lostin skrev 2010-02-28 11:15:54 följande:
Hmm...läs din egen text igen. Eller, låt mig förklara det enklare:Om jag vill bli gravid, och ett ägg från mig befruktas via insemination, så blir jag både den genetiska och den biologiska mamman (genetiska eftersom ägget kommer från mig, och ägget bär på mina gener, biologiska eftersom ägget bärs, växer, och utvecklas i min kropp), men om ägget kommer från en annan kvinna, och planteras in i mig, så blir jag endast den biologiska mamman (inte den genetiska eftersom ägget kommer från en annan kvinna).Så svaret på din fråga är; den kvinna som bär ägget (där ägget får utvecklas till ett foster, och sedan en baby) är också den biologiska mamman. Inte så svårt va'?Generna spelar viss roll när det gäller anlag för barnet. Vi kan börja med att utseendet kan ju förstås bli likt den genetiska mammans. De kvinnor som donerar ägg får genomgå tester, just för att man ska kunna försäkra sig om att donatorn inte har någon sjukdom i generna. Men, den biologiska mammans roll är minst lika tungt vägande. Det har framgått att tvillingar, som båda har samma genetiska arv, men inte växer upp tillsammans blir väldigt olika beroende på hur deras miljö runt dem ser ut.
Jag tror ialla fall att donatorn blir biologisk mamma, likadant när en spermadonator är biologisk pappa! Källa på ditt påstående??