äggdonation?
Hundägare i Gbg skrev 2010-02-28 14:36:14 följande:
Jag tycker att det är jättebra att du vill donera ägg, jag funderar också på att göra det så småningom men tanken är att det ska bli minst ett barn till först. Börjar med svar till TS, hittade det här när jag sökte lite www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/repro... Jag kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen om biologiskt kontra genetiskt. Är det här tydligt nog? "Fullständigt surrogatmoderskap används t.ex. när den beställande modern saknar livmoder men har friska ägg. Äggen tas ut och provrörsbefruktas med hennes partners eller en donators spermier. En surrogatmamma får den beställande moderns befruktade ägg (embryo) inplanterat i sin livmoder. Hon föder så småningom barnet och överlämnar det till paret. Enligt svensk lag är surrogatmamman biologisk mor till detta barn. Fullständigt surrogatmoderskap kan också utföras med en okänd donators ägg. Den kvinna som bidragit med äggen, barnets genetiska mor, har ingen laglig rätt till barnet." Citatet kommer ur en uppsats från Sahlgrenska universitetssjukhuset. www.philosophy.su.se /nedladdningar/ht-07/Surrogatmodrar.pdf