Inlägg från: livet leker |Visa alla inlägg
  • livet leker

äggdonation?

lostin skrev 2010-02-28 19:09:15 följande:
    Nej, det är faktiskt inte mina slutsatser, har du ens läst de länkar jag postade innan? Du har fel igen, mamman som bär barnet tillför inte gener - korrekt. Men det som tillför fostret näring (dvs moderkakan) kommer uteslutande från den gravida kvinnan, dessutom påverkar den gravida kvinnans leverne fostrets utveckling. Donatorns uppgift är att lämna ifrån sig ett friskt och funktionsdugligt ägg, mottagarens upp gift är att se till att ägget utvecklas och får allt det som ägget är i behov av för att kunna utvecklas till ett barn.Det "enda" som finns i ägget är gener, men det har gjorts sociala tester som visar att även om generna inte kommer från den biologiska mamman, så utvecklas barnet efter hur den biologiska mamman uppfostrar, och fostrar sitt barn, även miljön runt barnet påverkar.
    Såklart miljön påverkar!! Att hon blir mamma o säkerligen minst lika bra eller bättre än genomsnittet o bla bla- Men hon blir inte biologisk när ägget kommer från en annan kvinna. Punkt.
  • livet leker
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:05:04 följande:
    En biologisk mamma är ju den som gett sina gener till barnet.
    Såklart det är så.
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 19:41:46 följande:
    Hur går det för dig? Det verkar tufft att ta till sig informationen i de länkar som postats. Ser att du fortfarande inte förstått. Jobbigt att medge att du har fel?
    Skulle jag ha fel skulle jag medge det. Denna dom ägget/spermier kommer ifrån är biologisk.
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:33:58 följande:
    Ja Aftonbladet är ju känt för att vara en forskningstidskrift. Ge dig...Svara på min fråga nu. Tror du att jag ljuger för dig rörande vad läkarna och forskarna på Huddinge sagt? Tror du att de ljugit för mig?
    Ingen aning men att men den ägget kommer ifrån är biologisk är solklart :))
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:42:14 följande:
    Har du inlärningsproblem eller svårt att läsa innantill?
    Men mina länkar bevisar ju motsatsen. Sluta att vara spydig.
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:45:56 följande:
    Det är en 15 år gammal debattartikel. Äggdonation har varit tillåtet i Sverige sedan 2003 och det har hänt oerhört mycket på det här området sedan dess.
    Spelar väl ingen roll. Dom är fortfarande kritiska till det.
  • livet leker
    lostin skrev 2010-02-28 20:51:16 följande:
    Läste du igenom din inkopierade text själv?"Den kvinna som fött barnet har varit både den biologiska och genetiska modern. Om donation av ägg skulle tillåtas kommer denna grundsten att ändras. Enligt den definition som SMER använder sig av i sin promemoria ska med genetisk moder anses den som donerat ägget. Den som bär barnet anses som biologisk såväl som social moder eftersom barnet kommer att vårdas av henne."
    Anses. Japp. Men inte ÄR, inte sant?
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 20:35:34 följande:
    Vad är din kommentar till texten på IVF-klinikens hemsida. Tror du att de ljuger?
    Inte fan vet jag.. men biologisk är den ägget eller spermierna kommer ifrån.
  • livet leker
    Bette skrev 2010-03-03 11:09:14 följande:
    Den kvinna som bär på barnet är biologisk mamma men ej genetisk. Jag tycker även att du ska ta och läsa på lite om detta ämne samt om epigenetik. Det är konstaterat att den som bär barnet påverkar vilka gener som skall framträda i barnet etc. Att donera ett ägg är som att donera blod, om du donerar blod så vet ju du att det blodet finns i en annan människa. Ett ägg är en cell och inte ett faktiskt liv. Den som donerar ägg borde få vara helt anonym som de är i de flesta andra länder anser jag. Donatorn är ingen mamma, hennes barn har ingenting med det här barnet att göra etc. Om samma embryo skulle växa i en annan kvinnas kropp så skulle barnet se helt annorlunda ut. Tycker som sagt att du skall läsa på lite.Bette
    Källa på att det är så? Allt anlag hur barnet kommer att se ut, finns ju i ägget, barnet kommer förmodligen vara lika donatorn!
  • livet leker
    Bette skrev 2010-03-03 15:34:12 följande:
    Biologisk är inte samma som genetisk, jag tycker att du skall läsa på innan du skriver sådana kommentarer som du har skrivit i detta forum.Nu skall allt tjafs med dig upphöra, du har förstört för trådstartaren.
    Lessen om jag förstört nått, med tom Kjell Wånggren, överläkare och medicinskt ansvarig på reproduktionscentrum, Akademiska sjukhuset skriver:

Donatorn lämnar också en kort levnadsbeskrivning om sin familjesituation, utbildning, yrke och intressen. Även ett svartvitt kort finns kodat till donatorn. Syftet är att barn ska kunna söka sina rötter. Sverige är ett av få länder där barn som blivit till efter ägg- eller spermiedonation har laglig rätt att senast vid 18 årsåldern få veta donatorns identitet.

Förutom att man ansett det psykologiskt viktigt att barn ska få kännedom sitt biologiska ursprung kan det, enligt Kjell Wånggren, finnas medicinska skäl.

**

Outi Hovatta är chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning skriver i en artikel med dig i i SVD: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta"

**

Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt och biträdande generaldirektör vid vetenskapliga rådet, är inne på samma tankegångar. Hon skrev i en debattartikel i juli 2002: "Man skapar barn som medvetet berövas sina biologiska föräldrar och därmed sitt genetiska ursprung." "Den biologiska eller sociala ingenjörskonsten kan göra barn till offer för en egocentrisk vuxenvärld."

Jag frågar mig bara varför så kunniga människor säger så?

• livet leker
    lostin skrev 2010-03-04 11:15:03 följande:
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person." Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
    Eftersom hon skriver olika överallt har jag fått följande svar på min mail från henne: (Lägg märke till att INGEN av mammorna blir Biologisk helt plötsligt)

Uttrycket biologisk mamma är taget från adoption, och passar inte helt till äggdonation. Vid äggdonation kommer generna från äggdonatorn, men embryot och forstret utvecklas i mottagarens livmoder. Utvecklingsmiljön dvs mottagarens kropp styr den epigenetiska utvecklingen, alltså styr hor genernas
    läsning sker. Detta sker via till exempel med hjälp av molekylärä
    mekanismer som heter metylering, acetylering och mikroRNA. Dessa
    molekyler styr vilka gener kan läsas. Epigetisk styrning har en viktig
    roll i individens utveckling.

Vid äggdonation är mamman den kvinna i vilkens livmoder embryot
    utvecklas, och som föder barnet. Ordet biologisk mamma är felaktigt i
    detta sammanhang, och visar okunskap.

Biologiska faktorer är alltså delade vid äggdonation. Det som gäller
    är alltså mamma = kvinnan som bär och föder barnet
    Äggdonator = kvinna, som donerar ägget, som befruktas med
    mottagarkvinnans mans spermier.

Ja, man vet ju inte vad man ska tro, man kan läsa alla möjliga olika fakta om detta ämne
  • livet leker
    lostin skrev 2010-03-04 11:15:03 följande:
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person." Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
    Vad?? Gör jag mig medvetet dum??
  • livet leker
    ELMK skrev 2010-03-04 11:31:37 följande:
    varför blir folk så stötta när någon vill vara generös och osjälvisk? jag skulle också kunna tänka mig att donera ägg till personer som har svårt av olika anledningar.
    Det är en jättefin handling :))
Svar på tråden äggdonation?