• viracocha

Hade du ont efter kejsarsnitt?

(Skriver igen med ny rubrik och hoppas på fler svar)

De senaste dagarna har tjejer runt omkring ig pratat om att de vill göra kejsarsnitt för att slippa smärta. Jag kan förstå tanken för jag tycker inte heller om att ha ont. Men under min dotters förlossning hade jag inte speciellt ont för epiduralen verkade finfint och sammandragningarna innan jag kom till sjukhuset var inte så jobbiga heller. Dessutom kände jag mig helt återställd strax efter allt var över.

Jag undrar om kejsarsnittet ni gjorde var smärtfritt. Jag menar, eftersom det är en operation måste väl det göra ont efteråt eller? Hur var det för er? Förflyttar man liksom inte bara det onda till en mer utdragen period efter barnet har kommit istället?

• Svar på tråden Hade du ont efter kejsarsnitt?
  • siamusen

Är nog väldigt individuellt.

Efter mitt första snitt hade jag bara lite ont när jag skulle ta mig ur sängen.

Efter mitt andra brände det lite men det var inte speciellt farligt alls.

Efter det tredje hade jag inte ens ont alls.

Vad det beror pa att jag haft sa lite ont vet jag inte och jag vet samtidigt att det finns de som har haft enormt ont.

• Jennass

Jag hade så ont att jag trodde att jag skulle DÖ. Bokstavligt talat.

Jag blev akutsnittad för att bebisens hjärtljud sjönk. Hade a l d r i g valt det själv som "förstaval".
     Operationen i sig gjorde inte ont alls. Man är ju bedövad. Men efteråt.. ojojoj... det är en typ av smärta som jag aldrig någonsin känt, värkarna var SKÖNA i jämförelse..

• Trollet Ludenben

Efter första snittet hade jag så helvetes ont. Jag kände av det ett år efteråt, att de drog och kändes ömt och obehagligt. Det var ett joel cohen-snitt (det som många kallar bikinisnitt)

Efter andra snittet hade jag inte ont alls långt efteråt. Var snabbt igång med annat. Visserligen tog det två dagar innan jag reste mig upp efter det snittet med det berodde på att jag var kopplad till syrgas och hjärtövervakning men när jag reste mig upp så hade jag ont bara första gångerna jag tog mig upp. Det drog inte alls eller stramade efteråt som det första. Det var länge sen nu jag kände något av det det över huvudtaget och det är snart 11 mån sen snittet. Det var ett meddelinjesnitt.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Luzita

jag hade ett planerat snitt pga säte och själva operationen känns inte alls pga all bedövning. Jag hade inte heller ont efter operationen eller de första veckorna. Men efter ca en månad började jag få ont, och jag antar att det är för att jag började anstränga mig mer. Men det var inte någon jättehemsk smärta förutom under en dag då jag burit massa kassar (dumt), så hade jag svårt att resa mig. Men efter 4 månader kände jag inget alls längre. Det var absolut inte särskilt hemskt. Det var ett väldigt "enkelt" sätt att föda barn på kan jag säga, hehe. Men jag kan tänka mig att det är väldigt olika från gång till gång och från person till person.

Leonel 090722
  • Cecese

Under snittet har jag ju inte haft ont men efteråt har det gjort rätt rejält ont.
    Efter första akutsnittet var det fruktansvärt och första 3 veckorna var jag helt handikappad pga smärtan. Det tog flera månader innan jag var helt smärtfri. Den smärtan jag upplevde efter första snittet var värre än värkarbetet med alla 3 barnen tillsammans och jag skulle hellre föda 10 barn på rad än genomgå den smärtan igen.

Smärtan efter andra akutsnittet var helt ok, klart det gjorde ont men inte alls lika ont som efter första snittet.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • åsis

Jag har gjort två snitt och inte haf ont alls efter något av dem. Möjligtvis lite under första dygnet, men jag var uppe och duschade.
    Hade inte valt snitt om det inte blivit komplikationer första gången så det blev akut.

• Onyxalis

Jag födde första sonen vaginalt och den andra med planerat snitt (komplikationer) och jag skulle aldrig, aldrig, aldrig välja snitt framför en vaginal förlossning. Själva operationen kändes inte men efteråt hade jag grymt ont.
    Visserligen klarade jag att åka hem morgonen efter snittet men hade inte maken varit hemma hade jag inte haft en chans att klara av barnen själv.

• Leopi

har än gjort ett snitt och det gjorde vansinnigt ont när jag skulle ställa mig upp för första gången samma dag och sen hade jag ganska ont de närmaste dagarna...jag har en underbar man som gjorde att jag inte tog några tunga lyft de första veckorna, han skötte all handling mm... så tror det hjälpte...sen har det stramat en del efteråt och känts lite obehagligt ibland. nu är det snart två år sen ochhar inte kännt av det det senaste året. nu ska jag snittas igen om en månad.

• sandra1978

Jag blev akutsnittad och hade fruktansvärt ont i 2 veckor efteråt.
    Snittet sprack upp och det blev infekterat.

Jag vill aldrig mer snittas.

• Gaby 01

Jag tror att det kanske kan vara lite värre med akuta snitt/urakuta snitt för då ska barnet bar ut och det så fort som möjligt.
    Vid ett planerat så går det ganska så lugnt och planerat till väga (jag har gjort bägge så jag har upplevt skillnaderna) och jag hade också mycket mindre ont vid det planerade. Snittet blev också mindre vid det planerade.

Visst gör det ont efteråt men idag finns så bra medicinering att man faktiskt helt kan få bort smärtan om man sköter intervallerna rätt och säger till i tid och inte försöker härda ut och vara duktig.

Jag kan förstå de som väljer snitt, kanske inte så mycket för att slippa smärtan vid vaginal födsel, utan mer för att veta att allt går bra. Att man kommer få ett barn utan skador från en vaginal födsel som går fel. Jag har ännu aldrig hört ett planerat snitt där barnet fått handikapp av syrebrist eller att det blir ett dödsfall. Däremot att akuta snitt kan gå tokigt då man är ute i sista sekunden. Så för mig på andra barnet så var valet lätt, det blev ett planerat snitt.

Svar på tråden Hade du ont efter kejsarsnitt?