• Plogen

bf-juni västerås

Hej allihop!

Har inte hunnit vara så aktiv här, lilltjejen kräver sitt. Amningen tar jättemycket tid, gör den det för er andra också? Dessutom verkar inte min mjölk räcka så vi ger ersättning några gånger per dygn. Jag skulle helst slippa det, men jag vet inte hur jag ska göra för att öka mjölkproduktionen, nån som har några tips? Jag försöker äta och dricka massor, och vila så gott det går.

Stort grattis till Mums, Jolinsfaster och Sussi!  (Missade jag nån?) Härligt att era kottar är ute nu!

Marafara: vilken typ Melvins pappa är! Hoppas verkligen han skärper till sig!

Mums: hur går det för dig med amning/ersättning/pumpning? Jag vet vilket helvete det är, dygnets timmar räcker inte till på långa vägar när varje matning är ett maraton. Pumpning är skitjobbigt! Har du en elektrisk pump? Vi hyrde en från amingsmottagningen, annars hade det aldrig gått.

Angeni, Happy, Skuggspel: hoppas era små vill komma ut snart! Förstår att det börjar bli jobbigt nu!

Stor kram till er alla!

• Plogen

Nu ska alla ha fått telefonlistan i sin inbox. Ni kan väl kolla och hojta till ifall jag har missat nån!

• Plogen

Perni: det lät ju superskönt att bo hos föräldrarna och bli uppassad ett tag! Jag är också öm i brösten till och från, har i alla fall sluppit såriga bröstvårtor nu på ett tag. Vi köpte bröstvårtsskydd från Meleda (tror dom heter så) på Apoteket, dom har jag på mig nästan hela tiden. Det är som en plastskål som man lägger i behån, så slipper man ha nåt som ligger och "skaver" direkt mot bröstvårtorna, dom kan jag rekommendera. Idag har jag ammat nästan en gång i timmen, jag försöker få upp mjölkproduktionen för att slippa ge ersättning, men det är rätt jobbigt, man hinner inget annat än amma!

• Plogen

Happy: jo, jag försöker amma så ofta jag orkar, det känns som att hon är hungrig jämt!

• Plogen

Katastrof! Mjölkstockningen är tillbaka! Detta är bara för överjävligt, jag orkar snart inte mer... Just som jag tyckte att jag började få ordning på amningen, hon har tagit bröstet ganska bra och jag har ammat jätteofta för att öka mjölken. Jag ber till högre makter att det inte sprider sig som det gjorde förra gången, och att jag slipper febern. Jag hade ingen aning om att amning kunde vara så problemfyllt!

Mums: trist med urinvägsinfektion! Jag trodde nästan att du också hade fått mjölkstockning när du skrev att du hade feber, vilken himla tur att det inte var det!

Shia: du behöver inte pumpa om allt fungerar som det ska med amningen! Var glad att allt funkar! Pumpning är ett helvete att hålla på med om du frågar mig!

• Plogen

Jättegrattis Happy! Äntligen kom han ut!

Här får jag fortfarande dras med mjölkstockning i ena bröstet. Någon feber har dessbättre inte brutit ut än så jag hoppas innerligt att jag slipper den nu. Jag har nu i alla fall kunnat sluta med ersättning, vi har bara ammat sen i onsdags. Då blev det dock maratonamning, jag ammade en gång i timmen i 12 timmar! Från ett på dan till ett på natten! Nån som slår det? Det var vansinnigt jobbigt men resulterade i alla fall i ökad mjölkbildning så igår och idag har jag kunnat ammat ganska normalt, dvs med intervall på två-tre timmar. Jag hoppas verkligen att jag snart får ordning på amningen så att jag vågar mig ut på en fika mer er, kanske nästa vecka.

Hippy: gick din mjölkstockning över av sig själv eller gjorde du nåt speciellt?

Mums och Marafara: hur går det för er med pumpning/amning?

Angeni: fy vad jobbigt du har det med dessa förvärkar! hoppas han kommer ut snart!

Bezilia: Hon är ju supersöt, Tove!

• Plogen

Jolinsfaster: usch vad jobbigt med barnakuten! Och att bli idiotförklarad av läkarna låter inte kul. Hur ska man kunna veta hur ofta dom ska äta om ingen sagt nåt! När vi låg på BB sa dom till oss att hon skulle äta var 3-4 timme, annars hade man ju inte vetat. Men det är tur att bebisarna säger till om dom inte är nöjda/mätta. Det räknar jag med att min lilla tjej gör, hon har inte gått upp så mycket i vikt som BVC-sköterskan vill, men hon verkar må bra ändå.

Mums: tack för ditt långa svar. Jag har absolut inte nåt emot ersättning, vi har ju gett henne det vid behov. Men jag vill gärna helamma och enligt Amningshjälpen kan ersättning störa den egna mjölkproduktionen, det är mest därför jag vill undvika ersättning just nu. Jag upplever att mjölken har ökat nu och hon verkar bli mätt, men som jag skrev ovan så har hon inte gått upp så mycket i vikt. Om hon inte ökar som hon ska kommer vi självklart att ge ersättning.

Shia: Grattis i förskott! Ha en superskön Norrlandssemester!

Bezilia: Vi har bestämt namn men eftersom jag helst vill vara anonym på nätet vill jag att hon också får vara det, så jag tänkte inte lägga ut det här. Hoppas ni inte tycker att jag är alltför konstig! Det får bli Lill-Plogen eller nåt här

Om det blir fika på fredag så kanske jag kan hänga med, jag skriver upp mig i alla fall. Det vore så roligt att träffa alla bebisar! Eventuellt följer Lill-Plogens pappa med också. Vad tror ni om Vallby friluftsmuseeum, det kanske inte lockar till sig så många raggare?

Tisdag 6/7:
    vikh(Sara) & Filip
    MaraFara & Melvin
    Mums och Minstingen och Storebror

Onsdag 7/7:
    vikh(Sara) & Filip
    MaraFara & Melvin
    Bezilia & Tove

Torsdag 8/7:
    vikh(Sara) & Filip
    MaraFara & Melvin

Fredag 9/7: (PowerMeet)
    vikh(Sara)& Filip
    MaraFara & Melvin
    Bezilia & Tove
    Plogen med dotter och kanske pappan

• Plogen

Då ses vi imorgon kl 11, blir perfekt!

Inga fler pappor som hakar på?

• Plogen

Tack för mysig fika på Vallby igår! Så roligt att få träffa andra bebisar och få lite mammasnack!

MaraFara: Skönt att allt var bra. Min tjej har också kräkts kaskadspyor några gånger den här veckan. Sa dom nåt på barnakuten vad det kunde bero på? Eller vad man skulle göra för att undvika det?

• Plogen

Hej tjejer!

Huga vad varmt det är! Jag som i vanliga fall är ett stort fan av sommarvärme och brukar säga "I Sverige kan det inte bli för varmt", har genast ändrat mig. Lill-Plogen klibbar fast på magen när man ska amma, man orkar inte göra nåt och det är förskräckligt varmt i huset. Inte vågar jag åka och bada heller. Men du har rätt, Lady, man får tänka på vargavintern så känns det mindre tungt!

Perni80: Jag hade ju rätt mycket amningsbekymmer i början, bland annat såriga bröstvårtor. Ett tips är att kontakta/besöka amningsmottagningen på lasarettet, vi fick en hel del hjälp där, som sugteknik och sånt. Nu funkar min amning bra faktiskt, men hon vill suga jätteofta på dagarna, och ibland känns det som att hon bara vill snutta och inte äta, så nu har vi till slut köpt napp som vi tänkte testa. Vad har ni andra för nappar? Vi köpte på Apoteket, jag har ingen aning om vilka som är bra, det verkar finnas en massa olika.

Angeni: stort grattis till killen!

Kram på er allihop! Simma lugnt i värmen!

Svar på tråden bf-juni västerås