Inlägg från: Bette |Visa alla inlägg
  • Bette

äggdonation?

livet leker skrev 2010-02-28 16:55:17 följande:
    Det står att kvinnan som bär barnet är biologisk, men inte under dom omständigheterna att ägget är från en donator?
    Den kvinna som bär på barnet är biologisk mamma men ej genetisk. Jag tycker även att du ska ta och läsa på lite om detta ämne samt om epigenetik. Det är konstaterat att den som bär barnet påverkar vilka gener som skall framträda i barnet etc.

Att donera ett ägg är som att donera blod, om du donerar blod så vet ju du att det blodet finns i en annan människa. Ett ägg är en cell och inte ett faktiskt liv. Den som donerar ägg borde få vara helt anonym som de är i de flesta andra länder anser jag. Donatorn är ingen mamma, hennes barn har ingenting med det här barnet att göra etc. Om samma embryo skulle växa i en annan kvinnas kropp så skulle barnet se helt annorlunda ut. Tycker som sagt att du skall läsa på lite.

Bette
  • Bette
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:56:17 följande:
    du får tro som du vill..krångla till det som bara helvete om du känner att ditt liv blir gladare då,... jag tycker fortfarande att den enda genetiska och biologiska mamman är den som för över sina gener till barnet.
    Den som föder barnet är biologisk mamma men ej helt genetisk. Läs på om epigenetik, man måste vara påläst.

Bette
  • Bette
    murranmutt skrev 2010-03-02 14:03:45 följande:
    Ja här har det hänt grejer. Jag startade inte denna tråd för att folk skulle börja tjafsa om vad som är rätt eller inte, om man blir biologisk mamma eller inte. Jag har ej kunnat kolla upp något än pga att jag har haft det lite jobbigt efter min förlossning. Men så fort jag blir bättre så ska jag kontakta huddinge. och ska ni fortsätta tjafsa så kan ni starta en ny tråd. tack annars alla för era fina kommentarer och länkar!!
    Du gör en otroligt fin gest som donerar ägg. Var bara tvungen att svara några i tråden, tycker också att de som är emot detta med att donera ägg har gjort din tråd negativ.

Bette
  • Bette
    livet leker skrev 2010-03-03 11:33:54 följande:
    Källa på att det är så? Allt anlag hur barnet kommer att se ut, finns ju i ägget, barnet kommer förmodligen vara lika donatorn!
    Jag tycker att du ska lägga ned, du förstör murranmutts tråd. Sök på epigenetik så kan du läsa på om det.

Bette
  • Bette
    livet leker skrev 2010-02-28 20:14:53 följande:
    Såklart det är så.
    Biologisk är inte samma som genetisk, jag tycker att du skall läsa på innan du skriver sådana kommentarer som du har skrivit i detta forum.

Nu skall allt tjafs med dig upphöra, du har förstört för trådstartaren.
  • Bette
    murranmutt skrev 2010-03-04 19:25:18 följande:
    Nej nu får det räcka!! Ska ni fortsätta förstöra tråden?? Kul att sitta och läsa igenom alla sidor efter råd så är det bara bråk!! Jag trodde ALDRIG att denna tråd skulle bli förstörd men självklart blir den det!! Lägg ner. Jag säger det igen, jag letar inte information om det ni nu sitter och diskuterar, jag ville veta information om hur det går till, mm. Sånt här gör ju så att man bara vill gå ur tråden, man orkar inte sitta och kolla igenom allt. Så ska ni fortsätta diskutera så kan ni göra det i en ANNAN TRÅD!! TACK! Och tack alla för fina svar!!
    Gå till äggdonatorernas sida under svårt att få barn och sedan finns det en tråd för äggdonatorer där, de har mycket svar där till dig. Du får ju hela hormonbehandlingen som vid en IVF, först så sprayar du tror jag så du nedreglerar dig och sedan tar du sprutor, sedan äggplock. Men fråga de i den tråden mer specifikt om hur det fungerar.

Bette
  • Bette
    livet leker skrev 2010-03-04 11:26:37 följande:
    Eftersom hon skriver olika överallt har jag fått följande svar på min mail från henne: (Lägg märke till att INGEN av mammorna blir Biologisk helt plötsligt) Uttrycket biologisk mamma är taget från adoption, och passar inte helt till äggdonation. Vid äggdonation kommer generna från äggdonatorn, men embryot och forstret utvecklas i mottagarens livmoder. Utvecklingsmiljön dvs mottagarens kropp styr den epigenetiska utvecklingen, alltså styr hor genernas läsning sker. Detta sker via till exempel med hjälp av molekylärä mekanismer som heter metylering, acetylering och mikroRNA. Dessa molekyler styr vilka gener kan läsas. Epigetisk styrning har en viktig roll i individens utveckling. Vid äggdonation är mamman den kvinna i vilkens livmoder embryot utvecklas, och som föder barnet. Ordet biologisk mamma är felaktigt i detta sammanhang, och visar okunskap. Biologiska faktorer är alltså delade vid äggdonation. Det som gäller är alltså mamma = kvinnan som bär och föder barnet Äggdonator = kvinna, som donerar ägget, som befruktas med mottagarkvinnans mans spermier. *** Ja, man vet ju inte vad man ska tro, man kan läsa alla möjliga olika fakta om detta ämne
    Det som är bra som du har skrivit är det om epigenetiken, men vad jag vet så är det så att jag är biologisk mamma till mitt barn men ej genetisk. Tycker att det är fantastiskt att det finns äggdonatorer annars skulle inte vi fått vårt efterlängtade barn.

Bette
Svar på tråden äggdonation?