Inlägg från: bridezilla |Visa alla inlägg
  • bridezilla

uska vs ssk

Jag jobbar som ssk men har även jobbat som uska. Jag tycker ssk-yrket är mer utmanande och omväxlande än usk-yrket. Jag tycker att det finns större möjligheter att utveckla sig som ssk (som uska kan man ju också jobba överallt men man kanske inte kan "klättra i karriären" lika mkt).
    Samtidigt är det en sån enorm skillnad i ansvar, under mitt arbetspass igår när jag brottades med oklara ordinationer och svårbedömda patienter så tänkte jag faktiskt flera gånger att jag hellre hade varit uska {#lang_emotions_tongue_out} Jag kan många gånger också sakna den nära omvårdnaden, som ssk känns det ibland som att jag knappt sett en del av mina patienter under hela deras vårdtid. När jag jobbade i äldrevården så kunde vi ju sitta och fika, gå promenader och baka med vårdtagarna, nu är det bara mediciner, kontroller och samordning känns det som.
    Ang. deltid så upplever jag det som väldigt vanligt. På vissa arbetsplatser verkar det vara mer regel än undantag medan det på andra är vanligare med heltid. Men det är absolut inget ovanligt. Själv jobbar jag 80% {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden uska vs ssk