Inlägg från: AnnaPuddel |Visa alla inlägg
  • AnnaPuddel

äggdonation?

Jag tror jag ska göra det i framtiden. men jag har inga barn än och jag vill se hur ser känns i framtiden innan jag gör nått..

Jag tycker det är jättemys att du vill donera ägg..

you go girl!make ppl happy

• AnnaPuddel
    Historia [redigera]

Begreppet biologi, i modern bemärkelse, började introduceras från omkring mitten av 1700-talet och i början av 1800-talet användes det av framstående vetenskapsmän som Jean-Baptiste de Lamarck. Gregor Mendel och Charles Darwin är andra framstående personer som bidragit mycket till biologins utveckling. Redan på 600-talet f.Kr frågade sig dock den grekiske filosofen Thales från Miletos var livet kom ifrån. Det svar han kom fram till på den frågan grundat på sina observationer var enligt Aristoteles eftermäle om honom vattnet.

Centrala begrepp [redigera] Cellen, livets minsta enhet, bär arvsanlag och förökas genom delning. Evolution, studiet av hur arvsanlag varierar och utvecklas. Genetik, ärftlighetslära, studiet av cellens genetiska information i form av DNA.
  • AnnaPuddel
    Biological parents and parental testing

The term biological parent refers to a parent who is the biological mother or father of an individual. While an individual's parents are often also their biological parents, it is seldom used unless there is an explicit difference between who acted as a parent for that individual and the person from whom they inherit half of their genes.

• AnnaPuddel
    livet leker skrev 2010-02-28 20:14:53 följande:
    Såklart det är så.
    det fattar ju vem som helst som vet vad "biologi" är
  • AnnaPuddel
    genetic parents

The individuals who together conceive a child; this term is generally used to refer to the genetic parents of an adopted child. More popularly used descriptive terms are "birthparents" or "biological parents" of a child. Sometimes the term "genetic parents" is contrasted to the term "psychological parents." The psychological parents are the individuals the child mentally and emotionally identifies as parents. (See also BIRTHPARENT; PSYCHOLOGICAL PARENT.)

• AnnaPuddel

genetic parent     0.09 sec. DIV.Ov{width:550px} OvResults=0; ad_channel="6957719522"; AdsNum=5; OriginalURL="medical-dictionary.thefreedictionary.com/genetic+parent"; google_page_url=OriginalURL; google_language = "en"; google_max_num_ads = '20'; window.onerror=myerror; kw2="genetic parent"; google_kw =kw2 kw = google_kw; g_kw=1; google_ad_channel=ad_channel; write_ads(AdsNum, 0, 1)

genetic parent
    Biological parent Social medicine A person who conceived a child, typically the biological parent of an adopted child
    medical-dictionary.thefreedictionary.com/genetic+parent
  • AnnaPuddel
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:45:56 följande:
    Det är en 15 år gammal debattartikel. Äggdonation har varit tillåtet i Sverige sedan 2003 och det har hänt oerhört mycket på det här området sedan dess.
    du har ju helt klart inte läst biologi och du inte fattar att DNA forskning är en grundstenen i att bestämma vem som är biologiska föräldrar till ett barn..
  • AnnaPuddel

genetik

genetik, ärftlighetslära, vetenskapen om genomets (arvsmassans) uppbyggnad och funktion, uppkomst av förändringar av generna (arvsanlagen) samt biologisk variation. Se vidare gen och genteknik.

biologiska föräldrar

biologiska föräldrar, den kvinna och den man som avlat barnet.

genetisk

genetisk, om något som är ärftligt eller har samband med ärftlighet, i motsats till det som är miljöbetingat, förvärvat.

www.ne.se

eller är du smartare en nationalencyklopedien också?

• AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 20:51:16 följande:
    Läste du igenom din inkopierade text själv? "Den kvinna som fött barnet har varit både den biologiska och genetiska modern. Om donation av ägg skulle tillåtas kommer denna grundsten att ändras. Enligt den definition som SMER använder sig av i sin promemoria ska med genetisk moder anses den som donerat ägget. Den som bär barnet anses som biologisk såväl som social moder eftersom barnet kommer att vårdas av henne."
    jupp,..
  • AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 20:51:16 följande:
    Läste du igenom din inkopierade text själv? "Den kvinna som fött barnet har varit både den biologiska och genetiska modern. Om donation av ägg skulle tillåtas kommer denna grundsten att ändras. Enligt den definition som SMER använder sig av i sin promemoria ska med genetisk moder anses den som donerat ägget. Den som bär barnet anses som biologisk såväl som social moder eftersom barnet kommer att vårdas av henne."
    att anses som nånting gör inte att man är det..det är ju där problemet ligger.
  • AnnaPuddel
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:54:16 följande:
    Det här är en sammanfattning helt utan nyanser. Återkom när du läst en forskningsrapport på området och svara gärna på min fråga. Tror du att läkarna på IVF-kliniken ljuger på sin hemsida? De har till skillnad från dig många års utbildning och erfarenhet på området.
    du får tro som du vill..krångla till det som bara helvete om du känner att ditt liv blir gladare då,...

jag tycker fortfarande att den enda genetiska och biologiska mamman är den som för över sina gener till barnet.
  • AnnaPuddel
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:57:39 följande:
    Har du problem med svenskan vännen?
    hängde du inte med? jag fattade
  • AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 21:00:01 följande:
    ...och dina argument börjar också sina.
    du kan ju se det så...i dont.
  • AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 21:04:12 följande:
    ...och vad är då genetisk?
    genetik är en gren av biologi.
  • AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 21:13:35 följande:
    Varför svarade du inte på mina frågor till dig, varför svarar du på det jag skrivit till livet leker? Utveckla ditt svar "genetik är en gren av biologi."?
    oj ursäkta..jag ska försöka att vara mindre dominant i tråden : hehe
Svar på tråden äggdonation?