens naturliga egna funktionersom många andra produkter på marknaden tyvärr gör{#lang_emotions_smile} Lycka till!

• JLS
    limla skrev 2010-01-17 12:44:41 följande:
    Vår son har haft lite skorv och då köpte jag "salicylsyrevaselin 1 %" på apoteket.. Och den funkade på honom..Man smörjer ett tunt lager där skorven är, låter det sitta i 3 - 4 timmar och sedan kammar du bort skroven med en finkam (jag anv. en lusskam).Och efter det tvättar du håret med ett milt schampoo så många ggr det behövs för att resten av salvan ska försvinna..Hoppas att detta funkar om du provar detta!
    Använde samma och den var den enda som fungerade

Låt det verka några timmar och ta bort med en fin kamm alternativt försiktigt med fingernageln.
    Julia 08 och bf mars 2010
  • Norr

Vi har testat nästan allt mot skorv salicylsyrevaselin, borago och vanlig barnolja. Kammat bort osv men min uppfattning är att det ändå kommer tillbaka efter en dag eller två. vår son kliar jättemycket på huvudet trots att vi smörjer in honom med barnolja 2 ggr/dag med barnolja och får stora rivsår i huvudet. Det ser inte fint ut... =/

Vart köper man weledas produkter?! Känner mig smått desperat efter att hitta något som kan hjälpa honom att åtminstone sluta klia på huvudet...
Svar på tråden Hjälp mot skorv?