Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

äggdonation?

WildaMathilda skrev 2010-02-27 12:10:28 följande:
    Man inte biologisk mamma om man donerar ägg. Man är genetisk mamma om man nu kan kalla det mamma. Man bidrar med ett ägg som bär på gener. Det är därför en donator måste genomgå noggranna tester. Så att inga sjukdomar förs vidare t.ex.. För er som behöver och vill lära er mer: läs gärna lite om epigenetik också. Att donera ägg är inte samma sak som att vara bärare av ett barn ur en genetisk påverkans synvinkel. Miljön påverkar i allra högsta grad. Därför är den som bär på barnet med och påverkar genetiken ur en omgivningsaspekt. Så att det barn som finns till genom äggdonation är inte ett halsyskon. Det är i så fall ett "en-tredjedels-syskon" om man vill hålla fast vid den uråldriga synen att äggdonation skulle vara något biologiskt. epigenome.eu/sw/1,3,0 Och den här forskningen har fått nobelpris. Till skillnad från stenåldersåsikter som vädras i tid och otid.
    Tack för att du nyanserade de här frågorna. Många fördomar som föds pga okunskap... Kanske ska man lägga till att den som donerar ett ägg inte har några juridiska skyldigheter eller rättigheter gentemot barnet heller. Det är verkligen en oerhört stor skillnad på att vara genetisk donator av ett ägg och att vara biologisk mamma.
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • villsågärna38
    murranmutt skrev 2010-02-01 15:55:30 följande:
    Men nu ville inte jag veta om folk tycker att det är rätt eller inte. Jag ville ha information.
    Tack för att det finns sådana som du Kram
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 13:56:58 följande:
    Klart man blir biologisk mamma! Alla generna är ju från donatorn, allt som ägget innehåller är från donatorn! Så du menar att man blir biologisk när man adopterar oxå eller?
    Man blir genetisk mamma, inte biologisk mamma. Det är inte samma sak. Läs på lite...
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då? Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet. Källa RFSU
    Hur kan du jämföra surrogatmödraskap och äggdonation? Det är inte alls samma sak. När det gäller äggdonation så blir donatorn genetisk mamma och den som bär barnet biologisk mamma. Forskning visar även att den biologiska modern påverkar barnet i stor utsträckning, det är inte bara generna som är viktiga utan även den miljö som fostret har. Jag har genomgått utredning för äggdonation, talat med flera läkare som har mångårig erfarenhet av äggdonation och även läst mycket på området. Om du vill starta en tråd rörande dina negativa åsikter om äggdonation - går då det men i den här tråden är det helt OT. Det var inte det som TS var ute efter och du håller dig inte till ämnet utan kritiserar bara andra människors val på ett rätt nedlåtande sätt.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 14:51:13 följande:
    Nej varför skulle de bli det? Om man adopterar bär man inte barnet i sin mage i 9 månader. Förstår du inte skillnaden eller är det bara så att du inte vill förstå?
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 21:20:11 följande:
    Okey då, men eftersom du är säker på att donatorn inte är biologisk mamma får du gärna länka till källa.. Men du ger väl upp redan nu eftersom du vet att du har fel..
    Eftersom du hela tiden skriver saker som är OT och totalt har sabbat den här tråden vars syfte var något helt annat så kommer jag inte att kommentera dina inlägg mer. Du har så tråkig attityd att det inte är värt ansträngningen.

TS - har du fort frågor. Inboxa gärna. Ett bra tips är också äggdonatorernas tråd under Svårt att få barn och Äggdonation. Kramar
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 13:32:55 följande:
    Jag tror ialla fall att donatorn blir biologisk mamma, likadant när en spermadonator är biologisk pappa!  Källa på ditt påstående??
    Kan inte du lämna den här tråden nu?
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 14:10:12 följande:
    Ge mig bara bevis på att mottageren skulle bli biologisk mamma. Eftersom ni påstår att det är så måste ni ju kunna länka till en källa. I så fall skulle ju en spermadonator inte vara biologisk pappa heller?? Inte sant?? Är det inte galet att ni tror att det är så?? Ni lurar ju er själva.
    Menar du att jag är galen och lurar mig själv? Tack för den trevliga kommentaren, du har verkligen stor respekt och förståelse för andra människors situation. Jag tror bara att du är här för att mucka. Hur många pappor bär barnet i sin kropp i 9 månader? Förstår du inte skillnaden...
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då? Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet. Källa RFSU
    Här har du din källa...
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 14:44:52 följande:
    Här har du din källa...
    Det går ju att använda det RFSU:citat som du själv lagt in här i tråden som källa för våra argument om du inte tror att överläkare och kurator på Huddinge som jag träffat har koll på läget. Tekniskt sett kan man jämföra ett fullständigt surrogatskap med ÄD. Dvs vid fullständigt surrogatskap så blir surrogatmodern biologisk mamma (det är inte hennes ägg) och den person som ägget kommer ifrån blir genetisk mamma. Detta går inte att jämföra med spermadonator eftersom män inte bär barn i sin mage, där är det antingen eller dvs den som donerar blir både biologisk och gentetisk pappa. Den som tar emot spermadonationen blir dock juridiskt sett förälder och pappa i praktiken.
Svar på tråden äggdonation?