Hjälp mot skorv?
Hejsan.
Jag har en son på snart 5 månader som har skorv.
Vi har testat olja och borsta bort det. Vi har oxå testat den salvan Borago 2 ggr. Men det går ändå inte bort helt....så några andra tips på vad som funkar?
Hejsan.
Jag har en son på snart 5 månader som har skorv.
Vi har testat olja och borsta bort det. Vi har oxå testat den salvan Borago 2 ggr. Men det går ändå inte bort helt....så några andra tips på vad som funkar?
Låter helt galet, men fick tipset att smörja rumpan med Borago 2 ggr om dagen och det hjälpte på ngn vecka.. tro det eller ej!
Jag anväde Miniderm på min dotters skorv, funkade kanon! Smörjde på huvudet ett rätt tjockt lager i kanske 3 kvällar i rad. Sen blev skorven som smör..tog bara min nagel och drog lite lätt så lossnade allt.. Testa!!
Borago funkade för oss oxå. Efter jag kört flera gånger per dag i några dagar brukar det vara dags för ett bad..dränker då in det lilla huvudet i olja (weledas produkter här med!!) och tar fram en mjuk tandborste och tar försiktiga tag i cirklar=skorven borta!
Vill bara tipsa allmänt om mandelolja - det är en mycket bättre olja än den vanliga barnoljan. Den använder jag mot min sons skorv. Jag masserar huvudet med en blöt frottétvättlapp och sen smörjer jag med mandelolja. Funkar jättebra.
Vår son hade jättemycket skorv och jag provade allt kändes det som. Borago, barnolja, salicylsyrevaselin, peta bort den, låta den vara mm. Den kom alltid tillbaka! Gick tillslut till en läkare som rådde mig att köpa Mildison och smörja in skorven morgon och kväll en vecka, och efter det försvann den. Kom tillbaka ett par små fläckar senare men då smorde jag igen sen var huvudet fint. Varje morgon när krämen hade verkat under natten petade jag försiktigt bort skorvkakorna och smorde på ny salva. Mildison är en svag kortisonkräm och den läkte ut skorven och den röda inflammationen i huden där skorven satt.
Måste den bort då??? Har inte brytt mig om att försöka få bort det på mina barn. Det är ju inget de lider av...
Skorv kan sitta kvar i mååånga år! Syrrans son har det fortfarande och han är 6 år gammal
Jag har precis "avskorvat" vår son på 2 år. Jag har tänkt göra det långe, men inte kommit mig för eftersom han har så mycket hår, så det kändes liksom jobbigt att ta itu med
Jag gjorde så att jag först smorde in hela hans huvud med olivolja och masserade länge och väl. Lät det sedan sitta i 1-2 timmar och sedan gjorde jag ordning ett bad åt sonen.
Blötte ner hela håret och hårbottnen ORDENTLIGT med vatten och masserade ett tag
Medan han satt och lekte med sina badleksaker så började jag "krafsa" bort skorven med mina naglar. Allt fastnade såklart i håret och då tog jag fram en fintandad kam och kammade ut allt.
För att detta ska funka så måste man ha ett barn som står ut med att man pillar/krafsar/donar på, annars blir dom grymt rastlösa....
Försvarets hudsalva :D, min son hade dock bara lite lite vid ögonbrynen
http://livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/
Har bara skummat igenom tråden så jag kanske upprepar det någon annan sagt.
Vår dotter hade väldigt mycket skorv. Försökte jag pilla bort det lossnade det stora hårtussar.
Tog babyolja och smorde in på huvudet i badet. Sen tog jag en begagnad mjuk tandborste och borstade bort det. Efter 2 bad var allt borta. Nu gör jag så 1 gång varannan och skorvet har mindskat.
Vi har börjat använda mini derm på skorven, sedan dess har inte våran son haft någon skorv alls. Och han hade MYCKET skorv innan.