Inlägg från: WildaMathilda |Visa alla inlägg
  • WildaMathilda

äggdonation?

Hej murramutt (sjukt roligt alias!)

Det borde finnas fler som du! Jag har läst att ca 150-200 personer genomgår äggdonation per år i Sverige. Jag har också läst att det bara finns ca 50 donatorer per år i Sverige.
    Därför är köerna för att få ägg långa och många åker istället utomlands där väntetiderna är kortare och det är mer vanligt med äggdonation.
    Jag tycker att du är fantastisk som vill donera!!

Nu vet jag ju inte var du bor men de stora sjukhusen i Sverige jobbar med äggdonation. Sök på kvinnoklinik eller infertilitet t.ex.. Jag vet att Karolinska sjukhuset i Huddinge, Akademiska sjukhuset i Uppsala och Umeå

Här är några länkar:

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Aggdonation/

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx

www.alltombarn.se/villhabarn/aggdonation-1.27359/fler-donatorer-behovs-garna-med-utomnordiskt-ursprung-1.27354

www.alltombarn.se/aktuellt/lang-vantan-pa-aggdonation-1.2877

Tusen tack!!

• WildaMathilda

Man inte biologisk mamma om man donerar ägg. Man är genetisk mamma om man nu kan kalla det mamma. Man bidrar med ett ägg som bär på gener. Det är därför en donator måste genomgå noggranna tester. Så att inga sjukdomar förs vidare t.ex..

För er som behöver och vill lära er mer: läs gärna lite om epigenetik också. Att donera ägg är inte samma sak som att vara bärare av ett barn ur en genetisk påverkans synvinkel. Miljön påverkar i allra högsta grad. Därför är den som bär på barnet med och påverkar genetiken ur en omgivningsaspekt. Så att det barn som finns till genom äggdonation är inte ett halsyskon. Det är i så fall ett "en-tredjedels-syskon" om man vill hålla fast vid den uråldriga synen att äggdonation skulle vara något biologiskt.

epigenome.eu/sw/1,3,0

Och den här forskningen har fått nobelpris. Till skillnad från stenåldersåsikter som vädras i tid och otid.

• WildaMathilda

Jag tror faktiskt att det är en felskrivning av journalisten. För det är helt fel. Jag ringer Outi Hovatta på måndag och återkommer till dig. Så slipper du leva i ovisshet.

Till dess kan du läsa denna enkla förklaring så kanske du förstår:

www.abctidning.se/x0506f.html

Kan inte du starta en egen tråd som heter "Vi som är emot äggdonation?" istället för att förstöra och uppröra i en tråd där trådstartaren står för något fantastiskt och snällt gentemot sina medmänniskor? Du förstör något som är fint och bra.
    Förutom att vi som genomgår allt vad äggdonation och ivf-behandlingar innefattar så ska vi också behöva "försvara" våra privatliv för såna som du.
    Fråga dig själv vad du får ut ur den här diskussionen. Fråga dig själv varför du var tvungen att skriva de kommentarer du skrev. Fråga dig själv varför du vill hävda dig i en så känslig miljö. I en tråd där någon vill hjälpa andra.

För övrigt så tycker jag idkar du "falsk marknadsföring" (lekmannauttryck i dagligt tal i detta fall således ingen juridisk mening) av dig själv med ditt alias "livet leker". Ingen som domderar och trycker ner andra i skorna kan ha ett liv som leker.

För alla ÄD-tjejers skull så återkommer jag när jag har fått tag på Outi men utöver det så tänker jag inte ödlsa mer energi på ditt trams.

• WildaMathilda

Nej, jag tänker inte ringa till Outi. Jag orkar faktiskt inte bry mig. Lägger ner det här eftersom jag faktiskt bidragit till att en från början så fin tråd har blivit helt raserad.
    Skittrist.

Svar på tråden äggdonation?