Inlägg från: livet leker |Visa alla inlägg
  • livet leker

äggdonation?

villsågärna38 skrev 2010-02-27 14:53:17 följande:
    Nej varför skulle de bli det? Om man adopterar bär man inte barnet i sin mage i 9 månader. Förstår du inte skillnaden eller är det bara så att du inte vill förstå?
    Källa till att den som donerar ägg inte är biologisk? Det kanske jag som inte förstår.. men jag tror inte på det.
  • livet leker
    JennyCecilia skrev 2010-02-27 15:02:24 följande:
    Klart det gör. Och sen vill du dela in det i termer som du förstår.
    Men länka gärna så jag kan läsa själv att den som donerar ägget inte är biologisk mamma?
  • livet leker
    livet leker skrev 2010-02-27 15:30:34 följande:
    Ang äggdonation: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta"SÅ? varför säger hon biologiska?? www.svd.se/nyheter/idagsidan/redan-lang-ko-fo...
    Outi Hovatta är chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning
  • livet leker
    WildaMathilda skrev 2010-02-27 16:15:41 följande:
    Jag tror faktiskt att det är en felskrivning av journalisten. För det är helt fel. Jag ringer Outi Hovatta på måndag och återkommer till dig. Så slipper du leva i ovisshet.Till dess kan du läsa denna enkla förklaring så kanske du förstår:www.abctidning.se/x0506f.htmlKan inte du starta en egen tråd som heter "Vi som är emot äggdonation?" istället för att förstöra och uppröra i en tråd där trådstartaren står för något fantastiskt och snällt gentemot sina medmänniskor? Du förstör något som är fint och bra.Förutom att vi som genomgår allt vad äggdonation och ivf-behandlingar innefattar så ska vi också behöva "försvara" våra privatliv för såna som du. Fråga dig själv vad du får ut ur den här diskussionen. Fråga dig själv varför du var tvungen att skriva de kommentarer du skrev. Fråga dig själv varför du vill hävda dig i en så känslig miljö. I en tråd där någon vill hjälpa andra. För övrigt så tycker jag idkar du "falsk marknadsföring" (lekmannauttryck i dagligt tal i detta fall således ingen juridisk mening) av dig själv med ditt alias "livet leker". Ingen som domderar och trycker ner andra i skorna kan ha ett liv som leker.För alla ÄD-tjejers skull så återkommer jag när jag har fått tag på Outi men utöver det så tänker jag inte ödlsa mer energi på ditt trams.
    Handla inte om jag är emot det eller inte, jag vill ha svar på hur en mottagare kan bli biologisk mamma! Återkom gärna vad Outi sa :))
  • livet leker
    JennyCecilia skrev 2010-02-27 18:58:56 följande:
    Meh, hon har väl rätt att uttrycka vad hon vill på sin privata blogg.Det är hennes åsikt.  Och hennes blogg. Du har ju uppenbarligen din?
    Jag skriver inte skit om nån annan, speciellt nån jag inte känner. DET är lågt.
  • livet leker
    WildaMathilda skrev 2010-02-27 20:34:39 följande:
    Nej, jag tänker inte ringa till Outi. Jag orkar faktiskt inte bry mig. Lägger ner det här eftersom jag faktiskt bidragit till att en från början så fin tråd har blivit helt raserad.Skittrist.
    Okey då, men eftersom du är säker på att donatorn inte är biologisk mamma får du gärna länka till källa.. Men du ger väl upp redan nu eftersom du vet att du har fel..
  • livet leker
    lostin skrev 2010-02-28 11:15:54 följande:
    Hmm...läs din egen text igen. Eller, låt mig förklara det enklare:Om jag vill bli gravid, och ett ägg från mig befruktas via insemination, så blir jag både den genetiska och den biologiska mamman (genetiska eftersom ägget kommer från mig, och ägget bär på mina gener, biologiska eftersom ägget bärs, växer, och utvecklas i min kropp), men om ägget kommer från en annan kvinna, och planteras in i mig, så blir jag endast den biologiska mamman (inte den genetiska eftersom ägget kommer från en annan kvinna).Så svaret på din fråga är; den kvinna som bär ägget (där ägget får utvecklas till ett foster, och sedan en baby) är också den biologiska mamman. Inte så svårt va'?Generna spelar viss roll när det gäller anlag för barnet. Vi kan börja med att utseendet kan ju förstås bli likt den genetiska mammans. De kvinnor som donerar ägg får genomgå tester, just för att man ska kunna försäkra sig om att donatorn inte har någon sjukdom i generna. Men, den biologiska mammans roll är minst lika tungt vägande. Det har framgått att tvillingar, som båda har samma genetiska arv, men inte växer upp tillsammans blir väldigt olika beroende på hur deras miljö runt dem ser ut.
    Jag tror ialla fall att donatorn blir biologisk mamma, likadant när en spermadonator är biologisk pappa!  Källa på ditt påstående??
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 13:46:37 följande:
    Kan inte du lämna den här tråden nu?
    Ge mig bara bevis på att mottageren skulle bli biologisk mamma. Eftersom ni påstår att det är så måste ni ju kunna länka till en källa.
    I så fall skulle ju en spermadonator inte vara biologisk pappa heller?? Inte sant??

Är det inte galet att ni tror att det är så?? Ni lurar ju er själva.
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 14:21:21 följande:
    Menar du att jag är galen och lurar mig själv? Tack för den trevliga kommentaren, du har verkligen stor respekt och förståelse för andra människors situation. Jag tror bara att du är här för att mucka. Hur många pappor bär barnet i sin kropp i 9 månader? Förstår du inte skillnaden...
    Absolut inte, jag vill bara ha källa på erat påstående, kan väl inte vara så svårt att fixa om der är sant?

Ang spermadonator, han blir ju biologisk pappa fast han INTE bär på barnet.
Svar på tråden äggdonation?