Inlägg från: lostin |Visa alla inlägg
  • lostin

äggdonation?

livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då? Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet. Källa RFSU
    Hmm...läs din egen text igen. Eller, låt mig förklara det enklare:
    Om jag vill bli gravid, och ett ägg från mig befruktas via insemination, så blir jag både den genetiska och den biologiska mamman (genetiska eftersom ägget kommer från mig, och ägget bär på mina gener, biologiska eftersom ägget bärs, växer, och utvecklas i min kropp), men om ägget kommer från en annan kvinna, och planteras in i mig, så blir jag endast den biologiska mamman (inte den genetiska eftersom ägget kommer från en annan kvinna).
    Så svaret på din fråga är; den kvinna som bär ägget (där ägget får utvecklas till ett foster, och sedan en baby) är också den biologiska mamman. Inte så svårt va'?

Generna spelar viss roll när det gäller anlag för barnet. Vi kan börja med att utseendet kan ju förstås bli likt den genetiska mammans. De kvinnor som donerar ägg får genomgå tester, just för att man ska kunna försäkra sig om att donatorn inte har någon sjukdom i generna. Men, den biologiska mammans roll är minst lika tungt vägande.
    Det har framgått att tvillingar, som båda har samma genetiska arv, men inte växer upp tillsammans blir väldigt olika beroende på hur deras miljö runt dem ser ut.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 16:27:18 följande:
    det är ingen källa på ditt påstående!
    OK, eftersom du inte förstår ditt eget inlägg från RFSU, så kommer här källor. Dessa är dock på engelska, så om du inte skulle förstå dessa heller så kan jag gladeligen översätta till dig. När du sedan har läst (och förhoppningsvis förstått texten) så kan du få erkänna att du hade fel. Definitionen på biologisk kontra genetisk mamma är solklar för de flesta, och du borde vara tacksam för att vi nu har upplyst dig så att du inte behöver gå omkring i resten av ditt liv och inte riktigt vara "haj" på begreppen...

Biologisk mamma: In the case of a mammal such as a human, a pregnant woman gestates a fertilized ovum. A fetus develops from the viable fertilised ovum or 'embryo'. Gestation occurs in the woman's uterus from conception until the fetus (assuming it is carried to term) is sufficiently developed to be born. The woman experiences labor and gives birth. Usually, once the baby is born, the mother produces milk via the lactation process. The mother's breast milk is the source of anti-bodies for the infant's immune system and commonly the sole source of nutrition for the first year or more of the child's life. Länk: en.wikipedia.org/wiki/Mother

Genetisk mamma: The mother who provided the egg from which an embryo developed and, therefore, contributed to the genetic makeup of the ensuing child. Länk: www.yourdictionary.com/law/genetic-mother

För att reda ut begreppen ytterligare för dig, läs här om äggdonation:
    en.wikipedia.org/wiki/Egg_donation

Så, ett ägg från en kvinna planteras in i en annan kvinnas kropp, vilket gör den andra kvinnan till biologisk moder, medan den första kvinnan fortfarande endast har titeln genetisk moder.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 16:55:17 följande:
    Det står att kvinnan som bär barnet är biologisk, men inte under dom omständigheterna att ägget är från en donator?
    Åh Herre min skapare. Du förstår fortfarande inte? Ja, kvinnan som bär barnet är biologisk mamma, men du menar att om ägget är från en annan kvinna så är det den andra kvinnan som är biologisk moder endast för att ägget kommer från henne, och då är inte kvinnan som bär barnet biologisk mamma längre, eller är BÅDA kvinnorna biologiska mödrar?

Läs mina länkar IGEN; en biologisk mamma är den som bär ägget i sin kropp, och låter ägget utvecklas till ett barn längre fram på resan. Oavsett om ägget kommer från henne eller någon annan.
    En genetisk mamma är den som ägget härstammar ifrån, oavsett om ägget växer och utvecklas i hennes kropp eller någon annans.
    Så, jag som har fött flera barn själv är alltså både genetisk- och biologisk mamma till mina barn. Det är svårt det här för dig va'?
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 17:20:30 följande:
    Så en spermadonator är biologisk men när en ÄD donerar blir hon inte biologisk eftersom nån ANNAN bär på hennes ägg, är det det du menar? Så om jag skulle donera ägg- skulle det barnet inte vara halvsyskon med mina barn?
    Just precis, en äggdonator blir inte biologisk mor om någon annan bär på henns ägg, hon är dock genetisk mor.
    Om du donerar ägg, så blir det barnet genetiskt halvsyskon med de barn du har burit, dvs de har samma arvsmassa ur genetisk synpunkt. Dock blir barnet inte ett biologiskt syskon med dina barn, eftersom barnet har burits av en annan kvinna.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 18:42:33 följande:
    Det är dina egna slutsatser, mammans om bär barnet tillför NADA till barnet, allt finns redan i ägget, som kommer från nån ANNAN, alltså blir barnen halvsyskon.
    Nej, det är faktiskt inte mina slutsatser, har du ens läst de länkar jag postade innan? Du har fel igen, mamman som bär barnet tillför inte gener - korrekt. Men det som tillför fostret näring (dvs moderkakan) kommer uteslutande från den gravida kvinnan, dessutom påverkar den gravida kvinnans leverne fostrets utveckling. Donatorns uppgift är att lämna ifrån sig ett friskt och funktionsdugligt ägg, mottagarens upp gift är att se till att ägget utvecklas och får allt det som ägget är i behov av för att kunna utvecklas till ett barn.
    Det "enda" som finns i ägget är gener, men det har gjorts sociala tester som visar att även om generna inte kommer från den biologiska mamman, så utvecklas barnet efter hur den biologiska mamman uppfostrar, och fostrar sitt barn, även miljön runt barnet påverkar.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 19:20:58 följande:
    Såklart miljön påverkar!! Att hon blir mamma o säkerligen minst lika bra eller bättre än genomsnittet o bla bla- Men hon blir inte biologisk när ägget kommer från en annan kvinna. Punkt.
    Ja, det där är nog mer din personliga åsikt mer än något annat, för ur medicinsk-, genetisk-, och vetenskaplig synpunkt så är den kvinna som bär och föder ett barn biologisk mamma, oavsett om ägget ursprungligen kommit från henne eller ej.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 19:20:58 följande:
    Såklart miljön påverkar!! Att hon blir mamma o säkerligen minst lika bra eller bättre än genomsnittet o bla bla- Men hon blir inte biologisk när ägget kommer från en annan kvinna. Punkt.
    ...och du kan tycka att det är känslomässigt svårt att ta in att en kvinna väljer att donera sina ägg till ofrivilligt barnlösa, eftersom dina känslor säger dig att de donerade äggen är syskon till de barn som donatorn har fött. Det här handlar inte om känslor, i dessa situationer får man bortse från hur man känner, JAG vet inte om jag hade velat donera ägg, och det är för att det känslomässigt hade känts konstigt för mig. Men jag har full förståelse och respekt för de kvinnor som gör det! Dina kommentarer handlar mest om att du tycker själva donationen är fel, men faktum kvarstår (än en gång, läs länkarna) gällande biologisk- och genetisk moder.
    Du verkar dessutom ha extremt svårt för att erkänna att du har fel, jag menar inte att dina känslor är fel, för du har rätt att känna och tycka vad du vill. Men när du påstår att allt det vi har visat dig är inkorrekt, så får du också vara beredd på att möta motstånd.
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:05:04 följande:
    En biologisk mamma är ju den som gett sina gener till barnet.
    Skämtar du nu Anna?
    Jag börjar, på fullt allvar, bli rädd nu. Har ni inte gått i skola? Skippade ni biologilektionerna?
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:42:27 följande:
    www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=...
    Läste du igenom din inkopierade text själv?

"Den kvinna som fött barnet har varit både den biologiska och genetiska modern. Om donation av ägg skulle tillåtas kommer denna grundsten att ändras. Enligt den definition som SMER använder sig av i sin promemoria ska med genetisk moder anses den som donerat ägget. Den som bär barnet anses som biologisk såväl som social moder eftersom barnet kommer att vårdas av henne."
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:52:37 följande:
    att anses som nånting gör inte att man är det..det är ju där problemet ligger.
    Lite pinsamt för dig att du postade en länk som snarare stjälper dina argument än hjälper dem. Pinsamt.
    livet leker skrev 2010-02-28 20:55:19 följande:
    Anses. Japp. Men inte ÄR, inte sant?
    ...och dina argument börjar också sina.
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:56:17 följande:
    du får tro som du vill..krångla till det som bara helvete om du känner att ditt liv blir gladare då,... jag tycker fortfarande att den enda genetiska och biologiska mamman är den som för över sina gener till barnet.
    Ärligt, jag kunde inte bry mig mindre om vad du tycker, vi snackar fakta här nu, försök att hålla dig vaken. Får jag fråga dig en sak, eftersom du helt plötsligt blivit "biologi- och genetikexperten" här trots din ringa ålder;
    Varför tror du att det ens kallas biologisk mamma, och genetisk mamma? Varför skulle det finnas två skilda namn när de står för samma sak? Vilken är din teori om detta?
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 21:03:21 följande:
    Inte fan vet jag.. men biologisk är den ägget eller spermierna kommer ifrån.
    ...och vad är då genetisk?
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 21:05:34 följande:
    genetik är en gren av biologi.
    Varför svarade du inte på mina frågor till dig, varför svarar du på det jag skrivit till livet leker?
    Utveckla ditt svar "genetik är en gren av biologi."?
  • lostin
    livet leker skrev 2010-03-03 21:11:17 följande:
    Lessen om jag förstört nått, med tom Kjell Wånggren, överläkare och medicinskt ansvarig på reproduktionscentrum, Akademiska sjukhuset skriver:  Donatorn lämnar också en kort levnadsbeskrivning om sin familjesituation, utbildning, yrke och intressen. Även ett svartvitt kort finns kodat till donatorn. Syftet är att barn ska kunna söka sina rötter. Sverige är ett av få länder där barn som blivit till efter ägg- eller spermiedonation har laglig rätt att senast vid 18 årsåldern få veta donatorns identitet. Förutom att man ansett det psykologiskt viktigt att barn ska få kännedom sitt biologiska ursprung kan det, enligt Kjell Wånggren, finnas medicinska skäl. ** Outi Hovatta är chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning skriver i en artikel med dig i i SVD: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta" ** Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt och biträdande generaldirektör vid vetenskapliga rådet, är inne på samma tankegångar. Hon skrev i en debattartikel i juli 2002: "Man skapar barn som medvetet berövas sina biologiska föräldrar och därmed sitt genetiska ursprung." "Den biologiska eller sociala ingenjörskonsten kan göra barn till offer för en egocentrisk vuxenvärld." Jag frågar mig bara varför så kunniga människor säger så?
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:

"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."

Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?

Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:

"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).
    Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person."

Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
Svar på tråden äggdonation?